BasBQ
Beef en Steak

Verjaardagsbrisket

 
 

Roy H

Tondelzoeker
Berichten
21
Het is al weer even geleden, maar ik had nog geen tijd gehad om een mooi verslagje te tikken en hopelijk mijn koetje te krijgen.

Ik had op zaterdag bedacht dat ik best op zondag voor de hele familie wat BBQ in elkaar kon zetten op 12 maart. Lopend door de winkel kwam ik plots een mooi stuk brisket tegen. Grain fed, niet onmogelijk duur en volgens mij geen whole packer maar alleen de point.
it6jz+

Met het recept van de huisbaas van het forum ben ik aan de slag gegaan. Ondertussen nog wat MOINK balls in elkaar gedraaid
JxoB4+

Op zaterdag om een uur op 22 heb ik de ProQ smoker aangestoken. Het duurde even voordat ik hem op de juiste temperatuur had en omdat het in de nacht afkoelde ging het niet helemaal super. Om een uur of 6 in de ochtend was de ketel toch wel flink afgekoeld en moest ik er toch uit om even te kijken hoe en wat.
farzo+

Met de dalende temperatuur was het lastig inschatten of ik de flat al bereikt had, maar ja niet echt te zien.

Tegen uur of 10 toch stiekem even gekeken (looking ain't cooking, i know)
LZEDa+

en dat zag er toch wel aardig uit. Tegen 1230 had hij toch wel zo'n 92 graden bereikt en ik heb hem laten liggen tot 96 graden. Daarna natuurlijk even onder folie laten rusten en toch erg nieuwsgierig en snel even beetje aansnijden
TlJdX+

Daar werd ik toch wel zenuwachtig van, want dat leek wel heel erg droog te zijn. Gelukkig was het bezoek er nog niet en kon ik het stukje nog even in de de oven van 50 graden laten rusten onder stukje folie. Een half uur later kwamen de eerst bezoekers en heb ik nog even wat MOINK balls op de Smoker gelegd (er lag ook nog een stuk procureur op voor Pulled Pork of het niveau eronder)
HnjHO+

Maar met het aansnijden van de rest leek het toch allemaal goed te komen, het zag er toch wel sappig uit.
8nwUc+

Het viel niet direct uit elkaar als je er aan trekt, het vlees was sappig en smaakte heerlijk. Men was erg tevreden over de Brisket (ook over de Pulled Pork en de MOINK balls overigens) en ik zelf vond het best goed gelukt voor de 1e keer.

Mijn learnings: iets meer geduld met het rusten, rekening houden het met afkoelen in de nacht ('t zat tegen het vriespunt aan, terwijl het overdag rond de 15 graden was) en de volgende keer proberen we een whole pack, want het moeilijkste deel heb ik natuurlijk nu geskipt.



 
Druk dagje geweest, mooi hoor
 
Heerlijk !
 
Gefeliciteerd hoor. Ik ga er binnenkort ook aan beginnen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Roy H zei:
chckstrk zei:
Mooi werk Roy. Volgende keer niet vergeten mij uit te nodigen, verder flawless.
Komt goed sowieso eens dag samen de Q Aansteken.

Sligro Enschede, toevallig ook uit Enschede?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heerlijke brisket. Gefeliciteerd met je Koei.
 
Ziet er lekker uit! Gefeli met je sticker :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan