BasBQ
Beef en Steak

Verjaardags Bao bun char siu

 
 

Erik B71

Kooltjesharker
Berichten
244
Kwam mijn zoon vorige week naar mij. Pap ik ben vrijdag jarig en ik wil graag dat rode vlees op een broodje van de BBQ. Bij ons is er de afspraak dat diegene die jarig is mag bepalen wat we eten. Gelukkig had hij er niet tot de laatste dag mee gewacht want dan was hij te laat geweest.
Donderdag een stuk procureur gehaald (2,7 kilo) en dit gehalveerd en in steaks van 1,5 cm gesneden. De andere helft ligt nu nog in de diepvries.
Vervolgens het recept van Ewald van het bbq-genootschap voor de marinade aangehouden muv de rozenlikeur. Daar gebruikte ik rijstwijn van de toko voor. Dus:
2 el. honing
2 el. maltose
2 tl. Gemberwortel geraspt (10 gram)
2 el. hoisinsaus
1 el. gele bonensaus (taotjo)
1 blokje (stuk 2 x 3 cm) sufu = Nam Yu (rode gefermenteerde tofu, Red soybean curd)
4 el. lichte sojasaus (of 2 el. lichte Chinese Sojasaus en 2el. Donkere Chinese Sojasaus)
2 el. Shaohsing rijstwijn
1 tl. 5-spice
1 el. sesamolie
1 teen knoflook
1 tl rode voedselkleurstof (optioneel)

Dit alles door elkaar gedaan en wat gedoe gehad met de maltose. wat een plakkerig en onbehandelbaar goedje is dat. Maar na flink wat roeren en kneden postte het toch op. De procureur had ik bewerkt met 2 vorken zodat er overal kleine gaatjes in het vlees zaten. Zo kan de marinade nog beter in het vlees trekken.

vrijdag 10 maart B(bq)-day. Wat een rotweer maar ieder weer is bbq weer. Eerst in het begin van de middag een zoetzuurtje gemaakt van taugé, fijngesneden halve komkommer en 2 uien. Vervolgens 200 ml water en appelazijn en 90 gram bastaardsuiker en een snuf zout. Dit gekookt met 2 blaadjes laurier en een steranijsje. Als de suiker is opgelost dit hete mengsel over de komkommer, taugé en uiringen gieten en minimaal een uur laten staan. Hoe langer hoe beter dus bij mij was dat wel zo’n 4 uur. Een anderhalf uur voor etenstijd de Q aangestoken tot 160-170 graden en de kamado ingericht in een direct en indirect gedeelte.
Een Chuck kersenhout in het vuur en de cha siu die door de kleurstof mooi rood was geworden op het indirecte deel gelegd. Dit laten garen en om de 10 minuten gelakt met de marinade welke ik eerst met 2 el honing iets had ingekookt omdat het rauwe vlees er in had gelegen. Na ongeveer 35/40 min. had ik de kerntemperatuur van 65 graden. Hierna de steaks afgeketst op het gietijzeren rooster boven direct vuur voor de karamelisatie. De bao buns verwarmd in de magnetron en deze gevuld met het zoetzuurtje en de char siu. Het was een heerlijk verjaardagsmaaltj.

Van de leftover had ik de volgende dag nasi yeung tjau gemaakt. Dat is nasi met char siu, garnalen en kip. Ik kreeg een nasi met een smokey touch. Ook erg lekker. Maar deze was niet van de bbq dus geen foto’s, Het recept had ik van YouTube.

7758844E-05BA-433A-BA63-05D6F9F7241B.jpeg


4AFE689C-1F3B-4142-8562-61B58FE58282.jpeg


B4FCB412-F9D5-488E-A3FE-BC2D2F6501B7.jpeg


1F61E48A-288E-46C8-8986-5ABF80F3D1AF.jpeg


8A0DAB85-5066-42D5-9A46-DCBA29ED1CE2.jpeg


D250EF30-9CF5-4723-86E0-7FCB7D6C6902.jpeg


D6BAA845-F0CA-44E8-A55D-8A0AB144AB8B.jpeg
 
jeetje dat lijkt mij nog eens een lekker gerechtje!
 
Ziet er erg lekker uit.
Mooi gemaakt. Shoaxing vervang ik altijd voor droge sherry.
Als ik geen rozenlikeur zou hebben zou ik dat ook zo hebben opgelost. Je krijgt een iets andere smaak maar door het geweld van al die andere smaakmakers in de marinade valt dat eigenlijk wel mee.
 
Zo wil ik ook wel jarig zijn.
Broodjes zien er tof uit.
Al heel lang geen char siu meer gemaakt. Toch maar weer eens opschrijven.
 
Ziet er erg lekker uit. Mooi die kleur van dat vlees ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Petje af, dat ziet er super uit. Gefeliciteerd met je zoon en zijn goede smaak.
 
Wat een mooi resultaat zeg, ziet er fantastisch uit. Ik haal mijn kruiden voor Char Siu altijd uit een zakje bij de chinese boot 🤣 Petje af, ik ga het zeker proberen👍🏻
 
Zo, dat ziet er echt heel lekker uit!

Dit schuift weer een plekje omhoog op de lijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan