BasBQ
Beef en Steak

Vega Kerrie-Notenburgers van de BBQ

FemaleGriller123

Tondelzoeker
Berichten
7
Het eindresultaat!
burgers eindresultaat.jpeg

Benodigdheden:​


Let op: je kunt ook de notenburgers los klaarmaken. Zonder de broodjes. Ze zijn zo ook heel erg lekker

Notenburgers:
  • 1 ui
  • 50 gr pecannoten (ongezouten)
  • 50 gr amandelen (ongezouten)
  • 50 gr cashew (ongezouten)
  • 80 gr havermoutvlokken (géén instant!)
  • 1 ei
  • 10 ml appelsap
  • 5 ml citroensap
  • 15 gr chilisaus
  • 5 gr kerriepoeder
  • 4 gr zout
  • 1 gr peper
Broodjes/aankleding:
  • 1 avocado
  • 250 gr halloumi (=grillkaas)
  • 6 kleine broodjes
  • 2 uien
  • Wat sla
  • 2 tomaten
  • Mayo, ketchup
Voorbereiding notenburgers:

Let op: Start een dag (of een paar uur) van te voren met de voorbereiding van de notenburgers; ze moeten nog zeker een paar uur rusten in de koelkast.

  • Snipper 1 ui in de keukenmachine en doe er vervolgens de rest van de notenburger-ingrediënten bij. Pulseer een flink aantal keren kort, waardoor het goedje goed kan mengen, maar niet té klein wordt gehakt; dan kan het namelijk uiteindelijk te droog worden.
  • Maak 6 ballen van ongeveer 75 gram. Die ballen druk je een beetje plat, waardoor je kleine burgers krijgt. Deze leg je in dicht bakje in de koelkast, om ze te laten rusten. Laat ze minimaal een paar uur rusten. Een hele dag is ook prima.
Klaarmaken gerecht:
  • Maak de barbecue klaar voor direct gebruik, 220 graden. Als de kolen heet zijn, leg je er 2 uien zo tussen. Met schil en al. Laat ze daar liggen tot net nadat je de burgers eraf haalt.
  • Haal de notenburgers uit de koeling. Prak de avocado en doe er wat citroensap doorheen. Snij de tomaat in schijfjes en zet wat sla klaar voor het bekleden van de burgers
  • Snij de halloumi in dunne stukjes van een halve centimeter. Leg ze vervolgens met de burgers en de broodjes op de barbecue. Na een paar minuten keer je ze om. De broodjes kun je al voor een deel beleggen met de avocado, sla en tomaat. Als de halloumi en de burgers een beetje harder en bruin worden kun je ze eraf halen.
  • Maak de broodjes af met alle ingrediënten en zorg dat je de uien niet vergeet: even de buitenste, zwarte lagen eraf halen en de rest in schijfjes snijden: dit op de broodjes doen. Smakelijk!
Resultaat: Wij geven zelf altijd een cijfer aan nieuwe gerechten; Die noteer ik dan weer in mijn map en dat weet ik tot in hoeverre het écht lekker was of niet.
Ik gaf dit gerecht een 8.5. Mijn partner een 7.5 en mijn schoonmoeder een 9.5. Ze was er verzot op.
Het waren heerlijke, kruidige burgers. Best wel machtig zelfs. We hadden zelfs 1 broodje notenburger over: die heb ik geheel in grove stukken gesneden en in een bakje gedaan: de dag erop had ik een 'broodje kerrie-notenburger' salade als lunch. Jummy :)

Fotos:
Burgers na de voorbereiding, voordat ze de koeling in gingen:
burgers na voorbereiding laten rusten.jpeg


Op de Bastard:
burgers en halloumi op de bb.jpeg

Bekleden van de broodjes:
burgers bekleden 1.jpeg
burgers bekleden 2.jpeg


Laat het met weten of het is gelukt met maken! :) Vind ik leuk! Ik zou er zelf de volgende keer misschien gegrilde ananas bij serveren. Lijkt me een mooie smakencombinatie.
 
PS. De broodjes had ik een tijdje geleden zelf gemaakt en ingevroren. Komen dus niet uit de winkel, maar zo uit onze diepvries. Het recept dat ik hiervoor gebruik vind je via de website van Rutger bakt
 
hmm, dit is een hele mooie zeg
gaan we hier zeker eens maken
dank voor het delen
 
Oh dit vind ik een leuk recept en ga ik een keer proberen, alleen die🥑 sla ik over, ik krijg die groene zooi niet weg dan maar extra halloumi erop:D
 
Ziet er lekker uit.
Binnenkort ook eens proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan