BasBQ
Beef en Steak

Varkensschouder 2,5 KG doormidden?

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Al eerder gepost, krijg zaterdag veel eters over de vloer en ik ben bang dat ik wat weinig heb. Ik heb PP en kipshoarma maar de PP is wat aan de karige kant.
Ik heb nog een varkensschouder van 2,5 kg in de vriezer maar ik heb tijd gebrek (dat wil zeggen ik wil op mijn feestdag niet om 4:00 uur opstaan om de Q aan te steken - dat gaat me wat te ver) en ik moet (=wil) ook nog helpen met de sportdag van mijn dochter (kilometer verder dus ik kan lekker op en neer om te bedruipen  :D)

Op risico dat ik van het forum wordt geflikkerd en met pek en veren het dorp uitgejaagd.... ga ik het toch voorstellen:
Stel dat ik die varkensschouder nu doormidden snij  :-O :blush: :-O. Dan heb ik twee stukken van 1,25Kg.

Theoretisch zou dat de bereidingstijd met de helft verkorten... maar hoe zit dat dan met de smaak?
Mijn eerste PP was iets meer dan een kilo en die was enorm super goed gelukt en kei lekker!

Mocht ik zo meteen niet meer in kunnen loggen op het forum dan begrijp ik dat  :D
 
Je zegt het precies goed: theoretisch.....het kan ook anders uitpakken en niet heel veel tijdsbesparing opleveren. Ik ga zaterdag (WSM day) 4,5 kg boston butt omtoveren in PP en ik zie wel waar het schip strand. Gooi om 7 uur de starter leeg in de WSM en dan zie ik wel wanneer die goed op temperatuur is.

Mocht je je barbecue goed op temperatuur kunnen houden kun je die 2,5 kilo natuurlijk ook rond 23 uur erop leggen en dan slapie doen en dan iets eerder opstaan en weer terug naar bed.......
 
Ik weet niet hoeveel eters je krijgt, maar ik reken altijd pp zo'n 250 gram vlees. Dat is over het algemeen heel ruim voldoende als je e.e.a. met bijgerechten serveert. Als iedereen ??n broodje met ca 80 gram PP (da's ruim belegd) heeft en ??n broodje kipshoarma zitten de normale eters waarschijnlijk al vol.
Ik zou dan eerder gaan voor wat extra bijgerechten dan die schouder door te zagen. Een makkelijk, leuk, lekker en goedkoop bijgerecht is bijvoorbeeld Gado Gado (google op "jamie oliver gado gado") en leuke aardappeltjes, zoals Hasselbacks (al dan niet loaded, voor extra vulling) of gepofte zoete aardappel met cr?me fraiche o.i.d.
Bovendien heb je dan wat meer gerechtjes i.p.v. meer van hetzelfde.


Maar voor wat betreft je vraag: natuurlijk kun je die schouder doorzagen en als PP bereiden. Alleen moet je er rekening mee houden dat als zo'n stuk varken te klein wordt (<1 kilo wat mij betreft) dat het dan meer uitdroogt.
 
Lowietje72 zei:
Je zegt het precies goed: theoretisch.....het kan ook anders uitpakken en niet heel veel tijdsbesparing opleveren. Ik ga zaterdag (WSM day) 4,5 kg boston butt omtoveren in PP en ik zie wel waar het schip strand. Gooi om 7 uur de starter leeg in de WSM en dan zie ik wel wanneer die goed op temperatuur is.

Mocht je je barbecue goed op temperatuur kunnen houden kun je die 2,5 kilo natuurlijk ook rond 23 uur erop leggen en dan slapie doen en dan iets eerder opstaan en weer terug naar bed.......

Yep het is klaar wanneer het klaar is en dat is niet erg als ik voor mezelf aan het bakken ben maar je wilt niet dat je gasten staan te "wachten"....18:00 uur.... 19:00 uur ... 20:00 uur
Daarbij zijn er kids bij.

Nee helaas ik heb een weber 57 die gaat geen 7 uur op temperatuur blijven...
Het hoeft ook niet heel veel tijd besparing op te leveren maar ik heb liever dat ik de PP warm moet houden dan dat ze staan te wachten.
 
groundhog667 zei:
Nee helaas ik heb een weber 57 die gaat geen 7 uur op temperatuur blijven...

Hoezo niet? Als het hier lukt, lukt het daar ook

Ik heb wel twijfels of het doorzagen helpt.
PP van 2kg procureur duurde bij mij zo'n 7 a 8 uur.
Hele schouder, rond de 6kg, was ongeveer 9a10 uur. Klein verschil in tijd in verhouding tot de grootte van het produkt.
 
:D wederom bedankt voor de reacties.

Het stuk gaat er in 1 keer op en dan zien we wel waar het schip strandt.
Staan we maar extra vroeg op... of ik neem de Q mee naar bed hahaha

Wederom bedankt voor de reacties!
 
Ik heb ook wel eens de maverick naast mn bed gehad om lekker door te slapen.  Alarm gaat vanzelf af
 
Lijkt me een bijzonder gezicht, een wat slaperige man, die midden in de nacht in zijn onderbroek buiten houtskool staat bij te vullen in zijn barbecue. Ik pas even :D
 
Morgen verplicht vrij :) dan maken en zaterdag opwarmen
 
Terug
Bovenaan Onderaan