Beef en Steak

Varkensrack aan het spit

Rogier

Gemarineerd
Enige tijd terug lagen er bij de Makro verschillende stukken Heyde Hoeve stukken in de aanbieding. Ik heb toen een varkensrack meegenomen. Ik had dit nog niet eerder aan een stuk bereid.

Na wat zoeken op het web viel mijn keuze op het recept van noskos waarbij het rack gepekeld wordt in appelsap met salie.

Twee avonden van tevoren heb ik het rack in het pekelbad van appelsap, suiker, water, zout, salie, knoflook en peper gelegd.

De avond van tevoren heb ik het vlees uit de pekel gehaald, afgedroogd en het zwoerd nog voorzien van een laag keukenzout en onafgedekt ik de koelkast gelegd om de huid nog wat meer uit te laten drogen.

De dag van bereiding heb ik het zwoerd zoveel mogelijk ontdaan van het zout, kruislings ingesneden en voorzien van de rub.

Vervolgens de weber voorbereid voor spit bereiding met wat appel rookhout. Het doel was om deze op een iets hogere temperatuur te doen dan in het recept (180 graden) omdat we wat later thuis waren dan gepland.

9717DAC7-0964-4495-86B9-9F4EADFE33AD.jpeg

Vlees aan het spit, deksel er op, maar dan… botjes tegen het deksel 🙈Dus maar even improviseren en wat tussen het deksel gezet.

B99B4D38-37A9-4E4E-8659-0BDAB9B0106C.jpeg

29F2865A-FBF3-4648-9A90-704273B53705.jpeg

Ondertussen nog het eea voorbereid voor op de bastard. Ondertussen was de temperatuur op de weber flink doorgeschoten omdat, door mijn improvisatie, er veel te veel zuurstof bij kwam. Hierdoor was het zwoerd wat aangebrand. Dit heb ik dus even moeten afdekken met wat folie om te voorkomen dat het nog meer zou aanbranden.
Als bijgerechten had ik wat aardappeltjes met bloemkool steaks volgens het recept van bbq helden.

91C4EE83-324E-43DC-846E-10D233CC5F55.jpeg

Na zo’n 1,5 uur inclusief rusten was het rack klaar. Helaas was de zwoerd te veel aangebrand om te eten. Maar de rest van het rack was perfect. De smaak van salie en appel was mooi in het vlees doorgetrokken en het vlees was binnenin ook heerlijk sappig. Mooi recept Dennis!

CDC9760E-F178-4274-A302-1D22C9E74C0B.jpeg

2AA19BE4-D4F0-417B-8E35-246547D4F42D.jpeg

Ook het vlees tussen de ribben was zo lekker en knapperig. Volgende keer toch maar eens ribs aan het spit maken, want dit smaakte naar meer.

De bloemkool steaks waren qua smaak ook lekker maar vond ik nog wat te rauw. Ik denk dat ik deze in het vervolg wat voor zou koken.

Bedankt voor het lezen! 🙂

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Jammer van de zwoerd idd

Ziet er toch lekker uit , je weet nu voor de volgende keer hoe het nog beter kan .
En wij ook 😅

ziet er goed uit Rogier, volgende keer Ribs, waarom niet ben erg benieuwd, kom maar op.:)
Waarom het rack zo op het spit gezet? als je deze 90 graden had gedraaid en het spit tussen 2 botjes had door-gewrikt had ook het deksel van de BBQ dicht gekund en was de tempertauur in de BBQ stabieler geweest en wellicht het zwoerd nog goed eetbaar.

Zonde van de zwoerd! Maar dat is inderdaad een fijn recept!

Waarom het rack zo op het spit gezet? als je deze 90 graden had gedraaid en het spit tussen 2 botjes had door-gewrikt had ook het deksel van de BBQ dicht gekund en was de tempertauur in de BBQ stabieler geweest en wellicht het zwoerd nog goed eetbaar.
Goeie vraag. In de haast helemaal niet aan gedacht maar dat inderdaad een goeie oplossing geweest 😂

Rogier, je bent weer lekker bezig geweest! ziet er heerlijk uit, wat een feestmaal!

ziet er goed uit Rogier, volgende keer Ribs, waarom niet ben erg benieuwd, kom maar op.:)
Out of the box🤣.

Maar ziet er alsnog heerlijk uit Rogier.

Ziet er heerlijk uit, varkensrack is een van mijn favorieten stukken vlees. Jammer van het zwoerd, goede reden om het nog een keer te maken. Dat vet is zoo lekkkkkerrrrrrrr 😀

Creatief bedacht. Ik vind het spit een hele mooie toevoeging. Ja zwoerd snij ik er toch vanaf na het grillen dus als dat verbrand vind ik het niet erg. En smaken verschillen er zijn er veel die het wel lekker vinden.

Terug
Bovenaan Onderaan