Beef en Steak

Varkenshaas roken en drogen - eerste experiment - met belangrijke vragen

ogreve

Tondelzoeker
Onderstaand een verslag van de eerste fase van een voor mij geheel nieuw experiment. Ik ben niet helemaal zeker van hoe ik het beste de vervolgstappen kan doen en daar zal ik straks in een follow-up reactie wat gerichte vragen over stellen, omdat hier op dit forum zo te zien erg veel expertise op dit vlak zit. Eerst nu het uitgebreide verslag tot het punt waarop ik ben beland (= het einde van de droge pekelfase) - Voor een TL;DR versie kan men skippen naar het einde van het verslag, zijnde de gebruikte pekelsamenstellingen ;). Hier gaan we:

Sinds jaar en dag koop ik enkele keren per jaar via een kennis varkenshaas charcuterie (gepekeld, gerookt en gedroogd) die ambachtelijk bereid wordt door een vakslager die hij kent. Vooral de dikke, ietwat zachte, exemplaren daarvan vind ik erg lekker op Lu crackertjes, vergezeld van een mooie stevige rode wijn, zoals een Chianti.

In de afgelopen jaren is aan de ene kant de aanvoerlijn hiervan wat afgenomen, en is er aan de andere kant een wereld voor me open gegaan aan mogelijkheden sinds ik afgelopen zomer een kamado heb gekocht. Ik ben iemand die op dit vlak graag experimenteert en nieuwe dingen probeert, dus leek het me een mooi moment om mijn "charcuterie-maagdelijkheid" op te offeren en zelf te proberen dit product te maken. Het hoofddoel is niet om 100% hetzelfde na te maken, en ook niet om het in grote hoeveelheden te gaan maken, maar vooral om ook te experimenteren met verschillende kruidensamenstellingen en geleidelijk aan enkele lekkere samenstellingen te kunnen finetunen.

Voor wat betreft dat laatste ga ik er geheel van uit dat meerdere pogingen nodig zijn om tot goede resultaten te komen, dus bij elke keer dat ik dit ga doen neem ik het risico voor lief dat het in het ergste geval falikant mislukt en weggegooid moet worden. Echter, ik wil wel graag zoveel mogelijk "failures" voorkomen, door op voorhand alvast zoveel mogelijk informatie hierover te vergaren.

Via mijn kennis heb ik stukjes en beetjes aan info gekregen van de betreffende slager, waarbij uiteraard niet het volledige "geheim van de smid" (nu ja... "slager" ;) ) wordt vrijgegeven.

Op basis van die info (en online wat artikelen gelezen te hebben en wat YT video's te hebben gekeken) heb ik een eerste poging gewaagd. Kort samengevat (en als ik alles via via (met het risico op "Chinese whispers") komt de info van de slager neer op: "Droog pekelen met 50 gram colorozozout per KG varkenshaas (en eventueel extra kruiden naar smaak), dan vacumeren, 3-4 weken laten pekelen, daarna een uur of 4 roken boven beukenhout en tenslotte te drogen hangen tot de gewenste hardheid is bereikt".

Kort door de bocht had ik links en rechts op het Internet vergelijkbare info gevonden, behalve de exact te gebruiken hoeveelheden colorozozout. De colorozozout calculator op deze site doet me vrezen dat ik daar misschien veel te veel van heb gebruikt, maar wellicht valt het mee.

Welnu, onderstaand een overzicht met foto's van 4 verschillend gepekelde stukken varkenshaas.
N.B.: overal waar "zout" staat is uitsluitend colorozo zout gebruikt, en heb ik de hoeveelheid getracht te matchen met het gewicht van het stuk varkenshaas, in de verhouding "50 gram zout per 1 KG varkenshaas".

De info betreffende de hoeveelheid zout en kruiden kwam een beetje strijdig binnen; eerst als "50 gram totaal aan zout + kruiden" en later als "er wordt uitsluitend zout gebruikt, dus 50 gram/KG". Ik heb daarom wat geexperimenteerd; nummer 1 is met "50 gram zout/KG" gedaan en nummers 2 t/m 4 met "50 gram mengsel/KG" (die hebben dus een lager percentage aan zout).

Fase 1 - droge pekel, 4 verschillende samenstellingen.
Startdatum : 19-12-2025

De onderstaande nummers matchen de nummers die op de folie zijn geschreven. Ik had voor alles van te voren een gewicht uitgerekend maar dat ging niet zo precies met de keukenweegschaal, dus waar afwijkend staat het echte gewicht per ingredient er tussen haakjes achter:

1) Enkel colorozo zout. Gewicht varkenshaas: 380 gr. à 50 gr/kg zout = 19 gram zout

2) Klassiek en aromatisch. Gewicht varkenshaas: 340 gr. à 50 gr/kg zout-kruiden mengsel = 17 gram totaal. : Zout 12 g, Rietsuiker 3 g (3), Kruidnagel 0,4 stuk (1), Jeneverbessen 1–2 st (2), Laurierblad ¼ blad, Zwarte peperkorrels 2–3 st, Knoflookpoeder 0,4 g, Tijm 0,4 g

3) Milde Provençaals. Gewicht varkenshaas: 354 gr. à 50 gr/kg zout-kruiden mengsel = 19 gram totaal.
Zout 11 g (13), Rietsuiker 1,6 g (5?), Rozemarijn 0,8 g (2), Tijm 0,8 g (2), Zwarte peperkorrels 1–2 st, Knoflookpoeder 0,4 g (1), Venkelzaad 0,4 g (1)

4) Licht pittig & zoet. Gewicht varkenshaas: 379 gr. à 50 gr/kg zout-kruiden mengsel = 18 gram totaal.
Zout 10,8 g (12), Rietsuiker 2 g, Paprikapoeder 1,6 g (2), Zwarte peperkorrels 2–3 st, Knoflookpoeder 0,8 g (2), Kruidnagel 0,4 g (1), Laurierblad ¼ blad, Chili flakes 0,2 g

varkenshaas_pekel_1_na_5_weken.jpeg

varkenshaas_pekel_2_na_5_weken.jpeg

varkenshaas_pekel_3_na_5_weken.jpeg

varkenshaas_pekel_4_na_5_weken.jpeg

Hier een aantal foto's van een exemplaar dat ik gekocht heb van de betreffende slager. Mijn eerste doel is om ongeveer dit resultaat te bereiken (en dan dus met 4 verschillende soorten pekel):

varkenshaas_slager_1.jpeg

varkenshaas_slager_2.jpeg

varkenshaas_slager_3.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Noah
In dit topic zie ik iets dat er behoorlijk op lijkt:

De volgende tekst staat onder de foto: "4 weken in een vacuumzak met colorozo en kruiden, paar uur ontzouten en daarna 3 dagen koudroken en 3 weken in de kelder, gewichtsverlies 48%"

Nu dan mijn vragen:

1) Op enkele plekken op het Internet zie ik dat na het pekelen en de varkenshaas uit de vacuumzakken halen deze eerst onder de kraan afgespoeld wordt en gedroogd wordt en er dan bijvoorbeeld ruim peper op gedaan wordt en het dan een tijd in de koelkast gezet wordt alvorens het roken te beginnen. Op andere plekken las ik het advies het niet af te spoelen maar met een doek af te vegen. Wat is het beste hier? Als ik het bijvoorbeeld niet afspoel wordt het dan veel te zout?
Kunnen de kruiden er niet gewoon op blijven?

2) Voor het roken wil ik de kamado inzetten; koud roken boven beukenmot. De betreffende slager had het over 4 uur, maar elders lees ik veel langere tijden, bijvoorbeeld 10-20 uur en in het genoemde andere topic zelfs 3 dagen. Wat is een goede rookduur?

3) Kamado-specifieke vraag: hoe moet de opstelling staan? Voor nu ga ik uit van: luchtschuif onder helemaal open, boven een klein beetje, rookmot onderin, varkenshaasjes op RVS rooster middenin en dan hangend aan een drumstick rekje. Klinkt goed zo? Is het verstandig om de opstelling indirect te maken met de deflector of gewoon rechtstreeks boven de rookmot?

4) Ik heb geen droogkast of klimaatkast. Hoe kan ik het beste (en veilig!) het drogen aanpakken? Hangend aan touwtjes in de koelkast? Of op zolder hangen? Of iets anders?

• Leuk
Hoi Ogreve

Dat ziet er allemaal lekker uit waar je mee bezig bent! Ik zelf ben pas een paar jaar bezig met charcuterie, het virus is destijds overgeslagen na het lezen van @Sander72 zijn draadjes hier op het forum over charcuterie, voorheen rookte ik mijn vlees in de Kamado en hing het te drogen in de berging. Dat was allemaal leuk en aardig maar ondertussen heb ik me een mooie rookkast gekocht en de een fijne dry age kast die helemaal klimaat gesteurd is.

Om even terug te komen op jouw vragen, jij gebruikt 50 gram op 1KG vlees als je pekelt. Dat wil dus zeggen dat van jouw 1KG 5% zout bevat. Dat is behoorlijk als je met charcuterie bezig bent. Ik ging in het begin uit van 37 gram(3,7%/1KG)maar ondertussen zit ik rond de 20/25 gram 1KG ( dat is 2.0%/2,5% op 1KG) als ik een Coppa maak bevoordeeld houd ik dat ook aan en dat is ruim voldoende als je gaat pekelen in het vacuüm.

Op antwoord op jouw vragen:

(1) ik spoel na een pekel periode al mijn vlees af onder de koude stromende kraan en dep dit dan droog met keuken papier. Erna kun je het opnieuw kruiden of schoon maken met iets met een hoog % en in geval van een Coppa in een runderzakeinde doen en dan eventueel roken of al weghangen. Laat je het zout erop zitten met de kruiden kan die inderdaad zoals je zelf zegt TE zout worden. Je kunt dan ook je vlees eventueel opnieuw kruiden als je alles hebt afgespoeld.

(2) (3) (4)voor ik een rookkast had deed ik dit ook in de Kamado. Ik haalde alles eruit wat in de Kamado zat en wat ik dan deed was het volgende. Ik haalde de topvent eraf en en spande wat slagerstouw strak boven over en deed de topvent weer erop (touwtje moet wel echt strak zitten) dan plaats ik aan dat touwtje een vleeshaak en dan plaatse ik de volle CSG op de bodem van de Kamado en hing het vlees waar een touwtje omheen zat aan de haak.
IMG_4056.png

Je zou in jouw geval met ook de varkenshaasjes zoals je aan geeft op het rooster kunnen leggen en dan op de bodem de CSG. Kwa rook smaak hangt helemaal van jouw persoonlijke voorkeur af. De een vind 4 uur lekker de ander 20 uur en weer een andere meerdere dagen. Misschien handig voor jouw om een logboekje bij te houden wat verschillende uren rook
doen op jouw product. Ik doe dat zelf ook om
te weten hoe en wat. Ook het proces van droge. kan dat nuttig zijn. Uiteindelijk weet je wat het vlees doet in verschillende stadium van pekelen/roken/drogen en rijpen. Voor heen hing ik mijn vlees in de berging of de garage (afhankelijk van de temperatuur) als je uit gaat van het ideale is de één luchtvochtigheid van 72% bij een temperatuur van 12c het beste (dat gebruik ik vaak in mijn droogkast) heb je geen droogkast kun je het doen zoals je zelf zegt. Controleer je vlees dan wel goed op nare geurtjes en schimmel.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen. Ik doe dit zelf ook pas een aantal jaren en soms mislukt mij ook wel eens iets maar daar leer je alleen maar van uiteindelijk😀

Er is niks uiteindelijk niks lekkerders als stukje zelf gemaakte charcuterie waar de slager niet tegen op kan🤗

Groet,
Roy

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan