BasBQ
Beef en Steak

Varkensbuik: Maple cured bacon met bourbon en zwarte peper

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
x7IT75C.jpg

Omdat de voorraad bacon gereduceerd was tot nul en ik de maple cured erg lekker vind, vorige week een stukje buik in de pekel gelegd.
Op zoek naar iets anders kwam ik op het net een recept tegen met bourbon en zwarte peper als toevoeging op het "standaard" maple cured recept.

1,5 kg buikspek
0,5 cup bruine suiker
1 TL gemalen zwarte peper
1 EL bourbon
2 EL Maple Syrup
24 gr Leo-zout
32 gr zeezout

37 gram Colorozo
19 gram zeezout

Na een weekje draaien het stukje afgespoeld, droog gemaakt en nog een nachtje laten drogen in de koelkast

fxTUSnp.jpg


3eOlvU5.jpg


Vanavond in de appel-rook bij 105 graden, tot een kerntemperatuur van 65:

9TgLis0.jpg


Na een kleine drie uur was het zover:

j93efJm.jpg




Natuurlijk meteen proeven; ?rr?g lekker! Het zoete van de suiker en de maplesyrup, het zoute van het zout (...) en de peper en bourbon, die je ook terugvindt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er zeer smakelijk uit. Ik heb nog nooit zelf spek gemaakt. Het moet er toch maar eens van komen denk ik B-)
 
lekker weer Ceriel
 
H?, laat ik nou heel toevallig nog een Mangaliza buikje hebben liggen....todo+1... Yiiiii haw!
 
ziet er goed uit, moet zelf ook gauw weer aan de bacon
 
Bacon, goooood!
 
Ziet er echt heerlijk uit!! Ik kan hem zowat ruiken!!
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg, en het idee van de peper spreekt me aan, als tegenhanger van de maple siroop. Leuk.
 
Ceriel zei:
Dominique zei:
Dat ziet er heerlijk uit zeg, en het idee van de peper spreekt me aan, als tegenhanger van de maple siroop. Leuk.
?n lekker!  =P~

Dat moet ik aannemen Ceriel. Of het zelf gaan maken.....
 
Ik ga deze gewoon ook op de todo zetten, ik moest hoognodig weer eens met bacon in de weer...


Dominique zei:
Ceriel zei:
Dominique zei:
Dat ziet er heerlijk uit zeg, en het idee van de peper spreekt me aan, als tegenhanger van de maple siroop. Leuk.
?n lekker!  =P~

Dat moet ik aannemen Ceriel. Of het zelf gaan maken.....
Of Ceriel gaat versturen  :p
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg.. Heb je deze een week gemarineerd
 
Nou Ceriel, zojuist mijn Mangaliza buikje ontzwoerd en in jouw pekeltje gezet.  Bourbon had ik helaas niet meer in huis (wat vreemd is :D), maar nog wel een staartje Dalwhinnie, dus dat zal ook wel mogen.
Ik ben benieuwd! Nu eerst weer een week wachten, ZUCHT!
 
Terug
Bovenaan Onderaan