Beef en Steak

Variatie op sweet en sour pork

Peter64

BBQ Junkie
Ivm het "geweldige" weer kreeg ik heimwee naar Singapore. In deze stad veel sweet en sour&sour pork met fried rice gegeten. 😋 en dit afgeblust met Tiger Draft.
Dus, tussen de buien door, maar wat bedacht.

Op basis van een recept voor zoet-zure saus heb ik een variatie voor 2 personen gemaakt:
- 300 gr. fricandeau of ham. Deze in blokjes snijden en kruiden met gelijke delen knoflook-, komijn-, gember- en citroengraspoeder
Vervolgens lekker door elkaar roeren en in de koelkast laten intrekken.

Voor de saus.
- stukje verse gember, in kleine stukjes gehakt
- 3 gehakte knoflooktenen
- 4 el tomatenketchup
- 2 el kruidenazijn. (let hiermee op, wordt snel te zuur)
- 1,5 el ketjap manis. (de dikke variant van ABC)
- 1,5 el soja saus. ( Black Superior van Palm River Bridge)
- 0,5 tot 1 el bruine basterd suiker
- ananassap uit blik

Fruit de knoflook en de gember. Voeg de azijn toe. (niet teveel anders moet er teveel suiker bij). ff doorroeren. Vervolgens de soja, ketchup erbij en doorroeren. Voeg dan de ananas sap toe en begin te proeven naar de eigen smaak.
Let op, deze saus wordt donker. Is niet te vergelijken met bv de rode, glazige, zoet-sure sauzen

Groenten voor de sweet and sour pork:
- 1 grof gesneden ui, 3 gehakte tenen knoflook, stuk verse gember in blokjes van 5,5 mm, 1 halve rood en 1 halve gele paprika grof gesneden (ik had nog rode snack paprika's), 1 grof gesneden bosui, 3 ananas schijven uit blik. ( of verse)

De Q goed opstoken en de wok erop.

Roerbakken:
In veel S&S recepten worden de stukjes porky in een deegjasje gefrituurd. Ik kies meestal voor de "kale" variant.
- Vlees roerbakken en vervolgens eruit halen
- Alle groenten roerbakken en de eigen roerbaksaus toevoegen, goed doorbakken,
- Dan vlees weer terug en ff doorroeren
- Ananaspartjes erbij doorroeren en gelijk uit de wok halen.

IMG_4591.jpg
IMG_4592.jpg

IMG_4593.JPG

IMG_4594.jpg

Fried noodles.
Maak de wok eerst goed schoon. Bij mij was de wok bij het bakken van de noodles net te heet. Plakten wat vast
- fijn gehakte ui, knoflook, paprika, bleekselderij, taugé, en/of wat er nog meer in de groentelade ligt
- ui fruiten, dan overige groenten erbij en roerbakken tot beet gaar en dan uit de wok
- voor gekookte en uitgelekte noodles wokken, dan weer de groenten en een klein scheutje black soy erbij
- doorbakken en gelijk vanuit de wok op het bord.

IMG_4595.jpg
IMG_4596.jpg

IMG_4597.jpg

Werk eea af met wat sesamzaadjes, kroepoek, likje sambal, gebakken uitjes etc.

IMG_4599.jpg

O ja, ik had geen Tiger Draft, maar geloof me maar dat ik nog wat in de koelkast had staan.

Laatst bewerkt:
Jummie, lekker bordje.
Als Asian Food Junk zit ik hier te genieten en klaagjes van mijn maagje te krijgen.;)

Alleen 1 vraagje, de sesamzaadjes heb je die nog van tevoren geroosterd?

Heerlijk Peter, wordt hier heel vrolijk van.

Ziet er een lekker gerecht uit, toch voor zij die fan zijn van sweet en sour.

Jummie, lekker bordje.
Als Asian Food Junk zit ik hier te genieten en klaagjes van mijn maagje te krijgen.;)

Alleen 1 vraagje, de sesamzaadjes heb je die nog van tevoren geroosterd?
Dan kijk maar uit met je maag. In mijn goede oude tijd in the Far East nooit last gehad van de maag, wel van koppijn. 🙃 🍲 🍺

Wat de sesam zaadjes betreft. Ik heb deze uit de toko als "geroosterd" gekocht. Zal ze nog eens in de pan doen voor een mogelijk verschil.🥢

Laatst bewerkt:
heb je nog wat over? dan kom ff "toevallig" langs.
ziet er prima uit.

ps
is het in singapore ook zo koud dan? :ROFLMAO:

Wat ziet dat er heerlijk uit zeg. Ga ik zeker een keer maken.

Dat ziet er verrukkelijk uit Peter 😍 ik lust hier ook wel meerdere bordjes van...

heb je nog wat over? dan kom ff "toevallig" langs.
ziet er prima uit.

ps
is het in singapore ook zo koud dan? :ROFLMAO:
Koud niet, maar van tijd tot tijd net zoveel buien. ☂️

Beter dan mokke lekker wokke

Ziet er lekker uit

Lekker Peter, met duidelijke uitleg! Top! (y) 🔥

Heerlijke plaatjes weer Peter. Dan heeft dat slechte weer toch nog wat goeds gebrachte.
Jullie hebben weer goed gegeten top

Terug
Bovenaan Onderaan