BasBQ
Beef en Steak

Van nieuw dekselvat naar UDS: ervaring wel/niet eerst uitbranden?

zilvermeeuw

Sprokkelaar
Berichten
36
Vraagje, al werkende aan mijn 200 liter UDS project (foto's volgen!), is het nou wel of niet nodig om een ongebruikt(!) dekselvat zonder coating aan de binnenkant uit te branden voor ingebruikname?  In het dekselvat zit onderin een kolenmand geklust van verzinkt vogelgaas gemonteerd op een oud Weber rooster, 3 metalen plankdragers + bijbehorende steunen aan de zijkant, en een Weber grillrooster bovenin. Er komt een Cheap Ass Controller aan de buitenkant op, aldus temperatuur wordt bovenin max 110 graden.

Ik vind op internet spookverhalen(?) over zinkkoorts en voedselvergiftiging bij niet uitbranden. Niet uitbranden scheelt afkrabben en spuiten plus benodigde materialen...

Anyone misschien (goede!) ervaring?

Thanks!

 
Een zinken kolenmand? Zou ik persoonlijk niet doen... Liever een harde metaalsoort zonder coating. Het gaat tenslotte wel om lekker eten.
 
Zi kspul eruit halen en een goede kolenmand maken van RVS of kopen op www.huisentuin.nl
 
Thanks. Nog een klus materiaal suggestie voor RVS kolenmand?  RVS strekmetaal? Er ligt een metalen draadmand 51x27 bij de Xenos, misschien is dat een idee (na uitbranden witte plastificering).

die huisentuin.nl site doet het helaas niet meer / mandje is uitverkocht.

 
Ik zou het grootste maat kolenmandje nemen,

Bij low en slow kan er dan meer dan genoeg in.

Heb ik zelf ook liggen
 
Het goedkoopst is een vat uitbranden maar m.i. zit je dan met veel troep en moet je het vat nog gaan schuren. Ik heb mijn vat van binnen en van buiten laten stralen nadat ik alle gaten had voorgeboord. Kostte mij 25 euro en je kan de buitenkant van je vat gelijk spuiten en de binnenkant gelijk inbranden met zonnebloemolie of dat andere goedje. Al het werk wat het stralen mij bespaard heeft was die 25 euro meer dan waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan