BasBQ
Beef en Steak

Van direct naar indirect

 

Djreinier

Stoker
Berichten
446
Ik wil herten stoof in de Dutch oven op de Grill guru large gaan maken.
Nu staat er in het recept dat je het vlees eerst direct moet aanbraden en daarna de rest uien enzo moet aan fruiten en dan naar indirect moet op 100graden.
Nu ben ik bang dat ik de tempratuur door het direct bakken veel te hoog gaat worden.
Iemand hier tips voor?
 
Als je je deflector er in legt na de directe bereiding dan daalt de temperatuur zo 30-50 graden. En zorg dat je de onderste schuif op tijd dicht doet, dan blijft het nog wel even warm tijdens je direct bereiding.
 
Ben vandaag met hetzelfde bezig :D

Inderdaad DO er even vanaf, deflector platen er tussen en dat regelen met luchtschuiven. Voor mijn recept moet het 3u op ±170°C en bij mijn KJ1 blijft de temperatuur stabiel op ± 175°C met onderste schuif 1/3 open en margrietschijf dicht met gaten volledig open.

Succes!
 
Ben vandaag met hetzelfde bezig :D

Inderdaad DO er even vanaf, deflector platen er tussen en dat regelen met luchtschuiven. Voor mijn recept moet het 3u op ±170°C en bij mijn KJ1 blijft de temperatuur stabiel op ± 175°C met onderste schuif 1/3 open en margrietschijf dicht met gaten volledig open.

Succes!
Ik moet hem 4/4,5 uur op 100 graden houden.
In het begin was de temperatuur wat hoog maar nu stabiel op 100 graden.

Jij ook succes en eet smakelijk 👌🏼
 
Dank je (y)

Hier gaat het ook goed. We zijn halverwege en het zag er net bij het even roeren goed uit. Het was wel lastig om daarna de temperatuur weer terug stabiel op de juiste temperatuur te krijgen.
 
Dank je (y)

Hier gaat het ook goed. We zijn halverwege en het zag er net bij het even roeren goed uit. Het was wel lastig om daarna de temperatuur weer terug stabiel op de juiste temperatuur te krijgen.
Ja dat blijft een dingetje en heb nu ook ander houtskool dus die reageert ook weer anders
 
Bedoeling is dat het vlees aangeschroeid wordt, vooraleer je het vlees gaat laten sudderen op een vuurtje.
Zelf gebruik ik eerst een hoeveelheid houtskool (Deze zorgt voor een veel heviger vuur) ipv briketten en bak het vlees -met wat echte boter- aan in mijn DO. Hierdoor krijg ik een mooi aanbaksel op de bodem van mijn DO.... dit zorgt ook dat je veel smaak in je stoverij krijgt achteraf. Als het vlees gebakken is, dan bak ik eveneens mijn grof gesneden groenten aan in de DO... Ik blus dan met donker sterk bier (of wijn) en fond en wrijf het aanbaksel los van de bodem. Ik zorg dat vlees en groenten onder de vloeistof staan. Het sudderen doe ik dan door op het restje van de gloeiende houtskool, enkele briketten te leggen. Die branden lekker lang en minder hevig!

PS. Als het vlees aangebraden is, gaat het in een kom en meng ik er enkele eetlepels bloem onder. Dat zorgt voor een mooie binding van de saus achteraf...
 
Een kamado stook je alleen met houtskool, niet met briketten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan