BasBQ
Beef en Steak

van direct naar indirect op de kamado (of andersom)

hjbrokers

Tondelzoeker
Berichten
19
Ben dus van plan een kamado te gaan kopen (15 inch model).. maar vroeg me het volgende af.

Ik heb nu dus een Weber 47. Als ik voor een gezelschap grill, heb ik vaak twee zones, één voor direct grillen, en één deel waar het langzaam kan afgaren, of waar ik flatbread op maak.

Je hebt diverse gerechten die je ook eerst moet dichtschroeien, waarna je het indirect afgaart. Maar hoe doe je dat met een kamado?? Want daar heb je maar één zone.. Of ga je schakelen mbv de roosters? Dat heeft toch z'n tijd nodig..
 
daarom hebben sommige kamado's een halve maan deflector..
Bij wijze van spreken een deflector die in 2e gedeeld is.
Maar of dit bij een 15 inch helemaal bestaat weet ik niet, ligt ook aan t merk wat je koopt.
Hou er ook rekening mee dat de kamado dan 10 cm kleiner is da je weber nu.. dus wordt best krap hoor.

Je kan misschien beter je kamado 15 inch gebruiken voor indirect, en je weber 47 voor direct..
 
daar dacht ik inderdaad ook al aan... gewoon gebruiken voor indirect en brood of pizza's
 
Extra deflector steen bestellen en met de slijptol door de midden slijpen. Alleen goed kijken of je die dan nog in je rekje kan plaatsen. Kan ook iets anders zijn dan een deflector steen natuurlijk.
 
De reverse sear methode wordt veel gebruikt op kamados. Daarbij maak je eerst 1 gloeiende kern, daar leg je een stukje rookhout in. Dan platesetter erin en rooster erop. Dan kun je de bbq langzaam warmer laten worden, nu ben je warm aan het roken. Houd een dome temperatuur aan van ca. 110°C totdat het vlees de gewenste kern temperatuur heeft. Bijvoorbeeld 5°C lager dan gewenste eind temperatuur. Zeg even 48°C voor een mooi groot stuk rund. Dan rooster eruit en platesetter eruit en schuiven verder open... dan grill je het vlees tot een mooie bruine korst en laat het vlees even rusten.

Happy Days!

PS 'dicht' schroeien bestaat niet.
 
Inderdaad reverse sear werkt perfect op een Kamado. En daarbij hebben de meeste nieuwe modellen een halve maan hitte schild.
 
Terug
Bovenaan Onderaan