BasBQ
Beef en Steak

Vakantie afsluiter Lomo al Trapo

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
De eerste keer dat ik deze bereiding zag, had ik zwaar mijn bedenkingen. Als je hem een paar keer voorbij ziet komen, komt toch het besef deze *moet* ik een keertje gedaan hebben. Dus al weer een dikke maand geleden alle ingredi?nten ingeslagen vrienden uitgenodigd, maar helaas door ziekte uit moeten stellen. Vandaag moest het dan maar worden ingehaald.

Dus hopliedop zout zo ongeveer 2kg zout (met 2 eiwitten) verdelen over een (licht vochtige) hydrofiele luier. Daarna een beetje peper en oregano er over. Daarboven op de ossenhaas gelegd.

20130817-_MG_9623.jpg


Daarna even alles keurig bij  elkaar binden.
20130817-_MG_9630.jpg


Een volle starter met briketten klaar gemaakt en hop daar het vlees op, oei dat past maar net (nou ja net niet).

20130817-_MG_9632.jpg


Na zo'n 7 minuten moest ik omdraaien, ik heb dit gewoon met de handen gedaan (in oude ovenwanten dat is niet handig  :-[). De touwtjes waren al helemaal door gefikt dus helaas knapte de zoutkorst tijdens het draaien. De bovenkant was ook nog niet hard, had ik dan toch de deksel dicht moeten doen?? Stress en paniek, oei wat nu... Nou ja we zijn al halverwege en gelukkig was alleen de ex onderkant kapot. Dus gelijk een temperatuur meter er in gejast en gewoon doorgegaan. Je ziet links op de foto een deel van de ossenhaas onbeschermd liggen. De volgende paar minuten een beetje balend door gekomen. Deze foto is ook niet door mij gemaakt, want de lol was me er al een beetje af...

20130817-foto.jpg


Ik heb hem doorlaten gaan tot 45 graden kern, daarna heb ik gevaarte van het vuur gepakt. En zorgvuldig van het zout ontdaan met een borsteltje. Je ziet dat er uiteindelijk 1 plekje een beetje gehavend was door de intense hitte.

20130817-_MG_9635.jpg


Bij het snijden sloeg mijn lichte depri stemming weer om, yes prachtig!!!

20130817-_MG_9636.jpg


En we hebben de avond afgesloten met up side down mango pie op basis van Frits zijn receptuur, gemaakt door mijn oudste dochter en haar vriendin!

20130817-_MG_9641.jpg


Al met al hebben we heerlijk gegeten in huize Structor en onze gasten wilden nog graag een keer terug komen! O ja naast de lomo al trapo en upside down cake zijn er ook nog ribbels, couscous salade & Domi's wortel salade gegeten, maar dat is allemaal niet gebeurd ;)
 
Fantastisch Emiel! Zelf doe ik de deksel dicht omdat dit gedaan wordt met zoveel mogelijk hitte en dat gaat beter met de deksel dicht.

Upside down taarten zijn altijt top!.
 
Ik had er graag bij geweest om dit te zien, en te proeven!
 
Ondanks de mineur toch nog goed gekomen, ziet er heerlijk uit Emiel !
 
Gelukkig toch goed gekomen! Het is de eerste keer inderdaad zo spannend!!!  Fijn stukje vlees hoor
 
Lekker stuk vlees ziet er goed uit mals en sappig zo te zien.
 
Mooi stuk vlees, wel appart om zo te zien.  ???
 
Toch nog goed geslaagd.
 
Nog even een vraagje voor degenen die hem al eens gemaakt heeft, was de zoutkorst de eerste 7 minuten bij jullie aan de bovenkant ook nog zacht. Bij mij was zeg maar drie kwart verhard en het laatste kwart niet.
O ja en bedankt voor alle reacties.
 
nou, dat is een prima afsluiter!
 
Dit is als afsluiter helemaal niet verkeerd Emiel!! ;D
 
Bij mij was de korst rondom hard
 
Heel gaaf! En toch nog goed gekomen
 
structor zei:
Ook al voor het draaien Gerard?

En tijdens de sessie deksel dicht gedaan? Ik ben even opzoek naar verbeterpunten ;)

Voor het draaien, althans ik voelde het tijdens het draaien ;)

Of de deksel open of dicht was weet ik niet meer... Zou zo maar kunnen dat ik m dicht gedaan heb...
 
Mooi resultaat! Wel spannend zo (ook omdat het niet echt 'lowbudget' vlees is en als het dan dreigt te mislukken.... :-\)
 
Geweldig gedaan, heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan