Afgelopen weekend ook eindelijk gestart met het bouwen van mijn UDS! Ik zal in dit topic mijn vorderingen + vragen bijhouden.
1. Boodschappenlijst
To-do
2. Tekenen / gaten boren
To-do
3. Schoonbranden
Afgelopen weekend een start gemaakt met het schoonbranden van het vat. Het betreft een vat met de bruine liner / coating. Na wat inlezen op verschillende plekken was ik wat huiverig geworden (google maar een op UDS tan liner), maar het is mij alles mee gevallen tot nu toe.
Ton gevuld met wat haardhout en pellets:

Aangestoken met de gasbrander:

Dat ging schoonpa niet snel genoeg, dus er werd wat benzine an het geheel toegvoegd (don't try this at home, zullen we maar zeggen):

Na het vat een aantal uurtjes rechtop te hebben laten branden, besloten om het ook nog een tijd op de kant te leggen. Om zo ook de onderkant goed heet te stoken:

x. Vragen
1. Boodschappenlijst
To-do
2. Tekenen / gaten boren
To-do
3. Schoonbranden
Afgelopen weekend een start gemaakt met het schoonbranden van het vat. Het betreft een vat met de bruine liner / coating. Na wat inlezen op verschillende plekken was ik wat huiverig geworden (google maar een op UDS tan liner), maar het is mij alles mee gevallen tot nu toe.
Ton gevuld met wat haardhout en pellets:

Aangestoken met de gasbrander:

Dat ging schoonpa niet snel genoeg, dus er werd wat benzine an het geheel toegvoegd (don't try this at home, zullen we maar zeggen):

Na het vat een aantal uurtjes rechtop te hebben laten branden, besloten om het ook nog een tijd op de kant te leggen. Om zo ook de onderkant goed heet te stoken:

x. Vragen
- Wat te doen na het schoonbranden?
Ik heb het vat na het uitbranden met water en een schuurspons schoongeboend. Maar ik weet niet zo goed wat nu de beste volgende stap is. De coating lijkt goed weggebrand, zie volgende foto (dit gebeurde al vrij snel na het aansteken):
Maar het metaal is nog niet bepaald blank geworden, zal ook wel veel aanslag van het branden zijn. Zouden jullie nog met een staalborstel alles schoonborstelen alvorens de buitenkant te spuiten en de binnenkant te seasonen?