Beef en Steak

Twijfel - Bastard VX of Urban?

BBKnoeiStef

Tondelzoeker
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik de grill guru compact met onderstel. Ik wil graag een grotere kamado. Nu twijfel ik tussen de bastard medium VX en de bastard urban medium.

Welke zouden jullie aanraden? De topcap van de VX vind ik zelf denk ik fijner aangezien deze minder stroef loopt, de luchtstroom toevoer onder vind ik daar in tegen wel iets minder aanvoelen. Ook de prijs van de VX ligt wel een stuk hoger.

Even voor jullie info; ik vind het leuk om low & slow sessies te doen, pizza’s maken & broden te bakken op de kamado maar ook grillen tijdens grote gezelschappen doe ik nog steeds af en toe

Zouden jullie mij de medium VX of medium urban aanraden?

oja, Mijn grill guru compact inclusief alle accessoires zal te koop komen dus voor wie intresse heeft 😉

Hoi! Genoeg forum leden met een bastard! Mijn vraag die opkwam waarom niet voor een large te gaan. Je gaat nu vanaf een compact naar een medium..weet je zeker dat je niet over een tijd door ruimte gebrek toch een large gaat nemen? Je koopt immers maar een keer meer ruimte.

Mvg Raymond

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoi Raymond, bedankt voor je bericht. Mijn kookoppervlak is momenteel dacht ik 32cm de bastard medium is 42cm. Wij zijn een jong huishouden van 2 (nog) zonder kids. Dus wij zullen aan de medium genoeg hebben denk ik.

Ook verrijd ik altijd mijn kamado vanaf de schuur naar de tuin. Ik wil de kamado altijd droog hebben staan als hij niet aan staat. Vandaar dat ik denk dat de medium al groot genoeg voor ons is.

Mijn schoonouders hebben zelf de bastard medium een jaartje en eten hier regelmatig met zn 5en van, dit gaat eigenlijk altijd heel goed dus ik heb zelf nog niet echt aan de large gedacht.

Helemaal goed! Je hebt er dus goed over nagedacht. Dan gaan andere fanatiekelingen je vast helpen met een goeie keus!

Mvg Raymond

Hoi! Genoeg forum leden met een bastard! Mijn vraag die opkwam waarom niet voor een large te gaan. Je gaat nu vanaf een compact naar een medium..weet je zeker dat je niet over een tijd door ruimte gebrek toch een large gaat nemen? Je koopt immers maar een keer meer ruimte.

Mvg Raymond

Ben het hier mee eens. Als je op de lange termijn kijkt, ben je misschien niet meer met zn tweeën. Ik heb mijn Large ook gekocht toen we nog maar met zn tweeen waren en er kwam ook al snel een MM bij. Als ik jou was zou ik gewoon voor de Large gaan en die compact erbij houden.

Ik kan je dus niet adviseren of je tussen de VX of de andere moet kiezen, maar ik zie dat het prijsverschil tussen de Urban Medium en Urban Large maar €170 is bij Intratuin en dat is een relatief klein verschil in mijn ogen.

Als je van plan bent om pizza's te maken op de kamado, dan lijkt me een large ook handiger omdat ie wat groter is.

Wat de voorgaande sprekers zeggen +1:
Nooit twijfelen over de maat.
Minimaal de L.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Ga voor een large. Heb zelf de urban large en die bevalt zeer goed. Zeker als je pizza’s wilt gaan maken of met pannetjes aan de slag wil heb je de ruimte echt wel nodig

Zoals gezegd altijd een large, ook met zijn tweeën komt een L goed van pas zeker als je complete maaltijden wilt maken ( vga) dan heb je de ruimte nodig.
En mocht je zitten met een probleem kwa verplaatsen van je kamado heb ik nog wel een mooie oplossing voor je 😜.

Ik heb zelf een medium gehad toen ik nog in dezelfde situatie zat als jij (2 volwassenen en 2 hele jonge kinderen) en ik merkte dat ik vaak ruimte tekort had en dan vooral met indirect (spareribs zijn nu eenmaal lang). Ik heb hem inmiddels ingeruild voor een large en heb er nooit spijt van gehad en ik raad je daarom ook aan om voor een large te gaan.

Een grotere kamado is handig wanneer je ook je bijgerechten of de Q wil gaan maken.
Wanneer je met gietijzeren potten en pannen begint bvb.
Dan zit al snel een handvat of steel in de weg als de Q te klein is.

En..niet geheel onbelangrijk. De meeste accessoires zijn voor de large modellen beschikbaar terwijl dat voor de medium/compact niet altijd zo is.

Gewoon de urban halen, kan je ook nog eens de large halen voor bijna hetzelfde geld.
Je kan beter teveel ruimte hebben dan te weinig.

En als je ene kant direct gebruikt en andere kant indirect dan heb je effectief ook maar de helft oppervlakte.

Denk aan reverse sear bijvoorbeeld.

Terug
Bovenaan Onderaan