BasBQ
Beef en Steak

Tuscan style flank steak / Bavette

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Zoals een aantal van jullie wellicht weten verblijven wij deze dagen bij mijn schoonouders in Frankrijk. Uiteraard gaat de BBQ dan ook mee. Gisteren hebben wij heerlijk geBBQ't. Hierbij wil ik tevens iets 'typisch Frans' maken. Ik kwam uit op Bavette. Bavette bij de slager gekocht (aan 1 stuk) van 500 gram. Bavette is in Amerika bekent onder de naam Flank steak. Gerecht op gezocht uit de regio Tuscan in de VS. Zij doen veel met citroen, rozemarijn en peper. Daar ging het 'typtisch Frans' dus :p

Ik heb het vleesch 5 uur laten marineren in een geblenderde mix van olijfolie, citroensap, citroenrasp, peper, zout, cayennepeper en rozemarijn. [edit: en knofloof natuurlijk!!] Dat zag er zo uit:

DSCF1448_zpscf7c175c.jpg


Vervolgens uit de marinade gehaald, droog gedept en opnieuw peper en zout erop gesmeerd

DSCF1455_zpsbb7492f1.jpg


Dit was het gezelschap:

DSCF1475_zps86d78182.jpg


Bavette recht op het vuur gegrild, ongeveer 6 minuten per kant en 5 minuten laten rusten. Na het rusten:

DSCF1463_zps7813d2e4.jpg


Bavette is een heel stevig stukje vlees. Net als bij de brisket, moet je die stukje dun en tegen de draad in snijden:

DSCF1460_zps704962fb.jpg


Tada:

DSCF1466_zps560a542e.jpg


Wij hebben het gegeten op medium / rare (buitenkanten zijn medium / well done, binnenkant is dat medium / rare).

DSCF1464_zpsead0ae51.jpg


Wat vonden we er van? Iedereen was laaiend enthousiast. Wij vonden het dan ook erg geslaagd en voor herhaling vatbaar!
 
Ziet er heerlijk uit! Maar weet je zeker dat het een Amerikaans recept is en niet gewoon Toscaans?
 
Dat dacht ik ook eerst. Het recept is volgens mij wel 'veramerikaanst' Ze doen daar niets met rode peper volgens mij, vandaar het Amerikaans ;)
 
Er zitten heel veel Italianen in de VS en een aantal daarvan kookt niet onaardig ;)
 
Bavette is een fantastisch stuk vlees. Op deze manier ga ik ook eens proberen.
 
dat ziet er uit om in te happen, mooi stuk vlees hoor
 
Goed stukje vlees, en dan dat terras!! ikke jaloers :-\ ;D ;)
 
Big-T zei:
Dat dacht ik ook eerst. Het recept is volgens mij wel 'veramerikaanst' Ze doen daar niets met rode peper volgens mij, vandaar het Amerikaans ;)
In spaghetti aglio e olio zit rode peper....
 
Dominique zei:
Big-T zei:
Dat dacht ik ook eerst. Het recept is volgens mij wel 'veramerikaanst' Ze doen daar niets met rode peper volgens mij, vandaar het Amerikaans ;)
In spaghetti aglio e olio zit rode peper....

in dat geval ;)
 
Lekker zitten daar, en goed eten ook nog  ;D
 
Mooie garing en een heel gezellig terras. Zo?n oude muur wil ik ook wel maar dan niet met een oud huis eraan vast :D
 
Bert zei:
Mooie garing en een heel gezellig terras. Zo?n oude muur wil ik ook wel maar dan niet met een oud huis eraan vast :D

het is dan ook de muur van de schuur (1 van de 3 :p)

edit: op www.les-hirondelles.nl kunnen jullie kamertje boeken als jullie willen!
 
Mooi vlees in de marinade....ook het eindresultaat mag er wezen.
 
Ziet er heerlijk uit!! Volgens mij is de Amerikaanse keuken toch een samensmelting van alle wereldkeukens.
 
Super terras en dan zo'n stuk vlees, ik zeg Genieten.
 
Wat een prachtige garing en een lekker recept, mijn todolist groeit harder dan dat ik hem kan afwerken verdorie!
 
Gabor zei:
Wat een prachtige garing en een lekker recept, mijn todolist groeit harder dan dat ik hem kan afwerken verdorie!

Meer BBQen dan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan