BasBQ
Beef en Steak

Truffelworst (om te grillen)

 
 
 
 

A3aan84

Pitmaster
Berichten
526
Ben afgelopen weekend opzoek geweest naar een lekkere (betaalbare) truffelworst. Heb hem alleen nog niet helemaal gevonden. Ik heb ooit een een vers truffelworstje gegeten en hier was ik gelijk verliefd op. In dit worstje zat verse truffel. Verse truffel is best prijzig dus wilde ik het eerst op een andere manier proberen.

Ben een beetje aan het googlen geweest en heb wel wat gevonden maar niet iets wat me echt aanstond. Heb nu zelf maar iets samengesteld.

350 gr.  Runderlappen
400 gr.  Speklappen
600 gr.  Hamlappen
2  mtr.  Varkensdarm

2 eetl.    Balsamico
80  gr.    Truffel tapanade (10%zomertruffel)
24  gr.    zeezout
4    gr.    witte peper
1    cup  appel in Brunoise
1    cup  ui fijn gesnippert
0,5 cup  platte peterselie gehakt

Foto-WINRPKXH-D.jpg


Snij het vlees in stukken die in de gehaktmolen passen en zet dit in de vriezer. zodat het iets kan aan vriezen.

Foto-ACKHPCAT-D.jpg


Fruit de appel en de uit met wat zout, zodat het vocht eruit kan trekken. En laat dit afkoelen

Foto-LG78B3OS-D.jpg


Spoel de darm

Foto-4JQ6MRKF-D.jpg


Verzamel alle ingredienten

Foto-VIMAN6NY-D.jpg


Draai het vlees door de 5 mm plaat en meng het minimaal 5 min. met de ingredienten.

Foto-PMIYMC6B-D.jpg

Foto-ORFSLD3D-D.jpg

Foto-XI8VY846-D.jpg


En vul en knoop de worst.

Foto-3NY34FYX-D.jpg

Foto-JVPYFHQW-D.jpg

Foto-7XJXGSCO-D.jpg


Ik heb ze een nachtje laten liggen. De volgende dag rook de koelkast ook heerlijk naar de truffel. So far so good. Tijd om te grillen!

Foto-YXRXEHOL-D.jpg

Foto-C8RCFUNH-D.jpg

Foto-FCM8AYPR-D.jpg


De smaak:

Die viel eigenlijk een beetje tegen. was zeker een lekker worstje ik vond alleen dat er meer truffel smaak aan moet zitten dus volgen de keer nog een potje truffel pasta of iets met truffel olie. En als dat niet werkt zal ik toch echt aan de echte truffel moeten.

Word vervolgd....

 
 
Lust ik vast ook wel! Kan je de truffelsmaak niet versterken met bepaalde kruiden?
 
t ziet er lekker uit!

truffelolie zou ik niet doen, in veel truffelolie (bijv uit de supermarkt) zit weinig truffel smaak en vaak helemaal geen truffel, zie ook hier de uitleg bij truffelolie.

ik heb een keer een truffel gekregen (jaja) en kreeg er toen het advies bij deze rauw te verwerken, omdat verhitting de smaak zou afzwakken. vandaar het vlak voor het serveren over de pasta raspen in plaats van erdoor roeren. ik ken eigenlijk vooral de truffelsalami (ook rauw dus). ik ben wel benieuwd naar waar je het een keer gebakken gegeten hebt, was het italiaans of wat anders? misschien is er een truuk of een authentiek recept... leuk experiment!
 
Marieken zei:
t ziet er lekker uit!

truffelolie zou ik niet doen, in veel truffelolie (bijv uit de supermarkt) zit weinig truffel smaak en vaak helemaal geen truffel, zie ook hier de uitleg bij truffelolie.

ik heb een keer een truffel gekregen (jaja) en kreeg er toen het advies bij deze rauw te verwerken, omdat verhitting de smaak zou afzwakken. vandaar het vlak voor het serveren over de pasta raspen in plaats van erdoor roeren. ik ken eigenlijk vooral de truffelsalami (ook rauw dus). ik ben wel benieuwd naar waar je het een keer gebakken gegeten hebt, was het italiaans of wat anders? misschien is er een truuk of een authentiek recept... leuk experiment!

Ik heb het een keer gegeten in Itali? met pasta. Ongeveer zoals op de laatste foto. Ik ben niet zo'n fan van de meeste truffel olie's van de supermarkt. Maar er zijn ook wel goeie te vinden bij de groothandel of speciaalzaak. Je hebt iid wel een punt met niet verwarmen. Misschien moet ik de worst voor het opdienen wel even door een goede truffelolie rollen.
 
Kwam de smaak van de appel nog een beetje terug??
 
Wow ziet er goed uit zeg! Hulde!
 
MarBQ zei:
Kwam de smaak van de appel nog een beetje terug??

Ja die wel. Een lekker iet wat zoet/frissig smaakje.
 
Jammer dat je wat miste, maar hij is wel zeer mooi gemaakt.
 
De keuringsdienst van waren heeft eens een stuk over truffel olie gehad.

Wat mij er van bij staat is dat je van truffels geen olie kan trekken en deze olie dan ook met een goedje de truffel smaak krijgt

Hier zou je toch eens in moeten duiken voordat je naar de olie grijpt.
 
Ik heb die aflevering ook gezien. Ging die niet over dat de meeste truffelolie in de supermarkt getrokken word van aardolie ofzo iets? Ik weet wel dat er hele goeie truffel olie's uit italie komen. Die ik erg lekker vind. Die van oil&vinegar vind ik ook altijd wel aardig. Ik heb in een restaurant gewerkt waar ze een keer de truffels die over waren in de olijfolie hebben gedaan. wat me bij staat is dat er toen wel smaak aan de olie kwam. tis wel al lang terug was toen nog leerling.
 
Die had ik best wel willen proberen, ook met minder truffel smaak  :p
 
A3aan84 ik weet het ook niet meer precies zal eens zoeken op het interweb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan