BasBQ
Beef en Steak

Tri-Tip ook wel Ezeltje

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Gisteren stond het Ezeltje, deel van het liesstuk van de koei, op het menu.

Ik heb voor de bereiding Noskos' recept, uit het boek van Big Bob Gibson, aangehouden met die aanpassing dat ik de Corn Syrup heb vervangen door Golden Syrup en geen Ve-Tsin heb toegevoegd.

Het subject:

C57ACF9D-4F07-4244-8B24-C0ECDAC8A150_zpsuch7g3kl.jpg


In de marinade voor minimaal 4 uur:

C69C14F2-42AB-469E-AC01-C4248EAC69C8_zpshicucozs.jpg


Na 4 en half uur uit de marinade. Had langer gewild echter zat dat er planningstechnisch niet in:

DF7F4EC6-3CED-49AF-B798-551DFBC119E3_zpsdbaaertr.jpg


Met runderbouillon bestrooid:

FB4972FF-BB7E-4B4D-B7EE-454B9BF8F6C0_zpsd7jhpknm.jpg


Aangrillen:

1240385F-C0BA-425B-81E5-6023E78204CC_zpsklkscnkk.jpg


Doorgaren naar 60 graden:

EC072C09-9188-4DB2-97D1-08484CF243DF_zpsktlq7sad.jpg


En klaar is het resultaat, met wat Quinoa, paksoi en broccoli:

4E49087F-BA8C-4335-A569-88715928BB89_zpsmumnui8y.jpg


Hij was iets verder door dan de bedoeling was. Dus 60 graden kern was wat mij betreft te veel van het goede, maar ja in het begin volg ik altijd netjes de recepten  ;)

De smaak? Bommend, echt giga lekker.

Dan nog een puntje van aandacht. Ik wordt gek van de Black Ranch kolen. Ook na een flinke opwarm periode van de Primo blijf ik last houden van flinke rook ontwikkeling en daarmee dus smaak be?nvloeding van het gerecht. Ik haal deze altijd bij de Sligro, waar ze een tijdje geleden ook van die Gele zakken hadden, geen Peko. Maar ik denk ook een soort white label van Terlanco. Die waren qua rook neutraliteit prima maar zo licht dat je er veel te veel van opstookt.

Ga binnenkort eens een keer bij Dammers langs. Die zitten vlak bij mijn werk dus een kijken of ik een paar zakjes van ze mee kan krijgen.


 
Ziet er zeer smakelijk uit, rundvlees wat rood moet zijn gaat bij mij nooit warmer dan 50gr. C interne temp.
Ik ben ook flink aan het rommelen met houtskool, Dammers ben ik de laatste tijd ook niet altijd blij mee, maar dat geldt ook voor Peko.
Laatst 5 zakken Peko gehaald en de eerste 2 waren niet zoals ik gewend ben, gelukkig waren de 2 daaropvolgende zakken weer top.
Alleen wel relatief veel kleine stukken houtskool.
Waarom leg jij de D-plate over het kolen gedeelte als je aan de andere kant (rechts) indirect bezig bent?
 
Scherp oog Ewald ;) Dat was een probeersel. Als je de D-plate alleen rechts had was de temperatuur daar 200 graden. Voor het doorgaren wou ik een lagere temperatuur hebben, dus door de linkse D-plate er ook in te leggen zakte de temp naar zo'n 120 graden waardoor een meer gelijkmatigere garing zou krijgen. Maar goed als je hem er dan pas bij 60 afhaalt, dan is dat effect ook voor niets geweest.

Snap eigenlijk niet goed waarom het recept 60 graden aangaf? Misschien om dat best een gemarmerd stukje vlees is en dat dat beter om het vet en vlees te laten samensmelten of iets?
 
Dat ziet er weer heerlijk uit.
Ik ben nog steeds tevreden over Dammers.
 
Jappert zei:
Scherp oog Ewald ;) Dat was een probeersel. Als je de D-plate alleen rechts had was de temperatuur daar 200 graden. Voor het doorgaren wou ik een lagere temperatuur hebben, dus door de linkse D-plate er ook in te leggen zakte de temp naar zo'n 120 graden waardoor een meer gelijkmatigere garing zou krijgen. Maar goed als je hem er dan pas bij 60 afhaalt, dan is dat effect ook voor niets geweest.

Duidelijk, door de extra massa (de koude D-plate) vliegt de temperatuur naar beneden.
Een andere manier om de temp relatief snel omlaag te krijgen is door de onder schuif helemaal dicht te zetten en de margriet helemaal open, werkt altijd bij mij.
 
Houtskool van Black ranch bevat stukken die niet geheel gepyrolyseerd zijn en dus eigenlijk stukken rookhout zijn... En dus roken
 
mooi stukje vlees, volgende keer eerder eraf dus  ;)
 
Had graag een vorkje meegeprikt!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan