BasBQ
Beef en Steak

Tower of power.

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
417
Op een mooie zaterdag om 11 uur in de ochtend de bbq gestart. Drie spareribs en 1 beef rib. Rond 16.30 waren de spareribs klaar, rond 18.00 de beef rib.
Het was trouwens mijn eerste keer dat ik de Flameboss gebruikte. Supergeinig, alleen had ik last van mijn houtskool (Weber), teveel gruis en moest relatief vaak bijvullen.
Wie kan me trouwens een goed merk houtskool aanraden, met grote stukken kool en weinig gruis?!
Het is trouwens een Weber classic oid, "compleet" gepimped. Scharnier ingebouwd, Lavalock afdichtvilt want hij lekte langs de deksel en natuurlijk de Flameboss. Nu zoek ik nog een heatdeflector, iemand?

20200601_124355.jpg


20200601_154037.jpg
 
Ziet er lekker uit!
Zijn kokosbriketten geen optie voor je?
 
Via Amazon is er een heat deflector te koop zag ik laatst voor ronde 'kettle' bbq zoals ze het omschreven. Kokosbriketten zijn inderdaad wel een uitkomst. Of je pakt een harde soort houtskool. Cubaanse Marabu, of de Zuid afrikaanse. Misschien de Quebracho houtskool?
 
Via Amazon is er een heat deflector te koop zag ik laatst voor ronde 'kettle' bbq zoals ze het omschreven. Kokosbriketten zijn inderdaad wel een uitkomst. Of je pakt een harde soort houtskool. Cubaanse Marabu, of de Zuid afrikaanse. Misschien de Quebracho houtskool?
Ik heb al wat gevonden bij die Vuurbroeders.
Oeh, dat zijn allemaal nieuwe namen houtskoolmerken. Het gaat bij mij voornamelijk om consequent grote stukken.
 
als je consequent grote stukken wil, dan zijn de big blocks van eucalyptus (www.houtskool.nl) wel iets voor je. die zijn enorm. Maar dat is niet per definitie goed voor een low & slow (mijn ervaring). kokosbriketten zijn ideaal voor low & slow. vooral de ecobrasa kubusjes en minion methode vind ik een succes :).
 
wauw. mooi gevulde bbq. lekker hoor.
low & slow op een weber = kokosbriketten. nooit meer bijvullen en geen/weinig gruis.
 
als je consequent grote stukken wil, dan zijn de big blocks van eucalyptus (www.houtskool.nl) wel iets voor je. die zijn enorm. Maar dat is niet per definitie goed voor een low & slow (mijn ervaring). kokosbriketten zijn ideaal voor low & slow. vooral de ecobrasa kubusjes en minion methode vind ik een succes :).
Dank je voor je waarschuwing, ik bedoel er mee dat ik weinig tot geen gruis wil. Zoals ik dan lees, zijn kokosbriketten handig.
Hoe zijn de ervaringen mbt de temperaturen?
 
Mooi gemaakt. Oor een kettle raad ik briketten aan in plaats van houtskool aangezien deze gelijkmatiger branden. Ecobrasa of Dammers kokosbriketten zijn dan de beste keus.
 
Ze waren goed.
Ik heb nagedacht over kokos, heb er geen ervaring mee. Heb wel gelezen dat ze heter brandden dan houtskool. Misschien te heet voor low & slow?!

Wat Frits zegt +1
Overigens wordt Houtskool over het algemeen heter dan Briketten, Houtskool brandt alleen wel sneller op dan Briketten.

Je moet ook goed begrijpen wat je waarvoor gebruikt, de brandstof alleen is niet zaligmakend.
Een Kamado doet het beter op houtskool dan op briketten, een Ketel doet het weer beter op briketten, zeker voor Low & Slow, maar wordt ook wel met houtskool gestookt.
Een Kamado met briketten stoken zou ik persoonlijk niet doen.

Ribs zien er overigens erg goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat is het betere stapelwerk.
En het ziet er lekker ui.
En zoals al bovenstaande berichten al aangegeven zijn kokos briketten zeker een optie.
Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar kokos briketten en dat gaat prima.
Ik gooi gewoon eens in de zo veel tijd een paar kilo er in ,gereed is de boel afsluiten en volgende sessie even uitschudden en weer door .
Bijkomend voordeel is dat ze lekker compact verpakt zitten en je de dozen (van een aantal merken)makkelijk kan opbergen.
Ze worden gebruikt in (stalen) ei,uds(en) ,webers en in/op de do.
 
Menschjes, dat worden dan maar kokosbriketten kopen. Bedankt allen. Ik kijk uit naar de volgende bbq. Keep you all posted.
 
Ik gebruik uitsluiten kokosbriketten, heel stabiele temp in m'n ketel. Het ene merk is de andere niet, maar heb vooralsnog alleen ervaring met Welkoop en Fire Up. Beide zo rond de 16 eu voor een zak van 10 kilo. Gaat perfect. Wil zeker eens de Dammers of Ecobrasa proberen, maar die zijn gelijk ook een stukje duurder dacht ik.
 
Briketten geven wel meer as dan houtskool (valt met kokosbriketten nog enigszins mee). Ik zweer sinds vorig jaar bij Ecobrasa, zeer constant en ideaal voor low&slow. High&fast blijft houtskool toch fijner vind ik, het is sneller op te stoken en geeft minder as. Ik koop meestal die grote zakken (15 kilo) Black Ranch.

Hoe waren de beef ribs?
 
Creatieve oplossing om zo te stapelen🤭 had ook wel graag een foto van de doorsnede van de beef rib willen zien.............misschien is het ook leuk als je jezelf even voorstelt in het voorstel topic;)
 
Ziet er goed uit! En idd wat Frits zei, kokosbriketten en de minion methode toepassen. Succes!
 
Creatieve oplossing om zo te stapelen🤭 had ook wel graag een foto van de doorsnede van de beef rib willen zien.............misschien is het ook leuk als je jezelf even voorstelt in het voorstel topic;)
Dit is een capture van de video die ik had gemaakt.

VideoCapture_20200609-193832.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan