Beef en Steak

Topvent schimmelvorming

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ser
  • Startdatum Startdatum

Ser

Sprokkelaar
Hi Allen,

Zojuist wilde ik na een lange tijd weer eens grillen op mijn masterbuilt kamado. Ik merkte echter dat de topvent schimmelvorming had omdat hij onder een hoes staat zonder overkapping.

Ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan oplossen. De binnenkant is geen probleem. Dat is een kwestie van opstoken en wegbranden, maar bij de topvent lijkt me dit een ander verhaal.

Is de topvent van de classic 2 bestand tegen schimmelvorming als het onder een hoes buiten staat? Dan zou ik dat als makkelijkste oplossing natuurlijk kunnen toepassen.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Ik heb mijn topvent van mijn monolith eraf gehaald en droog op geborgen. Ook alle roosters van mijn Weber. Bij zijn ingebouwd in meubel met hoes eroverheen. Bij nat weer na drie weken schimmel op de roosters en ook op het houten handvat.

• Leuk
Waarderingen: Ser
Goed punt om in de toekomst de topvent eraf te halen. Enig idee hoe ik nu dus de schimmelvorming het beste kan verwijderen?

Opstoken en een stoffer, borstel en daarna een nat doekje erover.
Zolang het aan de buitenkant zit en niet op je vlees valt is er buiten dat het goor is niet zoveel aan de hand 😁

Ik zet zelf altijd een goedkope vochtvreter van de action in de kamado. (Wel zorgen dat ie eerst afgekoeld is natuurlijk)
Doet natuurlijk niks voor de schimmel aan de buitenkant, maar vanbinnen geen last meer van vocht en schimmel als ie paar weekjes stil staat tijdens vochtig weer.

Heb je de topvent en de luchttoevoer aan de onderzijde wel iets open staan zodat er geventileerd kan worden?
Moet de mogelijkheid er wel zijn. Als het een goeie hoes is moet het mogelijk zijn

Terug
Bovenaan Onderaan