BasBQ
Beef en Steak

Toch maar overgestapt op ecobrasa maar hoeveel heb je dan nodig voor een sessie?

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Na diverse dingen te hebben 'verkend', Intratuin kokos, THM kokos, blijft er toch elke keer weer veel as over en is temperatuurregeling toch lastiger dan met Weber long lasting briketten.

Daarom nu maar een paar doosjes Ecobrasa gekocht omdat dat op het forum toch wel door velen wordt gebruikt.

Mijn vraag is nu, op de doos staat dat je maar een derde van de hoeveelheid nodig hebt. Is dit echt zo?

Normaal gooi ik mijn starter driekwart tot helemaal vol voor een sessie (high). Met ecobrasa hoef ik dan dus maar een derde starter te vullen? Of is dat toch iets te optimistisch. Ik weet dat je het restant kunt hergebruiken, maar de Q moet ook weer niet te heet worden zodat je de onderste schuif helemaal dicht moet zetten (want dan gaat het uiteindelijk toch uit).

Ik lees ook op de doos dat je maar ??n laagje briketten erin hoeft te leggen? Als dat zo is, is het eerste punt ook direct beantwoord want ??n laagje in een 47 cm OTP is denk ik maar een halve of derde starter.

Graag even wat advies hieromtrent, alszodanig. Reeds  B-)
 
Half startertje en ik heb nooit het probleem dat hij uitgaat met ecobrasa, ook niet met weinig luchttoevoer.
 
De afgelopen maanden wat ge?xperimenteerd met verschillende kolen, mede omdat ik met de gewone supermarkt/bouwmarkt kolen/briketten de temperatuur niet hoog genoeg kreeg voor het maken van een pizza. Wat verschillende merken kokosbriketten geprobeerd (waaronder Jumbo), maar uiteindelijk ge?indigd bij Eco Brasa (met het gemak er "om de hoek" te wonen).

Afgelopen weekend mijn eerste sessie gehad met deze briketten en rijkelijk verrast. Kort donkere rook en "kolenlucht" nadat ik een halve starter had aangestoken (1 laag blokjes uit de doos, ik geloof iets van 30 briketten) Binnen 15 minuten was het gros rood gloeiend. Had wel het gevoel dat de starter de lucht er hard doorheen trok omdat een aantal blokjes al snel minder werden.
Temperatuur steeg snel naar 230 graden, maar zakte na een uur af naar 150-170. Redelijk goed kunnen barbecue?n (burger, sat?, sjasliek direct en voor gegaarde kippen vleugeltjes indirect), maar ik denk dat ik volgende keer wat meer briketten moet gebruiken.

iemand ervaring met deze briketten en pizza maken?
 
Coriolis, wil mij zeker niet als expert voor doen maar dank zij de info die ik verzameld heb hier op het forum, is een temp van 400 gr mogelijk, ik gebruik een pizza ring en gooi wat droog hard hout op de brikketen, van als de vlammen zakken daalt de temp en gooien we een blokje hout bij en hou de temp makkelijk boven de 350 gr, ? starter en wat hout was goed voor 6 heerlijke pizza's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan