BasBQ
Beef en Steak

To buy or not to buy… that’s the question :)

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
164
Hallo ervaringsdeskundigen!

Zijn al wat vragen voorbij gekomen maar kan het verlossende advies/ antwoord nog niet vinden.

Keuze gemaakt voor een kamado. Gezin bestaat uit 5 personen en dat is in de basis waarvoor hij wordt ingezet. De gas bbq is desnoods in reserve :)

Ik zit te dubben over 2-3 opties nav berichten op dit forum

Bastard medium
KJ classic 1
KJ class is 2
Alles op pootjes

Is lees dat er betere garantie voorwaarden zijn voor de KJ en de D/C heerlijk werkt. Nu lees ik ook dat de bastard op zijn nieuwe modellen ook life long garantie geeft …

Het prijs verschil is redelijk. Zeker met de KJ 2

De 1 staat rond 1000 euro de 2 rond 1600

Het grootse voordeel lijkt mij die deksel maar neem aan dat er legio mensen probleemloos met de type 1 deksel hebben gewerkt…. En is dat 600 euro waard…

Qua budget zou de keuze dan op KJ1 vallen tov de bijna gelijk geprijsde Bastard maar laat me graag door jullie aan het twijfelen brengen

Thxs !!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volgens mij ben je al een hele tijd aan't twijfelen. :D
 
De medium is te klein voor vijf personen. Zou dus sowieso voor een large gaan
 
Thxs Frits…. Moet wel zeggen dat hij primair voor vlees vis pizza bereiding is… niet voor hele maaltijden. En dan niet bam bam hamburger maar die leuke recepten van oa Noskos


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Go large!

Een kamado koop je voor het leven!

Je gezin bestaat uit 5, maar wellicht komt er in de toekomst nog aanhang bij.

(Zegt een man zonder kamado )
 
Thxs Frits…. Moet wel zeggen dat hij primair voor vlees vis pizza bereiding is… niet voor hele maaltijden. En dan niet bam bam hamburger maar die leuke recepten van oa Noskos


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik sluit mij inderdaad aan bij Frits. Ik ben bang dat medium echt te klein is. KJ heeft allebei, meen ik, 46cm grilloppervlak , bastard medium 42.

Ik heb zelf de masterbuilt large en zit af en toe al met ruimte te puzzelen ( wij zijn met 4 waarvan 1 baby).

Als je 1600 uit wil geven, zou ik zeker voor KJ 2 gaan. Gewoon vanwege garantie. Echter kan kan je ook voor een bastard large (wel 2021 model) gaan voor 200 euro minder (en als je geluk hebt 300) . Dan zit je mooi in het midden van de 2 .

wat je ook kiest, je krijgt er altijd iets moois voor terug! Veel succes met kiezen
 
Je helpen twijfelen is makkelijker dan aangeven wat de juiste beslissing is........

Ik heb zelf na lang kijken en wikken en wegen uit eindelijk vrij snel de Summit gekocht toen deze op de markt kwam. Toen vielen er voor mi ineens " wat dingen op de plaats".
Dit om aan te geven dat het heel persoonlijk is.

- bij de bedragen die je noemt is "geen gezeik" wat mij betreft wel een must. Goede garantie is mooi maar als je er steeds aanspraak op moet maken en wachten wordt je er niet vrolijk van.
Vanuit jou lijstje zou ik dan voor de KJ gaan of nog een jaar wachten tot dat de nieuwe basterd zich bewezen heeft en 200f de vacatures op Customer service heeft ingevuld.

- deksel moet je echt zelf ervaren. Persoonlijk zou ik eerder 600,- uitgeven aan een maatje groter dan aan een verbeterde deksel.




Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ruimte is echt geld waard.
Als je gezin al uit 5 leden bestaat ga dan zeker voor groter.
Kan me alleen maar aansluiten bij de vorige sprekers.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dan ben ik even langs Haarlem gereden en heb de Bastard Large bekeken. Leuk gesprek, hoop voorraad en leuke goodies! Daar kan je heel snel enthousiast raken (hebben hebben hebben :p)

Daarna naar een Kamado dealer in Alkmaar. Had alleen de Big Joe in elkaar staan ivm showroom restylen maar dat zag er allemaal ook meer dan prima uit.

De tip hoe groter hoe beter neen ik even mee. Qua budget is de Large dan een beetje the max. Urban XL of Big Joe gaat het gewoon niet worden.
De Large van Bastard heeft een rooster van 49 cm. Dat zag er best OK uit. Aantal updates aan dit model. Binnenschaal in gesneden zodat scheuren worden beperkt, redelijk lichte deksel, rookkanaal aangepast ivm waterloop met regen en vond het er allemaal goed uitzien. En life long garantie op keramiek bij dit 2021 model. En een enthousiast verkoper. Tevens aan aantal versies in aanbieding omdat de urban niet gitzwart was maar iets afweek...

De Classic had een rooster van 45... niet gezien omdat dit model er niet stond. Maar wel de methode met d/c gezien. Zag er allemaal zeer degelijk uit de de losse schalen van de binnenschaal lijkt me ook een goede oplossing met warmte wisselingen... en uiteraard ook life long garantie. Ik vond de deksel prima te openen en te sluiten. Concept is toch dat je niet steeds loopt te kijken in de bbq dus no worries daar. Dat het niet is voorzien van een slotje of fiberglas ring is dan maar... en het anti regeninlaat is mooi maar ik probeer onder mn overkapping te bqq-en en anders zet ik wel een paraplu er boven :)


Wat me als leek opviel: Het uitschut kolenmandje van de Bastard met deelbare vulling is een mooie optie. De Classis had een handige aslade met harkje... Ik vroeg me alleen af of houtskool as het rooster niet dichtslibt ?

Ik vind het allemaal een best bedrag en neig naar de rode variant. Te meer omdat er op dit forum meermaals wordt gezegd dat de classis al een bewezen model is en de garantie gewoon goed is. Niet dat ik een Nederlands bedrijf niet wil steunen maar dan begin ik wel met iets wat een mindere investering is :)


Zo hangt de vlag er nu voor... (*)
verder een leuk forum dit met snelle response!



(*) onder voorbehoud van moodswings, aanbiedingen of input van forumleden (hahaha)
 
Compleet bevooroordeelde input:
KJ1 is een heerlijk apparaat en bevat in de basis alles wat je nodig hebt (maar je wilt altijd meer). D&C werkt echt fijn en uit ervaring is de garantie van KJ goed in orde.

Rooster slibt bij mij niet dicht. Ik kijk voor iedere sessie even hoe het houtskool er bij ligt , klein grut haal ik weg. Gedurende een sessie nog nooit gehad dat het rooster dicht loopt met as of kleine stukken houtskool.

Qua formaat sluit ik me aan bij de rest hier: hoe groter hoe beter.
 
Hoe groter hoe beter maar met een large EN de D&C kom je doorgaans in gezinssituaties goed weg.
Een XL of Big Joe is natuurlijk heel gaaf maar doorgaans echt "overkill"

Ik heb weleens begrepen dat voor de de L versie`s van de bekende merken meer accesoires voorhanden zijn?
Een kolen mandje dat je kan uitschudden hoor ik veel positieve geluiden over.
Waarschijnlijk kan je die er later bijkopen van een ander merk.
Ik weet van een aantal BGE-ers dat ze dat gedaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Een XL of Big Joe is natuurlijk heel gaaf maar doorgaans echt "overkill"
Zegt hij met een Weber Summit Kamado 😂😂😂
De roosters van Big Joe, BGE XL en de Weber Summit Kamado zijn allen 61 cm in diameter.
Of heb je Spijt van de Summit?

Aan TS, Laat je niet overweldigen door de mooie verhalen van de verkopers, Ja een BBQ kan bijna niet groot genoeg zijn dat is absoluut waar.
Hoe lang ben je al geïnteresseerd in BBQ? hoe vaak BBQ je?, denk je dat je over 5 of 10 jaar nog zo enthousiast bent?
11 jaar geleden ben ik begonnen met een Weber 57 One Touch Silver BBQ, die ik een upgrade naar Gold heb gegeven, het werken daarmee heeft mijn BBQ hart nog verder aangewakkerd.
2 jaar later en ongeveer 700 kilo kokosbriketten verder heb ik mijn Primo Oval XL aangeschaft.
Daar BBQ ik nu alweer 9 jaar mee, gelukkig stookt hij wat zuiniger met houtskool dan de Weber met briketten.
Maar hier gaat nog steeds ongeveer 250-300 kilo houtkool per jaar in rook op.
Je hoeft niet zo enthousiast als ik te worden en er zijn veel meer hier bij het Genootschap die net zo gek zijn als ik.
Maar besef wel dat het een dure aanschaf is, en het zou zonde zijn als zo'n mooie dure BBQ in de schuur staat te verstoffen
 
Zegt hij met een Weber Summit Kamado 😂😂😂
De roosters van Big Joe, BGE XL en de Weber Summit Kamado zijn allen 61 cm in diameter.
Of heb je Spijt van de Summit?

Aan TS, Laat je niet overweldigen door de mooie verhalen van de verkopers, Ja een BBQ kan bijna niet groot genoeg zijn dat is absoluut waar.
Hoe lang ben je al geïnteresseerd in BBQ? hoe vaak BBQ je?, denk je dat je over 5 of 10 jaar nog zo enthousiast bent?
11 jaar geleden ben ik begonnen met een Weber 57 One Touch Silver BBQ, die ik een upgrade naar Gold heb gegeven, het werken daarmee heeft mijn BBQ hart nog verder aangewakkerd.
2 jaar later en ongeveer 700 kilo kokosbriketten verder heb ik mijn Primo Oval XL aangeschaft.
Daar BBQ ik nu alweer 9 jaar mee, gelukkig stookt hij wat zuiniger met houtskool dan de Weber met briketten.
Maar hier gaat nog steeds ongeveer 250-300 kilo houtkool per jaar in rook op.
Je hoeft niet zo enthousiast als ik te worden en er zijn veel meer hier bij het Genootschap die net zo gek zijn als ik.
Maar besef wel dat het een dure aanschaf is, en het zou zonde zijn als zo'n mooie dure BBQ in de schuur staat te verstoffen
+1
 
@Ewald, eens hoor… en ik snap je punt… zonde om zo’n dure BBQ te laten verpieteren.

Een BBQ is voor mij net als m’n boot. Bezit, onderhoud, genieten, gebruiken wanneer je wilt… omgerekend naar gevaren km is het de duurste hobby :)

Alle goedkope bbq die ik heb gehad roesten weg en zijn geen sieraad voor in de tuin. Zo’n Kamado (bastard of KJ) geldt dit wat mij betreft niet. Mijn grootste frustratie is als ik dan toch wat wil maken dit nu op m’n campingaz die goed lukt. Mss mijn handigheid maar zelf de frikandellen burn ends van Noskos waren mislukt en de hoop dat als de gerechten nu wel lukken door het enthousiasme meer zal gaan bbq-en.

Daarom is de XL en big joe een absolute no go. De Bastard large of Classic 1 zie ik zeker een soort van terugverdien model in qua gebruikers uren, fun en genieten.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zegt hij met een Weber Summit Kamado
De roosters van Big Joe, BGE XL en de Weber Summit Kamado zijn allen 61 cm in diameter.
Of heb je Spijt van de Summit?

Aan TS, Laat je niet overweldigen door de mooie verhalen van de verkopers, Ja een BBQ kan bijna niet groot genoeg zijn dat is absoluut waar.
Hoe lang ben je al geïnteresseerd in BBQ? hoe vaak BBQ je?, denk je dat je over 5 of 10 jaar nog zo enthousiast bent?
11 jaar geleden ben ik begonnen met een Weber 57 One Touch Silver BBQ, die ik een upgrade naar Gold heb gegeven, het werken daarmee heeft mijn BBQ hart nog verder aangewakkerd.
2 jaar later en ongeveer 700 kilo kokosbriketten verder heb ik mijn Primo Oval XL aangeschaft.
Daar BBQ ik nu alweer 9 jaar mee, gelukkig stookt hij wat zuiniger met houtskool dan de Weber met briketten.
Maar hier gaat nog steeds ongeveer 250-300 kilo houtkool per jaar in rook op.
Je hoeft niet zo enthousiast als ik te worden en er zijn veel meer hier bij het Genootschap die net zo gek zijn als ik.
Maar besef wel dat het een dure aanschaf is, en het zou zonde zijn als zo'n mooie dure BBQ in de schuur staat te verstoffen
200% zeker geen spijt echt heel tevreden, maar het formaat is in mijn geval "bijvangst" en mooi meegenomen.
Budgettair gezien is het maar een maatje M hè
Dat was één van de redenen voor mij om voor de Summit te kiezen.
- hij doet wat hij moet doen
- paste in mijn budget.
- voor dat geld veel ruimte.
- geen keramische issues
- maar ook geen innerlijke drang om echt voor keramiek te gaan.

Had ik een keramische gekocht dan zeker geen XL.
Voor de extra ruimte in die categorie met het bijbehorende prijskaartje heb / had ik het geld niet voor over gehad "in deze fase" van mijn BBQ carrière.







Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zo te lezen ben je al een stuk verder ! Leuk om te lezen.

Ik denk persoonlijk dat het nu een gevoelskwestie gaat worden. Waar voel jij je goed bij, wellicht geeft kleur de doorslag, of kijk je heel strikt naar budget en misschien vind je vrouw/vriendin ook wat van de kleuren (mits je die hebt, dat weet ik natuurlijk niet)


Zoals gezegd heb zelf een masterbuilt, die valt onder de vlag van Kamado Joe en garantie is geen enkel probleem.
Maar ik ken ook een aantal mensen die bastard hebben en daar meer dan content mee zijn. Ik denk dat je met, welke je ook aanschaft, geen slechte keuze kunt maken.
Heel veel succes en laat je even weten, welke het geworden is :)?
 
200% zeker geen spijt echt heel tevreden, maar het formaat is in mijn geval "bijvangst" en mooi meegenomen.
Budgettair gezien is het maar een maatje M hè
Dat was één van de redenen voor mij om voor de Summit te kiezen.
- hij doet wat hij moet doen
- paste in mijn budget.
- voor dat geld veel ruimte.
- geen keramische issues
- maar ook geen innerlijke drang om echt voor keramiek te gaan.

Had ik een keramische gekocht dan zeker geen XL.
Voor de extra ruimte in die categorie met het bijbehorende prijskaartje heb / had ik het geld niet voor over gehad "in deze fase" van mijn BBQ carrière.







Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Niet zo minwaardig doen over je keuze voor een Weber Summit Kamado, ik vind het een heel intrigerende BBQ.
Weber is voor mij sowieso een geweldige BBQ fabrikant.
De Summit heeft ook belangrijke voordelen die de meeste Keramische Kamado's niet hebben.
Als ik weer opnieuw zou moeten beginnen zouden de meeste Keramische Kamado's geen stand houden
Ik zou serieus de keuze Primo of Weber Summit Kamado hebben overwogen.
Waarom? Heel simpel, wat ik heel belangrijk vind is dat ik direct en indirect efficient in 1 setting kan hebben.
Dat had ik ook met mijn Weber 57 en zelfs ook met mijn WGA en dat heb ik zeker met mijn Primo Oval XL, en dat heeft de Weber Summit Kamado ook.
Ook hebben de BGE XL en de Big joe dat volgens mij.
Dat komt door de vorm van de Base, van de meeste kamado's zijn dat overdreven gezegd vaasjes een V vorm.
De Weber Kamado base, de Weber ketels, en de BGE XL en Big Joe zijn meer U vormig, de base van de Pimo Oval XL is een UU vorm
Hoe groter het oppervlak van je bodem is hoe makkelijker je je BBQ in Split modus kan indelen, en m.i. hoe efficienter het werkt.
De Divide & Conquerer systemen van al die fabrikanten werken wel, maar niet zo efficient als het in 2-en delen bij de Primo Oval en de Weber ketels.
Maar dat is mijn mening.
 
Niet zo minwaardig doen over je keuze voor een Weber Summit Kamado, ik vind het een heel intrigerende BBQ.
Weber is voor mij sowieso een geweldige BBQ fabrikant.
De Summit heeft ook belangrijke voordelen die de meeste Keramische Kamado's niet hebben.
Als ik weer opnieuw zou moeten beginnen zouden de meeste Keramische Kamado's geen stand houden
Ik zou serieus de keuze Primo of Weber Summit Kamado hebben overwogen.
Waarom? Heel simpel, wat ik heel belangrijk vind is dat ik direct en indirect efficient in 1 setting kan hebben.
Dat had ik ook met mijn Weber 57 en zelfs ook met mijn WGA en dat heb ik zeker met mijn Primo Oval XL, en dat heeft de Weber Summit Kamado ook.
Ook hebben de BGE XL en de Big joe dat volgens mij.
Dat komt door de vorm van de Base, van de meeste kamado's zijn dat overdreven gezegd vaasjes een V vorm.
De Weber Kamado base, de Weber ketels, en de BGE XL en Big Joe zijn meer U vormig, de base van de Pimo Oval XL is een UU vorm
Hoe groter het oppervlak van je bodem is hoe makkelijker je je BBQ in Split modus kan indelen, en m.i. hoe efficienter het werkt.
De Divide & Conquerer systemen van al die fabrikanten werken wel, maar niet zo efficient als het in 2-en delen bij de Primo Oval en de Weber ketels.
Maar dat is mijn mening.
Ben ik geheel met je eens. Is ook de reden van mijn keus.
Denk er ook zeker niet minderwaardig over.
Maar zet eea in perspectief.
De 61 cm van de Summit valt in dezelfde prijsklasse als de M van de A merken keramisch.
Om diverse redenen maar zeker ook het budget kwam ik op de Summit uit.
De 61 cm zijn super praktisch maar zou niet durven beweren dat ze noodzakelijk zijn.
Laat staan iemand adviseren daarom extra geld uit te geven in het topsegment

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Kijk ook eens naar een GrillBill of een Monolith.
Zijn ook goede kamado's maar worden niet veel besproken hier .
Tja , je wilde twijfelen toch🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan