BasBQ
Beef en Steak

Titanium bbq rooster

L

Lasklus

Gast
Zoals in mijn voorstel topic reeds aangegeven ben ik zelf hobby bbqer en eigenaar van een innovatief lasbedrijf.
Zoekfunctie op titanium heeft me niet veel opgeleverd, zoals ik al dacht dus ik bouw het even uit hier.

Regelmatig krijg ik de vraag om een nieuw rooster te maken, en zelf heb ik al en 2 keer mijn roosters (zowel vleesrooster als kolen rooster) vervangen.

Aangezien mijn bedrijf koploper in europa is op het gebied van titanium lassen kwam ik een paar maanden geleden, net voor het bbq seizoen (voor mij dan) op het idee om een een proto rooster van titanium te maken.
Ik heb hier wat testen mee gedaan en zoals verwacht houd dit bijzonder goed.

De voordelen van titanium zijn voornamelijk de corrosiebestendigheid en als tweede komt het veel hogere smeltpunt als bijvoorbeeld Rvs (1100 graden tegenover bij 1700 graden), hierdoor is het veel beter bestand tegen hitte en de negatieve effecten daarvan.
Daarnaast is het schoonmaken van een titanium rooster veel makkelijker en is het materiaal volledig hypoallergeen.
Het proto heb ik zelf op mijn bbq gelegd tijdens meerdere keren bbqen deze zomer en deze ziet er na schoonmaken met water en afwasmiddel nog vrijwel nieuw uit.

De verhouding sterkte/ gewicht zou ook een voordeel kunnen zijn, maar alleen als hiermee bij ontwerp rekening word gehouden.

Het grote nadeel van titanium materiaal, en dan ook vooral van het bewerken ervan zijn de kosten, een roostertje van titanium custom (laten) maken is denk ik voor niemand interessant.
Daarom willen we het via de merken op de markt brengen zodat er een soort collectief ontstaat en de prijzen naar beneden kunnen.

Om de reden heb ik daarom uiteindelijk contact opgenomen met een aantal gerenommeerde bbq merken en dit loopt nog steeds.
Deze merken zijn erg geinterreseerd en nieuwsgierig maar er rijzen vragen en er moet getest worden met proto's.
Uiteindelijk is het de bedoeling om een titanium rooster geen standaard te laten worden met de daarbij behorende prijzen maar een accessoire voor fanatieke bbqers die wat anders willen en ik denk die op een forum over dit onderwerp te vinden.
De roosters zijn dan via de merken te verkrijgen en uiteindelijk hebben jullie hier dus mogelijk profijt van.

Ik heb dan ook een aantal vragen waarop ik hoop dat ervaren bbqers mij antwoorden kunnen geven, dit wil ik terug koppelen naar de merken om zo tot de conclusie te komen of dit idee zinvol is.

- Wat denk je van een titanium rooster in het algemeen?
- Zou je zelf interesse hebben in zo'n rooster.
- Wat voor prijs mag zo'n rooster dan hebben, hoeveel keer de prijs van een standaard rooster?


Alvast bedankt!  ;)


 
Elk nieuwe goed initiatief is welkom.
Voor mij persoonlijk, denk ik dat hier een erg stevig prijskaartje aan gaat hangen en wat er nu op de markt is ben ik benieuwd of dit concurerend is. Mijn Primo rooster heeft een porcelein coating en is nagenoeg bulletprooof (na 4 jaar intensief gebruik is deze na het poetsen nog steeds als nieuw. het porcelein maakt ook goed schoon.
Op mijn Weber heb ik gietijzeren roosters gehad en ook deze zijn nagenoeg bulletproof.  je kan er met een staalborstel overheen en ze zijn met Crisco gewoon elke keer weer als nieuw te krijgen. (nadeel is wel wat werk)
De temperaturen die je beschrijft zal nagenoeg niemand halen 200-300 graden is voor 95% van de BBQ-ers hun vaste werktemperatuur.
De gemiddelde BBQ-er zal 2-3 jaar met zijn weber rooster doen en dan voor grofweg 25-35 euro een nieuw rooster halen.
Aan de andere kant kan een Titanium rooster wel een mooi uitelijk hebben. en over uiterlijk valt niet te twisten. Als je met grote produktieaantallen de prijs aanvaardbaar kan houden dan zie ik nog wel kansen
Al met al zal het een prijs/kwaliteit issue worden schat ik.
 
Weber heeft RVS roosters en die kosten al 90 euro geloof ik, dus ik denk dat het met titanium niet veel beter gaan worden.

Ikzelf zou voor een rooster voor de 58cm Weber niet meer dan 50,0 willen betalen, en dan nog zal ik twijfelen of ik niet 2x een gewoon rooster koop  :p
 
Interesse : Zeker en vast !!!

prijs : voor kolen + GBS rooster : maximaal 100 euro. (weber neem ik alvast niet als referentie want daar betaal je meer naam dan rooster)

Misschien is er wel een voldoende grote groep op dit forum ge?nteresseerd om een eerste lot te produceren ? ik stel hierbij bvb de 57 cm (GBS) voor ?

misschien kan er online via kickstarter gewerkt worden ???
 
Mooi initiatief! Bij deze meld ik me graag aan als tester! Weber 57, WGA en/of Kamado L.
Ben heel benieuwd naar de bakresultaten ? Zijn deze gelijk aan gietijzer, RVS?

Wat kosten betreft zal iedereen begrijpen dat deze hoger zijn dan het huidige aanbod. Tegelijkertijd moet er geen giga verschil ontstaan. Ik zou zeggen E25 bovenop het huidige gietijzer aanbod. Mits de resultaten beter zijn?...
 
Lasklus zei:
Uiteindelijk is het de bedoeling om een titanium rooster geen standaard te laten worden met de daarbij behorende prijzen maar een accessoire voor fanatieke bbqers die wat anders willen en ik denk die op een forum over dit onderwerp te vinden.
De roosters zijn dan via de merken te verkrijgen en uiteindelijk hebben jullie hier dus mogelijk profijt van.

vind  deze wel wat vaag??

bedoel je iets van een maximale productie aantal  met garantie certificaat .
dat worden dan wel hele dure roosters lijkt me.maar dan heb je wel een  collectors item.

of worden de fanatiekelingen ( tegen kostprijs)de karren trekkers en dan maar  hopen dat de hele meute  dan ook titanium wil ,,en dan kan de comercie machine gaan draaien..

Lasklus zei:
Ik heb hier wat testen mee gedaan en zoals verwacht houd dit bijzonder goed.

we zijn gek op foto s .. dus als t niet te veel moeite is :-S
 
Klinkt leuk, ben benieuwd naar zoiets voor de WGA :)
 
Je vraagt, wat zou zoiets mogen kosten! Maar waar zit je zelf aan te denken? Zou je ons een indicatie kunnen geven van een standaard rooster bv. rond 57


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat foto's zouden ook wel bijdragen aan de draad.
 
Bedankt alle voor de reacties!

De reacties zijn zoals ik had gedacht dat ze zouden zijn, het mag iets meer kosten maar niet heel veel meer en de voordelen moeten groot zijn.

We zijn dit nog aan het onderzoeken, foto's kan ik op dit moment nog niet plaatsen want er geldt mogelijk een alleen recht voor een bepaald merk in een later stadium.

Overigens, ik zie wat reacties dat mensen zo'n rooster willen hebben maar dat is dus niet mijn bedoeling, een custom rooster zal heel duur worden, als je al na gaat dat 1 meter rond 3 mm kwaliteit titaan tussen de 8 en de 10 euro zit bij kleine hoeveelheden, alleen al voor het materiaal.
Enig idee hoeveel meter er in een rooster van bijvoorbeeld 57 cm gaat? En dan moeten we hem nog maken en aflassen in een couveuse, spoeling kosten aan gas van een couveuse is rond de 200 euro, dus dit krijgen we niet lonend.

Bedoeling is ook niet dat de fanatiekelingen de karrentrekkers worden zoals geopperd, we willen dit idee uiteindelijk in een groot aantal aan een merk of meerdere merken gaan leveren.
Uiteindelijk kan iedereen dan via het merk of de merken zo'n rooster aanschaffen.

Hoe meer we weten hoe groter de kans dat dit een succes word en hoe groter de kans op grotere afname door merken, dit betekent hoe lager de prijs per rooster uiteindelijk voor de eindgebruiker en dat willen we bereiken.

:)

 
Klinkt interessant! Welke grade Ti wil je gaan gebruiken?
Ik denk dat de voordelen mbt schoonmaken en corrosiebestendigheid absoluut de moeite waard kunnen zijn t.o.v. een hogere prijs.
Titanium is momenteel een duur materiaal maar enorm in opkomst, vooral in de luchtvaartindustrie (A350, 787), dus in de loop der tijd wordt dit materiaal steeds goedkoper en toegankelijker.

Toch denk ik dat het voor BBQ onderdelen nog te vroeg is, en dat het aantal mensen dat bereid is om meer te betalen voor Ti te klein is om het winstgevend op de markt te brengen. Ik hoop natuurlijk wel dat ik er helemaal naast zit.  :D

Op mijn werk ben ik zelf ook bezig met Ti, en ik vind het echt een supermooi materiaal. Mocht je een proef batch gaan maken dan wil ik graag een exemplaar van je afnemen!  ;)

Om nog antwoord te geven op je vraag: ik denk dat een titanium rooster ongeveer 1.4-1.5 x de prijs van een RVS versie mag kosten.
 
Grade 2 zou de keus zijn, geen legering want dit geeft geen meerwaarde en je moet er van eten  ;)

 
Zie post 1  ;)

Daarnaast zou een rooster voor onder de kolen veel lager meegaan, ik heb volledig ingezakte, verroeste en kapot gebroken exemplaren gezien van Rvs.
 
Zowel voor boven als onder de kolen uiteraard, waarom alleen beperken tot er boven?
Onder de kolen zijn weer andere argumenten belangrijk waarbij smeltpunt, sterkte en "onverwoestbaarheid" positief is.
Als je zelf gelegenheid hebt om een dikke Rvs variant te maken is dat natuurlijk ook mooi, maar dat heeft niet iedereen.

Er zijn 3 grote merken behoorlijk geinterreseerd, er is zelfs al gesproken over een alleen recht van een groot merk.

Bedoeling is dat het rooster zo goedkoop mogelijk word door grote afname, als een titanium rooster de prijs krijgt van een gietijzeren rooster of zelf die van een Rvs rooster is het dan een onhaalbare zaak?
Zelfs als het iets meer word, zoals ik zei wordt het heus niet de standaard, maar meer een accessoire voor fanatiekelingen, factoren als mooi en cool zullen dan vast ook een rol spelen  ;)
 
Ik doe graag mee!
 
vind t wel vreemd dat die amerikanen (de bbq natie) dit nog niet op de markt hebben gebracht.

 
Terug
Bovenaan Onderaan