BasBQ
Beef en Steak

Tips voor buitenkeukentje gevraagd

 

Kcir

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo mede-bbq'ers en medeklussers,

Wij zijn afgelopen winter verhuisd naar een mooie plek. We gaan van een klein balkon naar een ruim dakterras en dus heb ik eindelijk de ruimte om een mooie buitenkeuken te maken. Nu ben ik zelf niet onhandig, maar ik heb nog nooit een meubel voor buiten gemaakt, dus ik heb een aantal vragen/onderwerpen waarbij ik heel graag jullie ervaringen hoor.

Ik wil het meubel gebruiken als werkbank en als opbergplek voor wat spullen. Daarnaast heb ik het idee om een soort barretje eraan te maken, zodat we tijdens het koken ook een biertje met elkaar kunnen drinken :) Aangezien wij geen overkapping hebben, zal het meubel altijd 'buiten' staan.

1. Hoe kan ik kastjes/lades waterdicht maken? Ik wil daar bv. mijn thermometers, rookhout, etc in opbergen, of zal het altijd vochtig zijn? En dus beter alles opbergen in plastic containers?

2. Wat zijn jullie ervaringen met een hoes? Is het nodig om het meubel te beschermen? Of als ik het goed behandel (beits, olie, ...) is het beter om zonder hoes te werken?

3. Ik zit eraan te denken om een klein koelkastje in te bouwen. Dit, omdat het meubel op ons dakterras staat en ik eigenlijk een plekje wil hebben om vlees (en bier) koud te houden. Zijn er koelkastjes die hiervoor bestemd zijn? Is het wel aan te raden om dit in te bouwen, wetende dat het meubel altijd buiten staat?

4. Wat is goed materiaal om het blad zelf van te maken? Ik vind beton heel gaaf, maar wellicht ook zwaar? Wat zijn jullie ervaringen?

Hebben jullie nog andere tips, ideeën, aandachtspunten als je dit zo leest? Ik ben onwijs benieuwd!!

Rick
 
1. Als je voor een betonnen blad gaat of b.v. iets uit één stuk dan is het redelijk spatwater dicht. Een hoes is dan nog beter natuurlijk maar het blijft vochtig dus containers zijn aan te raden.

2. Heb ook een meubel gehad die altijd buiten stond had daar altijd een hoes over omdat de elementen de levensduur nou eenmaal korter maken. Zorg wel voor een hoes met ventilatie gaten kijk vooral eerst maar stadaard hoezen en pas daar de afmetingen van je meubel op aan, speciale hoezen zijn duur.

3. Geen idee, zelf zou ik het niet doen.. hoe ver moet je nou eenmaal lopen :)

4. Zelf vind ik een blad uit een stuk de beste keuze dan valt er ook niks tussendoor. Hout is mooi maar geeft makkelijk brandplekken als je je starter eens te wild omdraaide.
Beton is erg mooi en eenvoudig zelf te doen, kies voor licht beton of stort het met een piepschuim kern om gewicht te besparen wel altijd wapenen.RVS is ook mooi maar duurder.

Suc6
 
Laatst bewerkt:
1) ik zou persoonlijk gaan voor plastic bakken om alles waterdicht op te slaan. Dan weet je bijna zeker dat het veilig en droog opgeslagen is.

2) ik heb zelf alleen een hoes over de bbq. Voor het meubel moet je wel rekening houden met idd ventilatie en zonder hoes met verkleuring door het weer.

3) ik zou het zeker niet doen als je geen overkapping hebt. Gaat toch roesten, ik heb er ook over nagedacht maar wilde hem dan toch in de winter er uit halen en in de schuur plaatsen

4) ik heb zelf t geluk gehad dat ik een stuk natuursteen kreeg via via, word alleen wel erg heet als de zon er vol opstaat. Wat Vogels ook zegt is een blad uit 1 stuk idd ideaal zodat er niets tussen kan vallen. Heb zelf geen ervaring met zelf een blad maken maar er zijn hier best een aantal voorbeelden waar het goed gelukt is.

Succes iig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan