BasBQ
Beef en Steak

Tips voor aanschaf gietijzeren skillets

KS94

Tondelzoeker
Berichten
16
Na een aantal jaar simpele gietijzeren pannetjes met handvat gebruikt te hebben (koekenpan vorm zeg maar), zou ik graag overstappen naar skillets met 2 kleine handvaten om zo wat meer ruimte op de bbq over te houden voor het gelijktijdig bereiden van verschillende gerechtjes.

Nu zie ik in winkels en online verschillende skillets aangeboden worden, waarbij de prijzen nog best ver uit elkaar liggen. Wie heeft er tips voor bepaalde merken (ik heb weleens gelezen dat je het liefst een gietijzeren pan hebt die zo glad mogelijk is aan de binnenkant, omdat dit aanbakken helpt voorkomen) en welke afmetingen zouden jullie adviseren voor gebruik op een large bastard?
 
Ik heb zelf dit pannetje.

Is echt een ideaal maatje voor veel bereidingen. Niet te groot, maar groot genoeg. Alleen niet zo'n hoge opstaande rand, dus daarin schiet hij soms te kort.
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Ik heb die skillet van Grill Guru, is volgens mij hetzelfde als janvh aangeeft.

Prima formaat en niet te duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Zou ook even kijken naar diameter en hoogte die je wilt. Met de wat kleinere diameter kan je er meerdere kwijt.

Een hogere rand 5 cm of zo geeft meer mogelijkheden wat gerechten betreft

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Ik heb die skillet van Grill Guru, is volgens mij hetzelfde als janvh aangeeft.

Prima formaat en niet te duur.
Is idd dezelfde. Op de plank die er bij zat staat zelfs grill guru. Terwijl het pannetje van the bastard is ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Zou ook even kijken naar diameter en hoogte die je wilt. Met de wat kleinere diameter kan je er meerdere kwijt.

Een hogere rand 5 cm of zo geeft meer mogelijkheden wat gerechten betreft

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Dank voor de input @Cherrywood. Heb je tips mbt afmeting wat je zelf prettig vind in gebruik?

Het lijkt mij inderdaad sowieso handig om een aantal pannetjes te hebben die qua rand inderdaad hoog genoeg zijn, zodat de ingrediënten in ieder geval in het pannetje blijven.
 
Ik heb een merkloze van 20 cm diameter.
Daarvan kan je er meerdere kwijt.
Een 30 cm met ca 5 cm opstaande rand vind ik zelf ook heel praktisch .
Maar hangt ook af van je rooster diameter.
Ik zou met de kennis van nu voor de wat duurdere gaan.
Omdat ik ze in huis met inductie ook kan gebruiken.
Lodge staat erg goed aangeschreven.
1ed795aa4678069b05eb0d13ac1b5c14.jpg
907dc6df1670625f9387f3a7cdda686f.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Is er iemand bekend met hoe Valhal, Petromax en Lodge zich kwalitatief ten opzichte van elkaar verhouden?

Prijzen lopen op (valhal—>petromax—>lodge) maar zit er kwalitatief echt verschil in? Vind het geen probleem om wat meer uit te geven, mits kwaliteit daar ook naar is.
 
Zoals ik schreef om dat ik ze nu meer en meer op inductie kan / wil gebruiken zou ik er nu meer geld aan uitgeven dan dat ik gedaan heb.
Maar om er nu een bedrag aan te hangen?
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
De iets ruwere kan je ook op inductie gebruiken als je er een blad bakpapier onder legt.
Zo doe ik dat al jaren, nog geen krassen in het glas.

Bekijk ook zeker de DO met deksel met opstaande rand, dan kan je het deksel als pan gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan