BasBQ
Beef en Steak

Tips graag: BBQ 25 personen

 
 

JulienH

Sprokkelaar
Berichten
39
Hoi genootschap

Eind van deze maand krijg ik 25 man op bezoek om mijn afstuderen te vieren. Ik wil graag uitpakken met lekker en/of bijzonder vlees van de BBQ. Nou heb ik 1 OTP57 en wil ik in ieder geval ribs maken (3-2-1) omdat ik niet tevreden was over de vorige keer. Ik merk dus nu al dat het met 1 BBQ wat krap wordt. Leek me daarnaast leuk om bijvoorbeeld Pulled Pork en BCC te maken. Maar hoe pak ik dit het best aan? Kan natuurlijk het een en ander opwarmen in de magnetron of pan, maar is het dan nog steeds lekker? Overigens kan ik die BCC nog maken terwijl iedereen geniet van het eerste gerecht omdat die BCC niet heel lang duurt. Kortom: wie heeft er tips of ervaring? Tips op het gebied van gerechten (vlees/vis) zijn ook meer dan welkom. Tnx.
 
Ribs kun je vooraf maken net als de pp zou verder  poten ipv bcc kiezen of sat? en misschien om het origineel8) te houden nog wat zalm van de plank wat makkelijke bijgerechten zoals salades of gegrilde groente en brood en klaar ......
 
leontine +1
 
Zoiets ja. Hoe warmen jullie die ribs weer op/hoe houden jullie ze warm?
 
Als je niet heel veel ervaring hebt met koken/BBQ voor dit soort groepen, moet je het inderdaad niet te moeilijk maken, anders heb je kans dat je jezelf voorbij loopt.
Reken sowieso ongeveer 300 gram puur vleesgerecht per persoon. Samen met wat bijgerechten zit je dan ruim in je vlees/vis.
Als je maar ??n BBQ hebt, kun je ver van tevoren Pulled Pork maken. Dat laat zich goed opwarmen in de magno. BCC op de dag zelf voor 25 man op ??n BBQ...hmmm...ik reken ??n kip per 4 personen, maar ook als het maar een hapje is zul je zo 5 kippen moeten bakken. Dus dat is er ook een om nog even over na te denken.

Een leuk stuk 'groot vlees' om op de dag te maken is natuurlijk Picana, of als je meer tijd hebt een Porchetta. Kun je op het forum wel recepten voor vinden. Porchetta is nog wel een beetje gevorderd als je een knapperige zwoerd wilt, maar met een kernthermometer is een picana goed te doen.

Als je 4,5 kilo pulled pork maakt en je maakt er nog 2 picana's bij, zit je qua vlees al goed. En dan hoef je maar twee gerechten te maken.
Zeker met een makkelijk bijgerecht zoals een coleslaw of gewone salade met wat brood zit je dan geramd.

 
BlauweVingers zei:
Zoiets ja. Hoe warmen jullie die ribs weer op/hoe houden jullie ze warm?
Ribs gewoon dag van tevoren 3-2 garen en op de dag zelf even afsauzen en op de Q het laatste uurtje doen bij zo'n 125 graden, tot ze mooi doorgewarmd zijn. Warmhouden is dan verder niet nodig.
 
Onderlaatst heb ik ook een grote BBQ gedaan voor mijn zwager die 50 was.
Ik had de spareribs de dag ervoor gedaan 3-1 en 1 op de dag zelf.
Om me zelf tijd te geven heb ik Sat? gemaakt 1 uur voor de gasten kwamen in een pan met pindasaus gezet op een warmhoudplaat, was een groot succes.

Sate recept:
http://gewoonmarieke.com/2013/07/19/familie-recept-sate-voor-op-de-bbq/

Naast mijn weber 57 heb ik ook een bezinepomp keteltje gebruikt om te grillen.

 
Bedankt voor de tips! Ga ermee aan de slag. Kies ws voor 1.5 kg Picanha, 3 kg ribs en 3 kg pulled pork en nog wat zalmfilet voor de liefhebbers. Ik heb nog wel twee vragen over het vlees. Hopelijk kan iemand me op weg helpen.

Via dit forum zijn er 2 leveranciers die vlees aanbieden met een korting speciaal voor leden: BenS en Aalvink. Ik zie dan vervolgens een enorm prijsverschil tussen bv. de Boston Butt van BenS (?9,98 per/kg) en Aalvink (?5,75 per/kg). Iemand enig idee waar dit in zit? BenS heeft overigens ook nog een picnic met 25% korting waardoor de prijs meer in de buurt komt van Aalvink.

Hoe lang moeten dergelijke stukken vlees ontdooien in de koelkast? Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de temperatuur van de koelkast, maar lees hier op het forum toch regelmatig tot 2 dagen, dus wel degelijk iets om van te voren rekening mee te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan