BasBQ
Beef en Steak

Tip: water uit je worst krijgen

A

ANLS

Gast
Sorry voor de gekke titel, maar ik kan het niet anders verwoorden  :-S

Misschien is dit al gekend hier, maar ik zag het nog nergens staan.

Probleem

Het probleem met worsten bij de slager is dat ze tijdens het braden barsten en er water vrijkomt. Bij de ene slager zal dit erger zijn dan de ander.

De reden zou zijn omdat tijdens het worsten draaien aan hoog tempo, de molen warm wordt en het vlees daardoor dreigt te verkleuren. Bepaalde slagers voegen daarom ijs toe. Nadeel hiervan is dat er water in de worst terecht komt.

Oplossen is heel eenvoudig:

Pot met water en worsten op het vuur zetten. Net voor het water begint te koken, deze van het vuur halen. De worsten zullen er ietwat gaar uitzien, doch nog niet zijn.

Nu kan je ze bakken zonder ze openbarsten, er water op je vuur terecht komt en je wordt verder uitdroogt :)

 
Als je ze meteen vanuit de koelkast direct boven de kolen grillt knallen ze weleens open, maar als ik ze eerst indirect gaar en dan pas afgrill, heb ik er maar zelden last van; is eigenlijk zo'n beetje hetzelfde idee als dat voorkoken, temperatuurtechnisch, denk ik.
 
Verlies je, als je ze in water verwarmt, niet smaak van de worst aan je water?
 
Die bij mij op het werk bartsten nooit open.
Omdat we maar heel weinig water/ijs toevoegen. En de molenq aan een laag tempo draaien.
Hangt gewoon af aan de kwaliteit vlees dat je koopt.
 
hier thuis ook niet : ze gaan rustig an low&slow naar de juiste kleur en zijn dan nog lekkerder als volgas bbknoeien.
heb t idee dat de kruiden door t langzame meer tijd hebben om hun smaak af te geven aan t vlees.
en natuurijk  NOOIT prikken in de worst.
 
SilverFox zei:
Verlies je, als je ze in water verwarmt, niet smaak van de worst aan je water?

Neen, omdat het vet er wel in zou blijven itt als die openbarst op het vuur.

Het klopt wel dat het aan de kwaliteit van het vlees ligt. Hangt af van slager tot slager.
 
Het is al gezegd maar mijn ervaring is ook dat het sterk afhangt van de kwaliteit van het vlees. Bij worst van Appie gebeurd het vaak, zit veel vocht in. Maar als ik worst heb van de ambachtelijke (bio) slager waar ik altijd kom, nooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan