BasBQ
Beef en Steak

Tijd voor de bacon vorraad

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Wij waren door de voorraad heen en het wordt weer tijd voor winterkost dus eerst het rookspek maar weer eens aanvullen.
Na een weekje in de pekel was het vanmorgen tijd voor de bbq.
Het pekelen is reeds vele malen beschreven dus dat laat ik maar even achterwege.
Het roken heb ik dit keer anders gedaan. Normaal wordt het gerookt op ongeveer 90 graden tot een kern van 63 graden.
Ik ben begonnen met roken op 40 graden en toen de bbq heel langzaam op laten lopen tot 80 graden. Toen was de kern 63 graden.
Wat is het verschil? Het spek blijft wat sappiger. Je hebt een wat mindere intense rookkleur maar een veel intensere rooksmaak.
Het is dus maar waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Ik heb gerookt met beukensnippers.
P1060553.JPG

P1060554.JPG
 
Lekker Bert!

Gebruik jij dan ook Pink Salt voor je bacon of toch gewoon Colorozo?
 
Colorozo want daar ligt op m'n werk altijd wel 100 kilo van op voorraad.
Verder is het zo dat ik altijd een natte pekel maak. Dus even koken met peperkorrels,laurier e.d. want dat vind ik dan een wat vollere smaak geven.
 
Mooi Bert! Ik heb net wat uit de vriezer gehaald voor in de Baked Beans :D
 
Vorige week ook 1,5 kilo gemaakt..nu bijna op ;p

deze ziet er toch ook wel erg goed uit

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Mooie stukken bacon Bert, zal wel hemels geroken hebben. 

Zou je misschien het recept willen delen met ons?
 
Dat moest ik ook maar weer eens snel maken. Alleen moet ik wel mijn schoon vader op afstand houden want die lust er wel pap van! Ik heb voor zijn 65 st. verjaardag een hele buik voor hem gerookt, zo blij als een kind haha.

Bert ik denk dat ik deze bereiding ook ga doen. Het ziet er erg smakelijk uit.
 
het water staat me al weer in de mond jummmmieeeeeee
 
Terug
Bovenaan Onderaan