Beef en Steak

Thermometer

DannyG

Tondelzoeker
Mijn eerste aanschaf na de kamado was de thermapen en nog geen moment spijt van gehad.

We zijn nu aan het kijken naar een thermometer voor low en slow en inmiddels redelijk wat onderzoek gedaan. Hoewel 4 probes overkill is denk ik toch dat dit een logische keuze is als er altijd wel minimaal 2 stukken vlees op de kamado ligt en eentje die de dome meet. Ben erg gecharmeerd van de Signals maar vermoed dat deze investering alleen zinvol is in combinatie met de Billows,….maar kan dit mis hebben en denk niet dat ik de billows ooit zal gebruiken. Smoke versie is alternatief maar volgens mij 2 probes maximaal.

De meater block / Meater pro is ook interessant maar lees hier en daar toch wel wat negatieve verhalen naast veel positieve verhalen en dan slaat toch de twijfel toe. Inkbird is de derde optie die qua prijs gunstiger is en vrijwel de meeste erg positief zijn.

Een app en WIFI is voor mij een must. Wired of wireless is voor mij een groot vraagteken aangezien ik waarschijnlijk nooit een rotisserie zal aanschaffen, ben niet zo gek op ( hele ) kip.

• Zijn de units met wired probes water / spat dicht. Hoe gebruiken jullie deze in de regen ?
  • Waarom lees ik toch zo vaak “nooit meer wired probes” ?
  • Wat zou jullie advies zijn als de kamado 9 van de 10 keer voor 2 personen wordt gebruikt.
  • Is het meten van de dome / rooster echt zo belangrijk of voldoet degene op de kamado en zijn 2 probes meer dan voldoende voor onze situatie ?
  • Zijn er ( betere ) alternatieven dan degene die ik heb onderzocht.
Voor nu neig ik toch het meeste naar de Inkbird en dan is de vraag wireless of wired. Thermoworks zou dan alternatieve keuze zijn omdat ik zo blij ben met de thermapen 😉

Kunnen jullie mij op weg helpen ?

Had zelf een goedkope Inkbird met 2 probes. Werkte goed in de tuin, maar de schuifpui blokkeert het bluetooth signaal.

Nu 2 rf units en geen app..1 apparaat met probes bij de kamado en 1 los apparaat zonder app dat ik overal in en rondom huis kan zien.

Ja je kunt temperatuur op dome aflezen. Maar als ik voor spareribs 105 tot 125 graden voor 2 uur of langer wil aanhouden wil ik een alarm als ik niet in de tuin er bij wil blijven zitten. De unit binnen piept als de temperatuur onder of boven het bereik komt en dat is fijn.

Had zelf een goedkope Inkbird met 2 probes. Werkte goed in de tuin, maar de schuifpui blokkeert het bluetooth signaal.

Nu 2 rf units en geen app..1 apparaat met probes bij de kamado en 1 los apparaat zonder app dat ik overal in en rondom huis kan zien.

Ja je kunt temperatuur op dome aflezen. Maar als ik voor spareribs 105 tot 125 graden voor 2 uur of langer wil aanhouden wil ik een alarm als ik niet in de tuin er bij wil blijven zitten. De unit binnen piept als de temperatuur onder of boven het bereik komt en dat is fijn.
Welk type heb je precies ?

In plaats van Signals zou je ook naar RFX kunnen kijken in combinatie met Billows. Ik heb deze net besteld en wacht nog op de Kamado Mounting Kit voordat ik deze real-life kan testen. Mijn eerste indruk van de spullen die ik al binnen heb (RFX met 2 probes en Billows) zijn in elk geval heel positief. Zie ook dit draadje op het forum.

Welk type heb je precies ?
Maverick op aanraden van dit draadje

Sowieso iets met WiFi of beter, bluetooth is niet sterk genoeg.
Een roostersonde wil je sowieso écht hebben.

Ik heb de Inkbird controler met rooster sonde en 2 vlees sondes.
Ik heb tot nu toe aan 2 sondes genoeg. Ook als er 5 stukken procureur op liggen.
De meeste écht kritische bereidingen op KT zijn of HF of je hebt er geen 3 stukken op liggen.

Redelijk tevreden zeker gezien het bedrag waar ik hem voor gekocht heb maar het kan beter:
  • Moet hem toch regelmatig "pairen" aan de WiFi zonder duidelijke oorzaak. Mijn WiFi is prima bij de BBQ.
  • Ik mis een temperatuur te laag alarm om écht de "fire & forget" beleving te hebben. Is geen groot probleem en zou softwarematig opgelost kunnen worden.
De inkbird was met een kortingsactie die regelmatig langskomt wel een stuk goedkoper dan de RFX maar die lijkt me net even robuuster.

Sowieso iets met WiFi of beter, bluetooth is niet sterk genoeg.
Een roostersonde wil je sowieso écht hebben.

Ik heb de Inkbird controler met rooster sonde en 2 vlees sondes.
Ik heb tot nu toe aan 2 sondes genoeg. Ook als er 5 stukken procureur op liggen.
De meeste écht kritische bereidingen op KT zijn of HF of je hebt er geen 3 stukken op liggen.

Redelijk tevreden zeker gezien het bedrag waar ik hem voor gekocht heb maar het kan beter:
  • Moet hem toch regelmatig "pairen" aan de WiFi zonder duidelijke oorzaak. Mijn WiFi is prima bij de BBQ.
  • Ik mis een temperatuur te laag alarm om écht de "fire & forget" beleving te hebben. Is geen groot probleem en zou softwarematig opgelost kunnen worden.
De inkbird was met een kortingsactie die regelmatig langskomt wel een stuk goedkoper dan de RFX maar die lijkt me net even robuuster.
Dank je wel voor je reactie. Wat je aangeeft is vermoedelijk wat ik ook nodig heb. Vindt bij Inkbird het product aanbod zo onduidelijk en de verschillen van hun modellen zijn voor mij echt een raadsel.

Vetrouw jij er op dat je met 1 probe alles in de gaten kan houden dat bv de overige ( indentieke ) stukken vlees zonder probe min of meer dezelfde kern temperatuur hebben en is dit de reden dat bv Smoke aangeboden wordt met 1 probe +roostersonde ?

Kan je mij uitleggen wat je bedoelt met KT en HF ?

In plaats van Signals zou je ook naar RFX kunnen kijken in combinatie met Billows. Ik heb deze net besteld en wacht nog op de Kamado Mounting Kit voordat ik deze real-life kan testen. Mijn eerste indruk van de spullen die ik al binnen heb (RFX met 2 probes en Billows) zijn in elk geval heel positief. Zie ook dit draadje op het forum.
Deze ga ik toevoegen aan mijn lijstje. Zeker interessante optie.

Gewoon radiosignalen, bereik 200 meter Maverick XR50 2 kastjes ontvanger en zender 4 probes.
Weinig poespas, en altijd goed ontvangst, ik heb hem alweer ruim 5 jaar
Ik vind de Smoke van Thermoworks ook een goed apparaat maar 2 probes is net te weinig, al gebruik ik maar weining 3 probes of meer, 3 komt zeker wel eens voor.
De Signals is alleen via app, dat vind ik persoonlijk niet fijn.

1748932905770.png

Laatst bewerkt:
KT = kerntemperatuur
HS = high and fast.
Verder sluit me aan bij Cherrywood.
Zelf ook een wifi inkbird met fan.
Ik gebruik die ook veel zonder de fan te gebruiken.
Heb hier ook nog eentje liggen met bluetooth, word enkel in de zomer gebruikt als ik tijdens bereiding buiten bij de Q blijf. Bluetooth reikt niet tot binnen in huis bij mij.

Dank je wel voor je reactie. Wat je aangeeft is vermoedelijk wat ik ook nodig heb. Vindt bij Inkbird het product aanbod zo onduidelijk en de verschillen van hun modellen zijn voor mij echt een raadsel.

Vetrouw jij er op dat je met 1 probe alles in de gaten kan houden dat bv de overige ( indentieke ) stukken vlees zonder probe min of meer dezelfde kern temperatuur hebben en is dit de reden dat bv Smoke aangeboden wordt met 1 probe +roostersonde ?

Kan je mij uitleggen wat je bedoelt met KT en HF ?
De meest kritische bereidingen op Kern Temperatuur doe je doorgaans op hoge temperaturen High en Fast. Bij voorbeeld een mooie steak.
Dan gebruik ik de rooster probe niet ( te heet) en eerlijk gezegd allen de thermopen om te checken hoe ver ik ben.

Ik gebruik de Inkbird alleen bij langdurige bereidingen zoals Pulled pork, Buikspek etc. Dan durf ik het aan om 2 stukken te monitoren en de rest te checken, dat komt niet heel krap.
Gerookte kip idem maar dan check ik wel met de thermopen elk stuk even zodra de eerste in de buurt komen.

Ik heb nog niet gehad dat ik aan 2 vleesprobes te weinig had.

Ga je naar de duurdere dan is de optie er wel en kan je het zeker overwegen.
Inkbird is zeker geen "rommel" maar de Smoke en de Signals zijn denk ik een stukje robuuster en makkelijker te gebruiken.
Voor mij is de Inkbird voldoende op het kritische punt temperatuur te laag na.

@Ghost : gelijk gestemd op dit punt (y)

Voordeel van de oplossing van @Ewald is dat je zonder Wifi kan en dit werkt eigenlijk altijd. Geen gedoe met pairing etc .
Ik moet zeggen dat ik weinig waarde hecht aan het opslaan van sessies in de "cloud".
Maar even boodschappen doen als er een PP op ligt en dan kunnen kijken of het goed gaat is wel handig .
MAar meestal ben ik in de buurt.

Laatst bewerkt:
Erg waardevolle feedback allemaal waarvoor dank. Wat ik nog niet goed begrijp is dat er een min en max temperatuur ingesteld kan worden.
Waarom is dat als er een kern temperatuur bereikt moet worden, wat mijn inziens 1 temperatuur gegeven is.

Min en max temperatuur is voor je rooster meting.
Bij de Inkbird krijg je alleen een melding als de BBQ te heet wordt.
Mocht je BBQ uitgaan krijg je daarvoor geen melding :) mocht je een "overnight sessie " willen doen is dat wel lastig.
Ik vindt dat bij de Inkbird een gemis maar het zou zomaar opgelost kunnen worden in een software update van de app.

Voor je vlees stel je bij de meeste apparaten een kerntemperatuur in. Bij de Inkbird ( maar ik denk ook bij de anderen?) kan je er ook nog een bereidingstijd aan hangen.
Je krijgt dan een waarschuwing als OF de kerntemperatuur bereikt is OF een bepaalde tijd voorbij is.

Het wel of niet aanschaffen van een controller ( ventilator) is een keuze.
Ik gebruik hem toch regelmatig. Als ik "productie" draai.

Erg waardevolle feedback allemaal waarvoor dank. Wat ik nog niet goed begrijp is dat er een min en max temperatuur ingesteld kan worden.
Waarom is dat als er een kern temperatuur bereikt moet worden, wat mijn inziens 1 temperatuur gegeven is.
Voorbeeld is als je spareribs erop liggen en je niet wilt dat de temperatuur te ver zakt dat je dan een signaal krijgt. Maar ook als temperatuur van de bbq te hoog is wil je een seintje.

Ik ga dit draadje ook even volgen, ben ook aan een nieuwe toe.

Afgelopen zondag heeft iemand van de visite mijn thermometer op de top vent van mijn Bastard geklikt terwijl deze lekker stond te snorren. Gevolg: twee kromme batterijtjes in een hoopje gesmolten plastic. Was gelukkig een cheap*ss dingetje van de Lidl, maar toch......

Ik ga dit draadje ook even volgen, ben ook aan een nieuwe toe.

Afgelopen zondag heeft iemand van de visite mijn thermometer op de top vent van mijn Bastard geklikt terwijl deze lekker stond te snorren. Gevolg: twee kromme batterijtjes in een hoopje gesmolten plastic. Was gelukkig een cheap*ss dingetje van de Lidl, maar toch......
Lekker gevaarlijk met die batterijen.

Wat was hun reactie? Waren het wel volwassenen of kinderen van de visite?

Niemand, maar ook niemand komt hier aan de barbecue of iets aan als ik bezig ben, dat is toch een ongeschreven regel dacht ik. Een biertje mogen ze brengen en kijken, maar daar stopt het toch echt wel bij mij :) ... ben er zeker van dat er velen hier ook zo denken

ThermoWorks Signals in combinatie met de app ben ik heel tevreden over.
Ik gebruik de billows niet.

Niemand, maar ook niemand komt hier aan de barbecue of iets aan als ik bezig ben, dat is toch een ongeschreven regel dacht ik. Een biertje mogen ze brengen en kijken, maar daar stopt het toch echt wel bij mij :) ... ben er zeker van dat er velen hier ook zo denken

Tja, dat is hier in principe ook het geval, maar wanneer er, door je kinderen, mensen uitgenodigd worden die je minder goed kent, heb je die onze “BBQ-mores” nog niet bij kunnen brengen. En met een mannetje of dertig is het soms wat onoverzichtelijk

Terug
Bovenaan Onderaan