BasBQ
Beef en Steak

Thermometer issues

 

jojk

Sprokkelaar
Berichten
34
Vreemd thermometergedrag, heeft iemand een verklaring?

Ik heb een cac, tp-08 en fantast. Ik heb deze geijkt in kokend water. De cac netjes 100 graden, tp-08 101 en 103 en de fantast ook 100.

In de bbq geven de tp-08 en de fantast een gelijkende waarde, de cac geeft 30 graden lager aan. Consequent. Plaatsing van de probes is correct; waar zou dit aan kunnen liggen?

**** enige dat ik me zou kunnen bedenken is dat de bodem van de pan waarin ik ijk heter wordt dan het water zelf, en dat er misschien op een ander punt in de probe gemeten wordt waardoor ik deze verschillen krijg?
 
Eenvoudige test: de opnemers tegen elkaar houden met een ijzerdraadje en dan meten. Dan pas kan je zeggen dat beide thermometers een gelijke waarde hebben.
in water kan de warmte energie snel overgedragen worden. Lucht is een stuk trager.
Indien beide opnemers (nog steeds tegen elkaar gebonden) nog steeds de zelfde waarde aangeven, is het meetsysteen in orde.
De plaats van meten is een ander probleem. In kokend water is het midden van het meetvat het beste. De bodem is vaak wat warmer en de oppervlakte wat kouder.
In de grill kan je het beste meten in de omgeving van het vlees. Als er een erge luchtstroming aanwezig is, is die invloed op de opnemer ?n het vlees hetzelfde.
Ik meet altijd op dezelfde plaats.
 
Terug
Bovenaan Onderaan