BasBQ
Beef en Steak

Thermometer, hoe probekabel in kogelbbq?

 

Marcozld

Stoker
Berichten
414
Mede bbq'ers,

Sinds gisteren dolblij met een verjaardagscadeautje. De Inkbird IBT-2X.. dualprobe met voldoende functies om eens goed aan de slag te gaan.

Ik weet dat bij gas en elektrische bbq's vaak een uitsparing of doorvoer zit voor de probekabel. Maar hoe werkt dit met een kogelbbq? Ik heb zelf een 57cm Weber. Gaat de kabel door het bovenste rooster? (niet handig bij het openen en sluiten van het deksel).

Hoe doen jullie dit?

Grz.
 
Zelf voer ik de kabel (gelukkig maar 1 met dubbele functie) ook door de bovenste luchtschuif.
Is i.d.d. niet handig met openen maar ik denk dat ik daardoor wel de kabel wat langer heel houd dan hem tussen deksel en onderstel te klemmen.
Ik blijf het even volgen, wellicht komen er nog betere oplossingen.
 
"Je kan toch ook eerst de "jack"kant er door doen?! die is minder dik."


Die gaat er volgens mij ook niet door, de vleesprobe is geen probleem maar de thermokoppel met het krokodillen bekje moet toch wel onder het deksel en dan sluit die nog voldoende.
 
Hoi Marcel.

Weet je ook hoe groot de opening in die proq-probe-eyelets-gromlets is?
Zal wel van flexibel materiaal zijn maar de achterkant van m'n meetpen is vrij dik en ik vraag me af of die er door kan.
[/quote]

Het gat dat je moet boren is dacht ik 8mm
Ik had zelf een eti probe die zijn ook vrij dik van achter (net als de buurvrouw  :D)Ik heb hem met een vijl op maat gemaakt voor de 8mm
Daarna de gromlet in heet water gedaan. (daar wordt hij lekker soepel van) en dan de probe erdoor wurmen
Toen kon ik de gromlet met kabel en al in het gat in de weber krijgen
Het materiaal waar ze van gemaakt zijn is overigens siliconen
 
Marnix zei:
"Je kan toch ook eerst de "jack"kant er door doen?! die is minder dik."


Die gaat er volgens mij ook niet door, de vleesprobe is geen probleem maar de thermokoppel met het krokodillen bekje moet toch wel onder het deksel en dan sluit die nog voldoende.
Je kunt het gele stekkertje van je thermokoppel eraf schroeven en dan het draadje door gromlet in bbq en stekkertje er weer aan zetten
 
Ik doe ze altijd gewoon tussen de deksel en de ketel door.
Zo af en toe kan dat een nieuwe probe kosten, maar die zijn niet veel duurder dan een gemiddeld zakje briketten.
 
nielss055 zei:
Ik doe ze altijd gewoon tussen de deksel en de ketel door.
Zo af en toe kan dat een nieuwe probe kosten, maar die zijn niet veel duurder dan een gemiddeld zakje briketten.

Sluit het deksel dan nog netjes ivm valse lucht?
En ik weet ook niet of er voor mijn thermometer een losse probe te koop is. :-?
 
Ik laat even een plaatje zien van de probe die ik gebruik.
Het dikke gedeelte van de meet pen is 12 mm en de "Jack" is onder een hoek van L 90 gr. die gaat ook niet door een klein gaatje.
Wellicht heeft iemand nog een idee?

6BEBXYKl.jpg
 
Hans zei:
nielss055 zei:
Ik doe ze altijd gewoon tussen de deksel en de ketel door.
Zo af en toe kan dat een nieuwe probe kosten, maar die zijn niet veel duurder dan een gemiddeld zakje briketten.

Sluit het deksel dan nog netjes ivm valse lucht?
En ik weet ook niet of er voor mijn thermometer een losse probe te koop is. :-?

Ja hoor, zeker na enkele keren gebruiken merk je dat verschil echt niet. Welke thermometer gebruik je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gewoon tussen rand en deksel.
Niet druk maken over ?valse lucht? of lekken, bij mijn Weber zitten grote gaten in ketel en deksel  :p
 
nielss055 zei:
Hans zei:
nielss055 zei:
Ik doe ze altijd gewoon tussen de deksel en de ketel door.
Zo af en toe kan dat een nieuwe probe kosten, maar die zijn niet veel duurder dan een gemiddeld zakje briketten.

Sluit het deksel dan nog netjes ivm valse lucht?
En ik weet ook niet of er voor mijn thermometer een losse probe te koop is. :-?

Ja hoor, zeker na enkele keren gebruiken merk je dat verschil echt niet. Welke thermometer gebruik je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik gebruik al enige jaren een Outdoor Chef thermometer met een vlees en keteltemperatuur meting door 1 probe.
(zie foto hierboven)
Ben er best tevreden mee, maar dat draadje.
Nu voer ik dat door de rook afvoerschuif en dat is m.n. een gedoe bij het openen van de deksel, 't gaat wel maar het is erg opletten.
De passing van het deksel op de ketel is nogal strak en ik ben bang dat als ik de draad daardoor voer hij binnen de kortste keren defect raakt.
Vandaar dat ik dit topic even volg om te zien of er e.v.t. nog andere oplossingen zijn.
 
Ceriel zei:
Gewoon tussen rand en deksel.
Niet druk maken over ?valse lucht? of lekken, bij mijn Weber zitten grote gaten in ketel en deksel  :p

Bedankt voor je reactie Ceriel maar zoals eerder aangegeven is de passing van m'n deksel nog al aan de strakke kant.
Ik zoek nog even door naar een e.v.t. andere oplossing.
 
Ok, de ultieme oplossing is boren als ik 't zo lees. Met een mini-jack/90 graden hoek (zoals Hans aan geeft) is dat toch wat lastig. Misschien is het een oplossing om het kabeltje langs de onderste schuif te laten lopen? Moet het wel dwars door een lading briketten heen... kan 't daar tegen?

Grz.
 
Marcozld zei:
Ok, de ultieme oplossing is boren als ik 't zo lees. Met een mini-jack/90 graden hoek (zoals Hans aan geeft) is dat toch wat lastig. Misschien is het een oplossing om het kabeltje langs de onderste schuif te laten lopen? Moet het wel dwars door een lading briketten heen... kan 't daar tegen?

Grz.

Ik denk dat het doorvoeren door de onderste schuif voor mij niet de beste oplossing is omdat als ik de grill temperatuur ? 107 tot 115 gr.C wil houden de onderste schuif nagenoeg dicht moet staan.
Met het kabeltje erdoor gaat dat niet dus niet lukken.
Met het doorvoeren door de briketten zou ik geen probleem hebben omdat ik bij L&S meest met de splitgrill methode werk dus briketten aan ??n kant het kabeltje zou dan langs de andere kant moeten lopen.
Ik denk niet dat het daar warmer wordt dan boven in de ketel.
Bedankt voor je meedenken.

 
Terug
Bovenaan Onderaan