BasBQ
Beef en Steak

The Columbus Pro Line Large

mbouma

Tondelzoeker
Berichten
10
Beste leden van het BBQ genootschap,

Recentelijk ben ik mijn zoektocht begonnen naar een leuke kamado met een goede prijs kwaliteit verhouding.
Ik vond het vrij gortig om gelijk 2000+ euro aan een BBQ uit te geven dus ben ik gaan zoeken met de volgende criteria:
- Max budget 1000 euro, large formaat, solide bouw, acceptabele garantie, met onderstel.

De prijs stond vrij vast want meer budget kreeg ik niet door de directie. Uiteraard ben ik een echte man en niet onder de plak, want... echte man zoekte echte BBQ. (vrouw heeft gelukkig geen account hier)

Vanwege budget vallen er al een aantal af en met aanvullende criteria zijn ook de gerenommeerde merken als je er nog eea bij wilt kopen boven budget.
Er zijn een aantal erg goedkopen (Auplex, large kamado van de action etc) maar dat durfde ik vanwege twijfel over kwaliteit en garantie toch niet aan. Dan is goedkoop veelal toch duurkoop.

Na filteren bleven er nog een aantal over:
- Grill Guru Large (bijvoorbeeld Hornbach)
- Tarrington House Kamado Large
- Inferno Large
- Grizzly Grill
- The Columbus
- Monolith of Bastard of Basic Kamado Joe wel overwogen maar toch randje/net boven budget
- En zo voorts (er waren nog een paar, wellicht dat ik dit later nog even aanvul)

Uiteindelijk na veel research besloten om te kiezen tussen de Grill Guru en The Columbus. Vanwege prijs, afwerking, review en aanbieding gekozen voor....
"The Columbus Pro Line Large" --> https://www.amagard.com/nl/the-columbus-kamado-pro-line-large-urban-grey-startersset
Er was ook nog een goedkopere versie maar scheelde niet veel in prijs en inschatting dat deze kwalitatief wel beter was.

1685098590326.jpg

Pakketje ontvangen. Kwam met een grote vrachtwagen en steekwagen. Vrouw in de stress.... "wat heb je nou besteld!" Kinderen dachten.... "Nieuw speelgoed". Veel impact in ieder geval.

1685098590312.jpg

Alles netjes verpakt en compleet. Je ziet hier onderstel onderdelen, schroefjes, wielen, electrische fire-starter, extra pizzaplaat, zijplankjes, regenhoes.
1685098590297.jpg
1685098590282.jpg

Ik vond het wel fraaie wieltjes van rubber. Stevig en rollen goed. Ook de bovenste schoorsteen mooi zwaar/solide.

1685098590268.jpg

Erg goed verpakt, geen beschadigingen zichtbaar.
Geen foto van maar in de Kamado vond ik nog de volgende onderdelen:
Plate setter in 2 delen, grill rek met 2 niveaus, rond rek voor pizza staan, plaatje voor kolen, kolen mandje met scheidingswand, aslade inzet met aslade.

Er zat wel een boekje bij waarin je een QR-code kon scannen maar dat werkte niet goed. Plaatjes bekeken en dacht dat lukt me wel maar dat viel wat tegen.
Verder gezocht en toen wel goede handleiding kunnen vinden (https://www.amagard.com/es/mpattachment/file/download/id/88/).
Dus toen stond de BBQ in 30-40 min klaar.

1685098590115.jpg
1685098590142.jpg

1685098590103.jpg
1685098590127.jpg
1685098590063.jpg

1685098590216.jpg
1685098590200.jpg
1685098590235.jpg

Buitenzijde afbeeldingen

1685098590254.jpg
1685098590158.jpg
1685098590171.jpg

Kolenmandjes met grill houder, grill plat en grill met verhoging. Daaronder plate-setter in 2 delen.
Al het keramiek fraai in tact geen (haar)scheurtjes of beschadigingen kunnen vinden. Uiteraard hier erg kritisch naar gekeken vanwege garantie.

1685098590186.jpg

Met extra pizzaplaat houder en pizza plaat erop.

1685098590090.jpg
1685098590076.jpg


Fraaie fiberglas randen boven en onder die bij sluiten een erg fraaie licht doffe "oompf" geluid laat horen. Imponeert als zeer luchtdicht en solide.


1685098590036.jpg

Bijgeleverde regenhoes.


Al dit moois kostte mij 769 euro. Nog goede houtskool, rookhout, bluetooth thermometer, gietijzeren set met oa dutch oven en grillplaat besteld.
Hiermee mijns inziens een zeer complete en fraaie set voor <1000 euro.

Ik hoor graag wat jullie van deze review vinden en of jullie nog vragen voor me hebben.
Uiteraard vul ik binnenkort graag aan als deze Q paar keer rustig op temperatuur is gekomen en ik mijn eerste creaties hier kan delen!
 
Ik ken het merk niet, maar ziet er goed uit. Hier ga je een hoop plezier van krijgen! Veel plezier en we hopen snel je eerste ervaringen te lezen

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Mooie kamado om te zien en zeer compleet voor die prijs. Veel Q plezier er mee 👍🏻
 
Ik kende het merk ook niet maar zo aan de buitenkant ziet het er goed uit. Mooie side tafels, echt hout of kunststof met houtfineer? ik vind zo'n glasfiber afsluiting wel een pre. en wat Rdj zegt: mooi compleet voor die prijs.
Nu zijn we benieuwd naar de resultaten dus hup; snel vies maken die Kamado!
 
Ik kende het merk ook niet maar zo aan de buitenkant ziet het er goed uit. Mooie side tafels, echt hout of kunststof met houtfineer? ik vind zo'n glasfiber afsluiting wel een pre. en wat Rdj zegt: mooi compleet voor die prijs.
Nu zijn we benieuwd naar de resultaten dus hup; snel vies maken die Kamado!
Side-tables van hout (vermoed bamboe?). Wel goed in de lak. Glasfiber lijkt inderdaad echt mooi af te sluiten. Viesmaken gaat zeker gebeuren. Maar ergens wel jammer dat hij nooit meer zo mooi wit zal zijn als nu. Als de smaak van het eten dat verlies compenseert kan ik er vast mee leven.
 
Leuk om te lezen! Deze overweeg ik ook al enige tijd.

Je bent vrij positief lees ik, maar heb je ook goede kennis van de andere merken? Zodat je het kunt vergelijken?
 
Mooie review
 
Leuk om te lezen! Deze overweeg ik ook al enige tijd.

Je bent vrij positief lees ik, maar heb je ook goede kennis van de andere merken? Zodat je het kunt vergelijken?
Ik ben zeker geen kamado expert. Ik denk dat je met de 'grote' merken met name extra garantie koopt en wat betere afwerking. In de BBQ ervaring zal mijns inziens geen werelden verschil zitten. Garantie risico durfde ik wel te nemen en de afwerking/looks is mij het extra bedrag niet waard. Lees wel overal dat zo'n ding echt een eeuwigheid meegaat en daarom wilde ik geen mega-cheapo kamado want dan ga ik me toch storen aan dat soort kleine zaken. Als ik nu iets kleins mis kan ik voor mezelf makkelijk denken; maar deze was ook de helft goedkoper. Tussen deze en de andere die ik heb overwogen vond ik hier de afwerking mooier (fiberglas, mooi matte glazuur, mooie side tables, thermometer in celcius en niet Fahrenheit) en ook mooie complete set. Grill Guru ook sterk overwogen en ik denk dat dat weinig uitmaakt, gevoelskwestie denk ik doorslaggevend geweest. Enige voordeel van Grill Guru wellicht dat deze wat breder beschikbaar is en als er iets stuk gaat wellicht eenvoudiger vervangende onderdelen voor te vinden zijn maar dat weet ik niet zeker. Andere opties waren of toch duurder / minder compleet of kwalitatief wel minder (auplex bijv)
 
IMG_20230527_184508.jpg

Na eerste keer gebruik dit zichtbaar aan de binnenzijde. Likt wat dikker verflaagje. Kan geen kwaad neem ik aan toch?
 
Eerste ervaring verder super met deze kamado... Fantastische temperatuur controle. Zeer goed lucht dicht. Goed resultaat.
IMG_20230527_181512.jpg
 
Ziet er goed uit! Vraagje, klopt het dat het grillrooster 45 cm is, en niet de veel beschikbare 46 cm? Dit kan bij het aanschaffen van bijv. een gietijzeren grillrooster nog wat uitzoek werk kosten....

Hoor het graag.
 
Ik heb ook een "the Columbus" maar dan een gewone large-versie. Ben er zeer tevreden over.
 
Ziet er goed uit! Vraagje, klopt het dat het grillrooster 45 cm is, en niet de veel beschikbare 46 cm? Dit kan bij het aanschaffen van bijv. een gietijzeren grillrooster nog wat uitzoek werk kosten....

Hoor het graag.

volgens de documentatie en de site waar je deze evt kan bestellen en hun eigen site is het grilrooster 46cm
 
Ziet er goed uit! Vraagje, klopt het dat het grillrooster 45 cm is, en niet de veel beschikbare 46 cm? Dit kan bij het aanschaffen van bijv. een gietijzeren grillrooster nog wat uitzoek werk kosten....

Hoor het graag.

Ik heb deze al enkele weken, het rooster is 45cm absoluut geen 46cm. Het multi level systeem neemt ook niks meer aan tenzij je het wat gaat liggen verbuigen wat denk ik niet de bedoeling is. Ik heb een gietijzeren rooster gekocht van 45cm en door midden geslepen om het te kunnen gebruiken op de Columbus Pro Line. Verder moet je even je topvent bekijken of die wel goed vast zit, ik had extra vilt nodig (wat ze ook meteen geleverd hebben). Verder ben ik er super tevreden van, prijs, kwaliteit, looks en meegeleverde accessoires zijn dik ok. Misschien 1 ding, maar dat zal niet enkel bij deze kamado zijn, na enkele keren gebruik de moertjes aandraaien overal. Blijft een lekker ding deze Columbus Pro Line !
 
En jij hebt geen multi level systeem, dat pakt namelijk die 1,5cm in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan