BasBQ
Beef en Steak

The Bastard dooft niet

  • Onderwerp starter SanderTilburg
  • Startdatum
S

SanderTilburg

Gast
Ben sinds kort in het bezit van The Bastard Large. Ten eerste ziet de kamado er prachtig uit. Waar ik echter tegen aan loop is dat de kamado niet dooft. Als ik de daizy wheel en de schuif volledig dicht zet, dan blijft de kamado op 125-150 graden tot de kolen op zijn. Voorgaande keer kon ik 20 uur later de volgende dag gewoon door BBQ-en. Gebruikte houtskool is Black Ranch - Argentina. Dit schijt wel een hardere houtsoort te zijn, maar kan me niet voorstellen dat dit normaal is....

Heb contact gehad met de Bastard en die hebben een tip gegeven om de dome wat strakker te zetten door aan te drukken en de schroeven opnieuw vast te zetten maar zit nu ook alweer 5 uur tegen een constante temp van 150 graden te kijken met alles gesloten. Iemand ideeen? Bastard kantoor is erg traag in hun reacties moet ik helaas zeggen.... toch jammer na zo'n mega uitgave.
 
Hij zal toch ergens zuurstof vandaan trekken. Mischien kun je met  een kaars of aansteker langs de sluiting deksel/dome en de schuif gaan om te kijken of er een lek is. Moet natuurlijk wel op een windstille plaats.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Kijk even of het daisywheel diep genoeg ligt, die van mij had een gietbraam waardoor ie niet diep genoeg lag en dus niet afsloot, wat ik ook gedaan heb is de geleiding van de onderste schuif in de helemaal dichtstand iets naar binnen geslagen zodat ie beter afsluit.
c7b370c4f0856a57760e99b24248285e.jpg
 
Ik heb ook een bastard large, bij mij duurt dat ook een paar uur voor dat die koud is.
Maar geen 5 uur, ik gebruik dammers. Maar het keramiek blijft lang op temperatuur denk ik.
 
Met die kaars is een goed idee, zal dat wel eens proberen. Zal ook de Daizy wheel nog eens nakijken. Lijkt sowieso als je deze rond draait niet super goed af te sluiten (de bovenkant over de onderkant van het wheel zeg maar).
Heb ook aan gedacht die geleider een tik te geven, maar voelt niet echt lekker als je meteen aan zo'n duur ding gaat timmeren  :-/
 
Ik heb een Large, Zelf vind ik ook dat hij langzaam dooft, ik heb zoals AVR al verteld heeft de onderste schuif iets aangetikt, merk wel dat het doven iets minder lang duurt maar vermoed dat het ook nog langs de margriet schijf lekt, wanneer ik hem helemaal sluit tijdens het roken zie ik hele lichte rook langs mijn vilt en margriet schijf lekken.
ik zit er aan te denken om de margriet schijf te vlakken (slijpen) of heeft iemand nog effectieve tips ?
mijn large is nog geen 2 maanden oud dus ik kan denk ik aannemen dat mijn vilt nog zeker even mee kan echter vind ik het wel dun.
verder vind ik het een top ding

Groet,
Dennis
 
Ik had het ook, heb toen aluminiumfolie over de gehele margrietschijf gevouwen en voila,  binnen 20 minuten is het vuur gedoofd.
Alufolie er voorzichtig vanaf halen en je kan deze  meerdere keren gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Aluminium folie ook wel een goed idee. Volgens mij heb je ook afdicht-doppen zoals je die ook voor de Green Egg hebt. Iemand ervaring mee? Voelt toch raar om te gaan hameren of aluminium folie te gebuien bij een ding wat net nieuw is. Zou eigenlijk gewoon goed moeten zijn, toch?
 
Nadat ik gezorgt heb dat de margrietschijf goed aanligt en de geleiding van de onderste schuif wat naar binnen heb gezet( iets wat bij de bge volgens mij al af fabriek zo is) gaat ie gewoon netjes uit, of het wel of niet zou mogen laat ik terzijde maar hij werkt prima zo met een paar kleine aanpassingen, ik ga niet met folie zitten te prutsen als het zo ook op te lossen is, maar dat moet ieder voor zich weten.
 
avr zei:
Nadat ik gezorgt heb dat de margrietschijf goed aanligt en de geleiding van de onderste schuif wat naar binnen heb gezet( iets wat bij de bge volgens mij al af fabriek zo is) gaat ie gewoon netjes uit, of het wel of niet zou mogen laat ik terzijde maar hij werkt prima zo met een paar kleine aanpassingen, ik ga niet met folie zitten te prutsen als het zo ook op te lossen is, maar dat moet ieder voor zich weten.
Goed gezien

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Vanavond de BBQ eens flink op gestookt 300+ alles dicht gedaan en na ruim anderhalf uur nog op 150+ vuur nog wel aanwezig maar niet heftig. Ik denk wanneer ik alles weer open gooi zo weer aan de gang kan.

Is dit normaal?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Is in 1.5 uur tijd echt niet afgekoeld, dat is juist de kracht van de Kamado ,de goede isolatie, en elke keer dat je kijkt komt er weer zuurstof binnen en duurt het alleen maar langer.
Als je echt een lucht lek zou hebben is ie de volgende dag gewoon leeg gebrand.
Als ik klaar ben zet ik alles dicht en zie de volgende dag wel weer, maar als je hem flink opstookt tot 350gr voor bv pizza duurt het uren voordat ie koud is.
 
Vind ik ook avr. Vanavond om 19:00 dicht gezet, houtskool brand niet meer maar is nog niet helemaal koud. Kracht van de Kamado!!!
 
Ik snap het, na mijn berichtje op het forum had ik geen zin om de oven aan te zetten dus probeerde ik de bastard. Ook om te kijken of hij er nog pit voor had.
En ja hoor, alles open en de temp schoot met 10 min al richting de 200c. Dus ff de stokbroodje dr op en weer dicht. Ik ben benieuwd wat ik morgen vroeg aan tref..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Hoop niet dat je de stokbroodjes er dan nog op heb liggen
 
Haha. Die hebben dat idd niet gered.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
joker zei:
Vind ik ook avr. Vanavond om 19:00 dicht gezet, houtskool brand niet meer maar is nog niet helemaal koud. Kracht van de Kamado!!!

Mijn ei blijft na pizza of hard grillen ook nog wel een tijdje heet door het topklasse keramiek, maar de kooltjes gaan wel snel uit als ik alle schuiven dicht zet. Als het 150 graden blijft ?n de kooltjes zijn weg de volgende dag, dan lekt er iets in de constructie en dat is niet goed. Te meer omdat echt low en slow (rond 110 graden vast houden) dan ook niet goed zal gaan?

Misschien een idee, zit er ook vilt rond je schoorsteen waarop de dop met margrietschijf mooi afsluit? Omdat de schoorsteen taps toeloopt is de hoogte van die viltrand bepalend voor het goed afsluiten.

Veel succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan