Beef en Steak

Thaise op hooi gegaarde kip uit de Dutch oven

PH met een F

Pitmaster
Ik zat dit weekend een beetje op YouTube rond te klikken en kwam daarbij op een reisvlogje van iemand in Chiang Mai, Noord Thailand.
Er werd kip klaargemaakt op traditionele wijze, namelijk op een lege fles, a la beercan chicken, daar ging een blik overheen en dat geheel werd onder een berg hooit bedekt wat werd aangestoken. Toen dacht ik: Dat heb ik ook gezien toen ik in die omgeving rond reisde, zonder dat ik me toen beseft heb dat er iets heerlijks klaargemaakt werd.. gemiste kans dus! Het blik geeft een oven effect en het hooi een heerlijke rooksmaak. mwa, dat komt in de buurt van wat een kamado kan doen lijkt me.

Tijd voor een herkansing dus nu. Ik ging op zoek naar receptjes voor hooi gerookte kip etc. Ik vond eigenlijk alleen hele klassieke smaken met citroen en rozemarijn etc. Best lekker, maar dat kan beter!
Vandaar dat ik m'n eigen grijze massa maar eens in beweging gezet heb. Ik kwam tot het volgende recept:

1 hele kip gaat in de marinade, gemaakt van citroengras, limoensap, knoflook, palmsuiker, vissaus, sriracha (de smokey variant, gewoon omdat ik die lekker vind) en een scheut sake.
De citroengras en knoflook gingen even via de blender voor ze door de vloeibare ingrediënten gingen.
Dat heb ik de hele dag laten marineren in de koelkast.
fee9a99fa8f48476618a33bba56ed8b6.jpg

Aan het eind van de middag mocht de kip uit z'n badje, gevuld met een paar stukken limoen, knoflook en citroengras voor wat extra smaak en vervolgens in een mooi nestje van hooi, in de Dutch Oven.

4232faa0e441ec4af44a4adc5ffc4b1d.jpg

In het hooi rondom de kip leg ik wat knoflook en limoenblaadjes. Daarna vul ik de DO af met meer hooi. Daaroverheen giet ik een biertje. Ik had geen tijd om op zoek te gaan naar een Chang of ander Thais bier, dus ik heb een fris biertje met citrus, yuzu en gember gescoord bij de lokale super.

4a7b6dfb465dab8c9e18ed76e138cc94.jpg

De bbq op 200 graden opgestookt.
ik rekende op zo’n anderhalf uur gaartijd, net als aan t spit, maar toen ik na een uur checkte was hij al 80 graden. Oeps.. ook zat z’n vel aan het deksel geplakt waardoor ik m wat uit elkaar trok bij t openmaken.
Shit happens.

ed1cbaaeb8f86c0657b91355a67f5c1b.jpg

De kip rustig in de DO aan de kant gezet om te rusten en warm te blijven. Dat ging prima.
Nog even geprobeerd om daarna een tropisch kleurtje op z’n vel te branden boven de vlammen, maar daar voor was de kip eigenlijk al te gaar.. leermomentje geweest..

9b278f00dd9b2e92407112d133015d40.jpg

De smaak was verder heerlijk. Een soort zoete, kruidige rook smaak door het hooi. Wat wel echt een bijzondere toevoeging is.
Hij was natuurlijk wat te ver door gegaard, maar gelukkig nog niet heel erg droog. Ik had ook graag nog iets meer een knapperige korst gehad, dus t moet snel nog een keer in de herhaling.

We hebben m heerlijk opgegeten met een portie pad thai er bij. Bijna alsof we weer terug in Thailand waren.

Mooie manier van bereiden, lijkt me heerlijk.

Zou het nog uitmaken als je de deksel eraf laat van de do?

Mooi. Doet me eraan denken dat ik al een paar weken hooi heb liggen daarvoor, maar er niet meer aan gedacht heb.

Mooie manier van bereiden, lijkt me heerlijk.

Zou het nog uitmaken als je de deksel eraf laat van de do?

Zeker een keer proberen, ik vind m erg lekker

Dat deksel, ik weet t niet, je mist dan natuurlijk een beetje het stoom van het bier met de hooismaak. Maar aan de andere kant komt er wel makkelijk nog wat rook uit t vuur bij, misschien nog weer een extra laagje in de smaak…
Nog veel aan te proberen aan dit recept..

Terug
Bovenaan Onderaan