BasBQ
Beef en Steak

"Thaise" kippendijen met paksoi

Sunday scraps!

Ik ben dol op restjes. Mijn oplossing? Alles bij elkaar en hopen dat het goed komt!

Zo had ik deze week nog wat kippendijen, woksaus & paksoi over. Neem uit de voorraad nog wat mie en je hebt een prima, simpele maaltijd. Maar! Ik hou ook van experimenteren en probeer alles te bereiden op de grill.

b30750c3daaa68303e075f8e003a29b2.jpg


De kippendijen heb ik een aantal uurtjes laten marineren in het restant woksaus. Zo karameliseerd de saus als hij straks boven de hete grill wordt klaar gemaakt! Het was namelijk een pittige saus, dus ik ben benieuwd of dat straks wordt gecompenseerd..

de741ae6271e9c0227a6f35bab94cf76.jpg


Time to fire up the Q! Ik hou van hergebruik, dus zorg dat ik de oude kooltjes met wat nieuwe fuel aanvul in m'n kleine chimney. Geen omkijken meer naar, dus tijd voor de kip!

Om de kipstukjes te grillen gebruik ik het liefst beweegbare spiezen, omdat ik een kettle heb. Ideaal, omdat je er alle kanten me op kan bewegen! Als de kip aan de draadjes ligt, is het tijd om de paksoi in de lengte door te snijden en ligt in te smeren met wat olie. De lenteui snij ik ook maar alvast klein en de sesamzaadjes pak ik dan ook maar vast uit de kast.

bb8f8f83cb8b9dd5e57572f5c1792cde.jpg


bf006cf0301a96824a9083b0e95c6209.jpg


Terwijl ik een pan met water aan de kook breng voor de mie, beginnen de kooltjes goed warm te worden. Met een mooi aslaagje gooi ik ze terug in de kolenbak en leg het rooster erop, zodat die op temperatuur kan komen.

De mie gaat in de pan, de kip op de grill! Omdat ik nogal grotere stukken heb gesneden, doe ik de deksel dicht om meer hetelucht te cre?ren en de kip sneller te laten garen. Na een minuut of 5 draai ik de kip om en controleer ik de mie. Voorgeschreven tijd is namelijk 8-12 minuten in kokend water, maar persoonlijk hou ik niet van slierten snot en proef liever dan dat ik de tijd bijhoud.

07109ab0fbecb14c26e47a55cce497d8.jpg


04cf568d5fffb0678fd75fe30ebe12af.jpg


Na opnieuw 5 minuten leg ik de spiezen rondom mijn kolenbak, zodat ze verder garen door indirecte hitte. Direct boven de kolen leg ik nu de paksoi. Het enige wat nodig is, zijn mooie grillstrepen. Dan zijn ze gaar! Deksel weer dicht en opnieuw proeven of de mie gaar is. Afgieten en een beetje olie toevoegen, zodat het niet teveel gaat plakken.

Voel, proef of meet (meten = weten) de kippendijen en haal ze, samen met de paksoi, van de bbq als het gaar is. Verdeel de mie met de stronkjes paksoi en kip. Strooi de gesneden bosuitjes erover heen en maak het af met wat sesamzaadjes. Oh, en de saus is volledig gekarameliseerd en het pittig is compleet verdwenen!
e1e78fb781b6eaf8dfdd48854ce57a2e.jpg




 
Ziet er heerlijk uit, dat lust ik vast.
Jammer, geen foto's van de BBQ. ;)
 
Ewald zei:
Ziet er heerlijk uit, dat lust ik vast.
Jammer, geen foto's van de BBQ. ;)
Goed gezien! Juist d?e ben ik vergeten toe te voegen.. Inmiddels aangepast!

 
Ik had wel een vorkje mee willen prikken! lekker  :)
 
Kippendijen is altijd top van de Q. Lekker wat paksoi er bij. Mooi kompleet maaltje zo.
Deze moet ik onthouden. Lust ik wel
 
Wat een leuk berichtje zo Lisa, ziet er top uit!

Lekker mager ook!  :)
 
Lekker, krijg trek bij het zien van de plaatjes ;)
 
Sander72 zei:
Wat een leuk berichtje zo Lisa, ziet er top uit!

Lekker mager ook!  :)
Ik was van plan meer van mijn gerechten te posten, dus dit soort berichten zijn ook goed om te horen!


 
Dit lijkt me lekker! Binnenkort maar eens even de WGA aan om wat paksoi en kip te grillen.
 
Prima maaltje! :)
 
Leuk, lekker, maak en leesbaar. De passie spat er vanaf. Zeker eens een keer maken. Dank voor het delen.
 
topmaaltijd hoor.
heerlijke smaken en vooral geen gigantische overdaad.

en naast dat je lekker heb gegeten (waarom zou jenog naar een restaurant gaan als je dit ziet) is meteen je keuken opgeruimd  :D
 
Dat ziet er mooi en lekker uit en een leuk verslag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 

Grilldre

Tondelzoeker
Berichten
6
Hij is gekopieerd. Zag er heel goed uit. Het was ...."mie the corner"
 
Terug
Bovenaan Onderaan