Beef en Steak

Teriyaki zalm……Eerste keer cederhout!

Dammetje

Kooltjesharker
Vanavond de heerlijke teriyakizalm van Dennis gemaakt op de KJC3.
De zalm was heerlijk maar ondanks dat ik het plankje met open deksel heb laten voor-roken kreeg ik tijdens het koken onder de deksel maar weinig rook. Temperatuur zat op 180 graden.

Aangezien de smaak van de zalm geweldig was heb ik wel de vraag of zo weinig rook de bedoeling is of moet ik het rooster in de laagste stand zetten.

acdb65edc278e152c75f5df7154803bb.jpg

f68f8e1d112c802be80af1ef063098fd.jpg

20d1adc4759f929b28d48a7a31ca6396.jpg

We hebben de zalm gegeten met rijst en oosterse roerbak groenten. Het was een geslaagde eerste keer.

Lekker visje hoor.
Maar je plankje mag meer roken, ik zou hem een standje lager zetten en de vis er pas op leggen als het Rookt. Snel nog een keer proberen, dan kun je het verschil goed proeven

Lekker visje hoor.
Maar je plankje mag meer roken, ik zou hem een standje lager zetten en de vis er pas op leggen als het Rookt. Snel nog een keer proberen, dan kun je het verschil goed proeven

Dan ga ik het volgende keer proberen met het rooster helemaal onderin. Dankjewel.

Rooksmaak is best een persoonlijk ding. Dus experimenteren (y)

Het ging er mij om dat het plankje eigenlijk bijna helemaal niet ging roken zodra het deksel was gesloten.
Pas toen ik het deksel open had en het vuur goed heet liet worden kwam er rook.
Ik denk dat het te maken heeft dat de KJC3 wat hoger is en dat ik dan dus de onderste stand moet gaan gebruiken zodat ik bijna direct boven het vuur zit.
Ik ben wel benieuwd hoe waar anderen hun rooster zetten.

Als je uw plankje vooraf nat maakt krijg je vooral ceder hout damp.
Met een droog plankje krijg je direct rook.
Kleine stukken zalm doe ik op een droog plankje.
Dikkere stukken op licht bevochtigt plankje.

Als je uw plankje vooraf nat maakt krijg je vooral ceder hout damp.
Met een droog plankje krijg je direct rook.
Kleine stukken zalm doe ik op een droog plankje.
Dikkere stukken op licht bevochtigt plankje.

Dat verklaart wel iets. Ik heb het plankje 2 uur geweekt.

Het ging er mij om dat het plankje eigenlijk bijna helemaal niet ging roken zodra het deksel was gesloten.
Pas toen ik het deksel open had en het vuur goed heet liet worden kwam er rook.
Ik denk dat het te maken heeft dat de KJC3 wat hoger is en dat ik dan dus de onderste stand moet gaan gebruiken zodat ik bijna direct boven het vuur zit.
Ik ben wel benieuwd hoe waar anderen hun rooster zetten.

Mijn werkwijze:
Hij mag vrij kort op de kolen om goed in de rook te komen zeker als het plankje geweekt is.
Je wilt dat het plankje rookt bij een temperatuur op je rooster van rond 150 graden.
Als je je rooster relatief hoog hebt leggen heb je zoveel hitte in je Q om het plankje te laten branden dat het best heel hard gaat.

Omdat het rooster hoger boven het vuur ligt in de kamado wordt het plankje niet heet genoeg. Ik heb het plankje in stukken gezaagd en dit in het vuur gedaan. De zalm ligt dan op zo'n anti aanbak mat.

Laatst bewerkt:
Omdat het rooster hoger boven het vuur ligt in de kamado wordt het plankje niet heet genoeg. Ik het plankje in stukken gezaagd en dit in het vuur gedaan. De zalm ligt dan op zo'n anti aanbak mat.
Dat doe ik als mijn plankjes té ver heen zijn.

Maar in de kamado kan je toch ook een verdieping lager?

Ik had het rooster in de middelste positie maar ik ga het de volgende keer op de laagste positie proberen. Het zal waarschijnlijk per BBQ verschillen. De classic 3 heeft 3 etages en is volgens mij hoger als andere kamado’s dus middenin komt misschien wel overeen met de bovenste stand bij bijvoorbeeld een Bastard of een BGE?

Maar als ik het uit de antwoorden zo een beetje filter dan moet de plank wel redelijk roken dus een beetje damp is niet voldoende.

Binnenkort een nieuwe poging als de Makro weer eens een leuke aanbieding heeft.

Geen straf om het nogmaals te maken ....

Terug
Bovenaan Onderaan