BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur smoker

 
 

Beeros

Kooltjesharker
Berichten
181
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de temperatuur van mijn Proq smoker. Ik heb nu een 2maal ribs gemaakt. Ik gebruik de mignon methode en gooi 2 volle waterkokers met kokend water in de waterbak. De temperatuur gaat vervolgens langzaam naar de 100 graden terwijl alle ventilatiegaten openstaan. Als de deksel eraf moet om de ribs te plaatsen verlies ik zo veel warmte en vervolgens komt de smoker ook met zeer veel moeite en doet er een lange tijd over om rond de 100 graden te komen. Verder in de sessie als het meeste water denk ik verdampt is schiet de temperatuur flink omhoog.

Nu wil ik mijn smoker redelijk stabiel krijgen voor in de toekomst bijvoorbeeld pulled pork. Hebben jullie tips voor mij. Lees hier en daar om 2 bakstenen in aluminiumfolie te gebruiken ipv kokend water.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen
 
Hoeveel brandende briketten gebruik je bij het opstarten?
Welke briketten?
Staan je ventilatiegaten helemaal open?

Vragen, vragen, vragen......
 
Alle ventilatie gaten staan open. 3 maal onder 1 x deksel. Ik gebruik flammy Coco briketten en gooi er 13 brandende briketten op. 
 
Als het deksel eraf is moet hij juist snel omhoog schieten wat de temp betreft!!
Volgende X zonder water proberen. Ik heb in mijn WSM altijd alu proppen in de waterpan!
 
Er gaat een hoop energie in het verdampen van het water zitten. Dat merk je ook, wanneer je water op is gaat de temperatuur opeens omhoog. Het water dient als een soort rem voor de temperatuur.
Ipv water zou je een aardewerkschaal in je waterbak kunnen leggen, goed inpakken in folie en dan een folietje erover zodat het vet erin loopt.

Je hebt dan een andere buffer. Het enige is, als je barbecue nu te warm wordt dan krijg je veel moeilijker de temperatuur naar beneden. Voordeel is wel dat je sessies zuiniger worden omdat je geen onnodige energie aan het "verdampen" bent.

Kijk ook even hier op mijn blog, daar laat ik zien hoe je dat doet: http://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html
 
Kan je het zelfde effect niet krijgen met 2 bakstenen in folie? En met dat water is maar irritant omdat je het of moet bijvullen or je temperatuur schiet omhoog bij een langere sessie.
 
Ja hoor, zand kan ook. Als je maar een warmtebuffer hebt. Dat voorkomt grote temperatuurschommelingen.
 
ik gooi meestal 3 waterkokers heet water in de pan en dan de deksel erop, kleine brikketen starter vol met ecobrasso's aan en dan op een berg koude kolen als die mooi gloeit, tussenring met waterpan en deksel gelijktijdig er af/op zetten weer en dan op temperatuur laten komen weer.
meestal is de smoker dan al 'zo'n 50-55 graden voor het vuur erin gaat door het water en is alles al lekker voor verwarmt.
ribs er in 1 keer op door middel van het ikea rib rekje en niet teveel koud vlees erop... twintig ribs in een WSM vanuit de koelning is een enorme massa die je moet gaan opwarmen en dat trekt je temperatuur behoorlijk onderuit.

als ik op temperatuur ben (105-110?c) gaan onder twee schuiven dicht en de derde gebruik ik om een beetje met de temp te spelen, gaat het te laag kan er een tweede een stukje open
 
alvon zei:
ik gooi meestal 3 waterkokers heet water in de pan en dan de deksel erop, kleine brikketen starter vol met ecobrasso's aan en dan op een berg koude kolen als die mooi gloeit, tussenring met waterpan en deksel gelijktijdig er af/op zetten weer en dan op temperatuur laten komen weer.
meestal is de smoker dan al 'zo'n 50-55 graden voor het vuur erin gaat door het water en is alles al lekker voor verwarmt.
ribs er in 1 keer op door middel van het ikea rib rekje en niet teveel koud vlees erop... twintig ribs in een WSM vanuit de koelning is een enorme massa die je moet gaan opwarmen en dat trekt je temperatuur behoorlijk onderuit.

als ik op temperatuur ben (105-110?c) gaan onder twee schuiven dicht en de derde gebruik ik om een beetje met de temp te spelen, gaat het te laag kan er een tweede een stukje open

+1

Je zou dus met wat meer brandende briketten kunnen beginnen. Dan heb je een wat "snellere" start.
En meer brandende briketten, steken ook weer meer andere koude briketten aan.
Je stookt dus meer briketten, dus zou de temp ook hoger moeten kunnen worden.
Maar net wat Noskos zegt, het water werkt als een demper.
 
Idd met meer hete kolen beginnen en gewoon gelijk die ribs erop, ik wacht daar niet meer mee hoor totdat mijn bbq op temperatuur is.
 
Thx allemaal. Ik ga de volgende keer dus meer brandende briketten erin gooien en het water vervangen door in aluminium ingepakte bakstenen. Mooi testje om het verschil te gaan opmerken.
 
Succes. Hou wel je luchtschuiven in de gaten. Zonder water als demper kan je een overshoot krijgen.
Begin bij het naderen van de gewenste temp langzaam maar zeker al wat luchttoevoer te temperen.

Rustig aan, dan moet het lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan