BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur Management

  • Onderwerp starter bluesmobile
  • Startdatum
B

bluesmobile

Gast
Als nieuwkomer ben ik al even het forum aan het doorzoeken naar een antwoord op mijn vraag maar nog niet gevonden maar het is vast al ergens besproken dus een verwijzing naar een topic is al een goed antwoord.

Het gaat hierom: ik heb moeite om de temperatuur laag te houden bij het "slow cooking" van gerechten. Gisteren ribs gemaakt maar ik moest na 3 uur afbreken omdat de ribs te donker en te droog werden.

Ik wil dus leren de temperatuur goed te beheersen, ik heb een Weber 57cm en (tot mijn verbazing) is de handleiding niet erg behulpzaam voor de nieuwe onervaren eigenaar. Voor ribs wil ik een temperatuur rond 100 - 120 graden. Ik weet dat ik de temp moet regelen met de onderste schuif. Ik heb de bbq voorbereid zie foto:
994391_10201239083441197_1728908584_n.jpg

nog een bak water in het midden gezet en de ribs op een rekje
De tabel van Weber zegt voor indirect verwarmen 20 briketten aan iedere kant en daarna 7 per kant per uur, dat heb gedaan maar inmiddels weet ik dat dit veel te veel is. De temperatuur schoot direct ver over de 150 graden en ik kreeg deze met geen moglelijkheid lager. Daarna volgde twee uur van draaien aan schuiven, deksel eraf, natte houtsnippers op de briketten, briketten eraf, alle briketten aan een zijde eruit, ribs nat houden, ribs draaien.... Uiteindelijk met de helft van de briketten en de onderste schuif helemaal dicht begon de temperatuur iets te zakken.

Het resultaat was lekker van smaak maar te donker en te droog

Ik ga verder experimenteren met mijn Weber en zal na een aantal slagen de boel wel onder controle gaan krijgen maar ik ben dan duidelijk het wiel opnieuw aan het uitvinden want hier is iedereen die slow cooking wil doen al eens tegenaan gelopen .

Ik hoor graag van anderen hoe je met een Weber 57cm met kokosbriketten de boel opstart, hoeveel briketten en hoe orden je die dan direct naar 120 graden brengt (en niet hoger) en vervolgens 3-5 uur deze temperatuur constant houdt.

Mvg
Ron (de beginner)
 
Een aantal tips die ik je kan geven:
- Maak de briketten aan via de minion methode. Google maar even. Hier staat wat uitleg: http://www.dirtysmokebbq.com/2011/10/whats-minion-method.html
- Je hebt nu aan beide kanten een bakje briketten. Toen ik nog low & slow op de OTP deed, had ik de briketten maar aan 1 kant en deed af en toe het vlees van kant wisselen. Ging altijd goed
- Bovenschuif beetje afknijpen werkt ook altijd om temperatuur wat te drukken
-  Ga met bovenstaande een aantal dry runs doen. Dus gewoon zonder vlees, alleen concentreren op temperatuur
- Als je de goede instelling gevonden hebt, maak dan met een waterdichte stift bij je onderste schuif een klein streepje, zodat je de volgende keer weet hoe ver je hem moet open zetten.
 
Ik gebruik bij mijn OTP 67 (hetzelfde kan bij de 57) niet de meegeleverde kolenbakjes, maar heb aan ??n kant d.m.v. bakstenen in alufolie een gedeelte afgebakend (ongeveer 1/3-1/4 van het kolenrooster). Het andere gedeelte van het kolenrooster (het grootste deel dus) heb ik afgedekt met alufolie, zodat de lucht van onderen alleen door het gedeelte heen kan waar de kolen liggen.

Ongeveer 2/3 van het kolen gedeelte vul ik met koude briketten. Als ik moet schatten dan steek ik rond de 15 briketten aan in een kleine starter en wanneer deze aan zijn gooi ik die in het resterende 1/3 deel van mijn kolenbak.
De onderste schuiven heb ik dan ongeveer op slechts 1mm open staan en hiermee haal ik een dometemperatuur van rond de 125-135 graden. Ter hoogte van het rooster ligt de werkelijke temperatuur ongeveer 10-15 graden lager, waardoor dat voor ribbels perfect is.

Ik heb dit zelf van de BlueSmoke website en daar staan ook wat foto's, mocht e.e.a. niet duidelijk zijn: http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/Split_Grill_BBQ_Procedure.php
 
Hoi Ron, zelf ben ik niet zo'n ster in low & slow op de OTx.
Maar het kan wel degelijk.
Er zijn mensen die gebruiken de minion methode, tips en tricks. Hierbij leg je een berg niet aangestoken briketten aan 1 kant en legt daar bijvoorbeeld zes aangestoken briketten op, door de ventilatierooster aan de onderkant vrijwel gesloten te houden, boven altijd open, heb je een lage temperatuur en de briketten gaan 1 voor 1 aan dus je houdt het lang vol.
Ook wordt er door sommige gebruik gemaakt van een Smokenator, er is iemand die ze verkoopt op Marktplaats. Google het maar even en je vindt filmpjes over de werking ervan.
Laats kwam er ook een draadje voorbij over de snake methode, simpelweg een lange ring van briketten die aan een kant aangestoken worden en dan langzaam aangaan. Zelf nooit geprobeerd maar het lijkt te werken.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3449.0
 
Ron, weet niet wat voor suiker je in je rub had zitten maar bruine suiker geeft vlug een heel donker resultaat, met rietsuiker blijft het al een stuk lichter. Let op het is niet verbrand maar is alleen donker ;).
 
Ik richt mijn OTP 57 in zoals DanBras het omschrijft. Ben er achter gekomen dat een flinke lekbak, gevuld met warm water de zaak goed stabiel houdt. Ik doe zo'n 20-25 ecobrasa's op het kolenrooster en een stuk of 6 in de starter en kan daarmee een 2-1-1 sessie voor wat babybacks precies redden tussen de 105 - 120 graden. Wat mij heeft geholpen om mij OTP te leren kennen is een dry run (zonder vlees, dus) en daar de temp laag te houden, halverwege op te stoken en dan weer terug naar laag.

Gewoon blijven oefenen. Wat vervelend.... :p
 
Kan mij bij alle tips hierboven wel aansluiten behalve de dry run. ???
Doodzonde :( Zorg dat je wat drumsticks, kippedijen of schouderkabonade of speklap in huis hebt.
Die kunnen wel wat schommeling hebben. Leg je die er indirect op, blijft het toch nog leuk ;)
In deze tijd van crisis kun je geen energie gaan verspillen. :D
 
Bij nader inzien kan ik niet anders doen dan Bert volledig gelijk geven! Maak van die dry run maar een oefensessie  :p
 
Zolang je varkentje niet op de bbq ligt, is er vlak achter op de grond volgens mij niet de juiste plek :p
 
Bert +1 ennuuh..... blijven oefen om de temp onder controle te krijgen. Trouwens is het meeste al gezegd. Het belangrijkste is denk ik dat je je realiseert dat de temperatuur meter van de otp verschilt van je pit temperatuur. Misschien een fantast thermometer halen bij de ikea. Kun je mooi de temperatuur ter hoogte van je rooster mee controleren (tot 130 graden)
 
Ik heb afgelopen weekend mijn eerste ribs gemaakt met de setup die hier wordt beschreven: http://rookzondervuur.be/BBQ/indirect-grillen-op-een-kogelbbq/

Werkt perfect.  Vergeet niet om temperatuur te meten ter hoogte van de grill, dus niet de builtin thermometer in je dome!
 
Ivo-tje zei:
Zolang je varkentje niet op de bbq ligt, is er vlak achter op de grond volgens mij niet de juiste plek :p
LOL.  :D
 
Ener zei:
Ivo-tje zei:
Zolang je varkentje niet op de bbq ligt, is er vlak achter op de grond volgens mij niet de juiste plek :p
LOL.  :D

Ik heb me speciaal ingehouden, maar ik had ook zo'n grap in gedachten ;) te schattig toch he? Mopshondje volgens mij....
 
Let ook even op je luchtsleuven/cleaning systeem. Die van mij staat zo ver open dat ik met moeite aan het eind de bbq uit krijg (boven ook gesloten). Dit heb ik gechecked door met een zaklamp van onderaf waar je pan zit te schijnen, je ziet dan precies waar hij open staat.

Vanavond dus "even" (schijnt een rotklus te zijn) deze demonteren en dan wat bijbuigen zodat ze weer goed afsluiten.
 
Mensen,
Prima tips allemaal, ik ga zeker dry runs doen (zal er dan toch wel wat opgooien denk ik)
Even een serieuze vraag over dry runs: wordt de temp ook niet bepaald door de massa aan vlees wat je erin legt? dus wordt een lege bbq niet heter dan een met drie rib racks erin?

wat is de ervaring met de verschillende briketten? ik heb nu gewone (goedkopere soort), een zakje van Weber (schijnt heel goed te zijn maar ik heb ze nog niet gebruikt) en kokos briketten (die bevallen mij wel, branden goed en gelijkmatig....gaan wel minder lang mee heb ik de indruk)

Misschien kom ik ook nog wel met een recept gevulde mopshond....ach nee, dan heb ik het aan de stok met mijn dochter.  :D

Mvg
Ron
 
Dry runs kost alleen maar kolen, zonde. Meteen wat klaarmaken. Daar leer je het meeste van. Er zijn zat low en slow dingen die niet duur zijn en vrij vergevend. Dus als het vuur wat heter wordt ben je eerder klaar maar je hebt nog steeds wat te eten. En mocht het echt misgaan dan ben je geen kapitaal kwijt. Kipvleugels, kipkarbonades, meatloaf dat soort spul.

Weber briketten worden van bruinkool gemaakt en geven veel as, dat verstikt op termijn bij een lange sessie je vuur. Je bent beter af met een goede kwaliteit kokosbriket. Ecobrasa en flamy zijn daarbij de top. Dan zijn er ook eiervormige kokosbriketten, Sligro heeft die en de welkoop. Die geven wat meer as maar zijn vriendelijker geprijsd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan