BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur controle Smoker XL

Gabrie

Tondelzoeker
Berichten
14
Hi
Vandaag voor de eerste keer met de Smoker XL van Barbecook een setje ribs aan het bereiden. Wat mij t.o.v. van mijn Egg erg tegen valt is de temperatuur controle. De temp bleef eerst lang mooi stabiel maar bleef hangen op 80C terwijl ik graag rond de 100C wilde zitten. Beetje in de kolen geroerd en toen kreeg ik opeens wel de temperatuur erin maar deze schoot meteen te veel omhoog.

Schuiven met de ventilatie gaten in het aspotje en de luchtgaten op de bovenkant lijkt haast geen verschil te maken. Normaal bij de Egg schuif ik een centimeter en zie vrij snel een verschil in temp. Maar nu bijna niks.

Om te zien of ik niet iets heel basics fout doe, hier mijn setup:
Hoe vullen jullie de bodem met kolen? Ik heb nu een zak van 5kg briquettes op de bodem gelegd en met de quick starter aangestoken. Daarna de kolen een beetje verdeeld en toen nog whisky snippers erop. Daarboven dan in de 1e ring hangt de druippan met hierin water. Direct erop ligt een eerste gril met setje ribs en dan in de 2e ring een tweede gril met setje ribs.

Tips en opmerkingen welkom.
 
Is dat zo'n model dat open is langs onder? Dan verbaast het me niet dat je de temperatuur niet fatsoenlijk kan regelen
 
Ziet er zo uit:
243f1520fc21e9bb62812687642a0be9.jpg
 
Weber briquetten. Zonder mandje ligt wel een rooster op. Heb net toen ik klaar was alles dicht gezet maar een uur later nog steeds roodgloeiend.
 
Hoi Gabrie,
Als de smoker helemaal nieuw is sluit hij nog niet zo goed af, door hem flink te gebruiken krijg je vanzelf wat vet aanslag waardoor de afsluiting (veel) beter wordt met als gevolg dat de temperatuur beter te controleren zal zijn.
Tevens werkt elke bbq/smoker weer net iets anders dus moet je jezelf ook de tijd geven om "lekker met hem te leren werken".
Weber briketten geven nogal veel van dat witte stof op de briketten en je hebt zelf al gemerkt wat het resultaat is als je dat er even aftikt....
Als je kokosbriketten gaat gebruiken heb je dat probleem praktisch niet waardoor je temperatuur ok al weer makkelijker kan regelen.

De beste tip, de smoker veel, heel veel gebruiken ;)
 
die weber briketten zijn echt de slechtste op de markt. Ze produceren veel te veel as waardoor de temperatuur zeer moeilijk te beheersen is. Test eens een doos flamy of ecobrasa;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan