BasBQ
Beef en Steak

T-bone steak

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Een vraagje over dit mooie stukje vlees...

Vrijdag wilde ik een mooie T-bone steak halen voor op de BBQ, ik liep echter tegen 1 probleem aan.... er was niet aan te komen.
- Makro --> alleen uit de diepvries.
- Slager 1 --> alles al uitgebeend
- Slager 2 --> alles al uitgebeend, en leveren we liever niet omdat je dan veel vlees moet kapot snijden.
- Slager 3 --> mogen we niet wegens BSE
- Slager 4 --> mogen we niet wegens BSE

Dus dat was een tegenvaller....

Twee vraagjes,
- Dat BSE verhaal dat is toch al iets van een jaar of 10 geleden?
- en waar bestellen/halen jullie dat mooie stukje vlees?

Nu moest ik het doen met twee stukjes kogelbiefstuk van ~400gr.....  :D :D :D :D :D
 
BSE is inderdaad al van een tijd geleden en gaf voor een T-bone verhoogd risico omdat het bot van de T-bone een ruggenwervel is waardoor er mogelijk besmet materiaal vanuit het ruggenmerg het vlees in kon komen. Daardoor is dit vlees een tijdje "verboden" geweest maar het is wel heel erg ouderwets om het nu niet te verkopen behalve dat het handig is voor de slager (geeft een makkelijk excuus om het niet te hebben)
 
Wat een kulverhaal van die slagers. Waarschijnlijk hebben ze er geen klanten voor. Dat is hier bij de slager ook. Maar je kunt net dan wel bij hem bestellen.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik bijna nooit Tbone heb. Door de twee soorten vlees is mij het risico te groot dan de haas doorschiet, en als ik iets onlekker vind is het wel te droog mager vlees. Ik ben dus gewoon onkundig hierin, en neem dan liever een vettere ribeye of ribsteak.
 
Dominique +1

Maar een Porterhouse of T-bone mooi saignant bereid is wel zalig en geeft een wow - effect aan tafel, ik verraste mijn Buurman Coen ermee op zijn verjaardag!

Ik had een mooie dikke van beef en steak en die was echt top. Ik geloof dat een verse cote de boeuff die de slager wel vers kan en wil leveren nog mooier is!

Succes!
 
Andere vraag, hoe bereid je een steak het beste...
Ik zie verschillende technieken, eerst indirect, daarna kort direct en andersom... Maakt dat nog iets uit?

Mijn kogelbiefstukjes had ik eerst tot 45 graden indirect en toen tot 50 direct voor het korstje. Even 10 minuten ingepakt waardoor die tot 54 graden steeg.

Nu was het vlees mals en sappig maar had het niet meer de mooie rode kleur.

Heb het vermoeden dat het aan de rooster temperatuur van de BBQ ligt, maar kan natuurlijk ook de manier van bereiden zijn.

Tips zijn welkom.
 
da726952af89e2c5a5c51707a8142fa1_zpsaj1f2orf.jpg


Deze twee jongens van een kilo per stuk liggen nu op mijn aanrecht. (Tomahawk steaks van de Hanos)
Het plan is om ze zo langzaam mogelijk naar de 45 graden kern temperatuur te brengen.
Mijn BGE heeft nu een dome temperatuur van 70 graden.

Dan gaan ze in de alu folie en heb ik de tijd om de BGE zo heet mogelijk op te stoken voor de reverse sear.

De vorige keer kwam ie zo op mijn bord.

8305ad427a299dbc727e8798fba15347_zps469b7cd3.jpg
 
Haha, zo dus!

Voorgaren zo langzaam aan en afgrillen kneiters hard... dat dus!
 
Ik kaap dit topic maar ff voor een verslagje.  :p

Vlees bind ik op zodat ie overal even dik is.
We willen tenslotte perfectie.

7c483f9b7726b72babc2d50c531d2f2a_zpspipkjmxd.jpg


En hop, hop, hop, het rooster op.
Kerntemp is nu 14 graden.
Dometemp is nog steeds 70 graden.
Stukje hout erbij voor wat extra rooksmaak en nu tijd voor een biertje.  B-)

777f0be7e5bd32e5420793b6e9aca252_zps1cs8ckza.jpg
 
Ik ben benieuwd.. Dus toch te snel gedaan, ofwel te hoge temperatuur
 
Bij 45 graden eraf gehaald en in de folie gedaan.
De BGE flink opgestookt om vervolgens de Tomahawks erop te gooien voor de perfecte aftersear grillmarks.

Precies op dat moment komt de visite aangelopen.
Snel de steaks weer in de folie pakken om te laten rusten.
Kerntemp van 50 en na het rusten op 52 graden. Perfect!!
Ondertussen voor de dames een brochette met gamba's en coquilles op het rooster gegooid.

Snel de tafel dekken, flessen wijn opentrekken en het eten serveren.

Pas bij het afruimen van de (letterlijk) afgekloven botten kwam ik erachter dat ik geen foto heb gemaakt van het resultaat.

Maar ik kan je vertellen dat zo'n kilo steak nog steeds te klein is.  =P~
 
Terug
Bovenaan Onderaan