Beef en Steak

T-Bone (alweer)

Gilles

Stoker
Ik heb een viertal T-Bone steaks van 500gr in mijn diepvries liggen die mij iedere keer aankijken en roepen "eat me".
Binnenkort gaat toch de BGE aan, maar dan wil ik het niet verpesten want ik wil het vrouwtje verassen.

Dus ik heb de volgende (misschien overbodige) vragen:

Qua ontooien; moet ik het vlees direct op kamertemp laten komen of in de koeling langzaam ontdooien?

Qua temperatuur; ik zie op youtube temps van 270 graden, 250 graden, 220 graden... Welke temp moet ik aanhouden?

Ik ga mijn gietijzeren rooster voor het eerst gebruiken, moet ik deze eerst behandelen met Grisco? Hoe lang duurt het voordat dit rooster op de juiste temp is of gaat dat gelijk op met de bbq en niet net zoals met een pizzasteen geleidelijk?

Ik zie mensen die hem kaal op de bbq gooien, mensen die hem insmeren met olijfolie, rozemarijn etc.. maar ook mensen die hem naderhand pas met zout/peper/knoflook besmeren na het inpakken.. wat is wijsheid?

Qua tijd, als ik een mooi grillruitje wil krijgen, 2x2 minuten per kant (dus 8 minuten totaal) of is dat veel ste lang?

Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar wat is lekkerder bij een T-bone; ? point (medium) of saignant (rare)?
Thanx!

Hi,

Ontdooien is altijd het beste om langzaam te doen, dus het liefst in de koelkast wat ook nog eens energie scheelt.
Bij -18 kan je er rekening mee houden in een koelkast van 3 a 4 graden dat je bijna 2 dagen moet ontdooien.
Laat de t-bones voor het grillen wel op kamertemperatuur komen zodat de garing gelijkmatiger gaat.
De bereiding van een t-bone is niet ff beide kantjes (afhankelijk van dikte) maar ook op het bot zetten zodat hij ook tegen het bot aan mooi op temperatuur is.
Hierdoor krijg je ook een veel mooiere garing wat normaal gesproken bij dikkere t-bones lastig is.
Prik met je vingers om garing te leren en bij twijfel kan je altijd een kernthermometer gebruiken.
Keep in mind dat je tournedos gedeelte heel anders zal reageren op de druk test dan je entrecote gedeelte, maar al doende leert men dit op gevoel doen.
Voor de smeersels/kruiden is het misschien leuk om vier verschillende t-bones te maken dus kan je lekker los op verschillende kruiden en naturel (peper/zout)
Voordeel hiervan is dat je volgende keer weet waar je voorkeur naar uit gaat.

Garing is afhankelijk van smaak en ook zeker kwaliteit van je t-bone maar alles tot medium is acceptabel, alles hierna is pure verkrachting en godslaster :)
Dames willen het vlees vaak iets verder dan de heren, maar opvoeden is ook een optie.
Veel succes en vooral een hele smakelijke maaltijd gewenst.

Ik zou reverse sear doen. En sowieso natuurlijk een kernthermometer om precies de juiste garing te krijgen.

Kijk anders ook op http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=224 voor deze methode.

Wat kruiden betreft is het natuurlijk wat je zelf lekker vindt. Er is absoluut een verschil tussen vooraf pezo of pas na het bereiden. Persoonlijk vind ik vooraf kruiden lekkerder omdat je dan ook een kruidenkorstje krijgt. Zelf vind ik wat olie gebruiken handig zodat de kruiden er niet afvallen  :D

Liefhebber 023 +1

Ontdooien ALTIJD in de koelkast.
Dometemperatuur is bij grillen niet heel belangrijk, heet is heet.
Grilltijd is afhankelijk van de dikte van je vlees, onder de 1,5 cm heeft reverse-sear in mijn ogen weinig zin. Als het vlees bruin is, is het al bijna op de gewenste temperatuur.

Kruiden met peper en groene kruiden achteraf, dit zal tijdens het grillen verbranden. Peper wordt dan bitter.

En het belangrijkste: foto's maken en delen!  :P

hier dan de foto's...

IMG_20150927_163319.jpg

IMG_20150927_174150.jpg

IMG_20150927_174257.jpg

IMG_20150927_174845.jpg

Niet verkeerd toch voor een eerste keer!?

WAUW!!
Dat lust ik heel erg ook!!!
lekker man.

Hoe waren ze? Waarmee gekruid? Welke temperatuur? En ga je het bij die andere 2 weer zo doen? vragen, vragen, vragen..... ;)

Hoe waren ze? Waarmee gekruid? Welke temperatuur? En ga je het bij die andere 2 weer zo doen? vragen, vragen, vragen.....

Ik had ze dus woensdag uit de vriezer gehaald en vrijdag waren ze al zo goed als ontdooid.
Zondag om 13:00 uit de koelkast gehaald, want ik wist dat ik rond 16:00 ze op de bbq wilde hebben.
Zout erop, thijm, rozemarijn en wat basilicum. Geen knoflook en geen zuurtje.
Ze waren 17 graden toen ik ze erop legde, dus de volgende keer ga ik ze er pas later uithalen.

Verder deze keer de run met mijn heatermeter gedaan, ook de temp regeling van mijn BGE. Mijn fan is aangesloten op een rotodamper (google ff) maar aangezien mijn UTP kabel schijnbaar een beetje kapot is, ging de FAN niet altijd aan terwijl deze toch op 100% zou moeten staan. Puntje voor verbetering; gebruik een andere UTP kabel en bekijk of dat beter gaat.

Flink mee gerommeld, schoonvader die interesse toont en dus vragen stelt over de bereidingswijze; dus een beetje afgeleid ondertussen.

Ik had ergens gelezen dat je ze bij 80% van je garing eraf moet halen voor de reverse sear methode, dus ik ze bij ~42 graden eraf gehaald.
Uiteraard NIET ingepakt of ingesmeerd met de reeds klaar staande knoflook/roomboter mix want ik was het simpelweg vergeten.

Heat deflector eraf gepakt met tuinhandschoenen (tip: doe dat nooit want dat word best warm) en ook het rooster eraf gehaald. Gietijzeren rooster er terug op en terwijl ik de bbq richting de 250 graden bracht de zalm op cederhout erop gelegd. Ook dit was mijn eerste keer dus dat was ook spannend. Zalm was heerlijk maar daar ging het hier niet over dus daar geen foto's van gemaakt.

BGE richting 250 graden brengen en dan in ongeveer 4 a 5 minuten de T-bones afgrillen. Direct na het afgrillen opgedient dus ook hier had ik ze weer even in moeten pakken en moeten laten rusten. Ze waren net over het rose heen, heerlijk volgens eters maar ik wilde ze iets rouwer hebben.

Volgende keer dus wel de knoflook/roomboter mix smeren, ook een zuurtje erover heen en OOK de peper niet vergeten :p maar je kunt niet altijd alles goed doen!

Terug
Bovenaan Onderaan