BasBQ
Beef en Steak

Surinaams buikspek op mn nieuwe speeltje de WSM 57

 

Fred Opklapbed

Tondelzoeker
Berichten
19
Beste forumleden,

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover, na thuis maanden en maanden gezeurt te hebben mocht ik dan eindelijk een WSM  aanschaffen.

Via marktplaats kwam ik een advertentie tegen van een WSM 47 gebeld ......... helaas verkocht grrrrrrrrr maar hij had nog wel een WSM 57 staan en zoveel geld scheelde dat eigenlijk niet.

Ik vond na al dat gezeur en geslijm dat ik eigenlijk ook wel de grootste verdiende hahaha
En je weet maar nooit voor welk weeshuis je in de toekomst moet gaan smoken ;).

Ik zie de laatste tijd ook veel recepten met buikspek voorbij komen en dat wilde ik ook weleens proberen
En dat natuurlijk op mn nieuwe speeltje.

Het recept heb ik "geleend" van  de site bluesmoke-bbq en bestaat uit ketjap,gember poeder, chinese 5 kruiden mix en verse knoflook.

Hier komen de foto's.
IMG_5880.jpg


IMG_5886.jpg


Ik heb de avond ervoor het zwoerd bewerkt  door er zoveel mogelijk gaatjes in te prikken met een vork en er daarna zout in te wrijven zodat het zwoerd krokant zou worden......wat dus TOTAAL mislukt is maar daar kom ik straks nog op terug.

S'ochtends vroeg heb ik het buikspek in de marinade gelegd en om de 2 uur gedraaid.

IMG_5889.jpg


S' middags om 13:00 uur een kleine briketten starter gevuld en de WSM aangestoken.

IMG_5891.jpg


IMG_5892.jpg


En om iets voor 14:00 uur het stukje vlees erop.
IMG_5894.jpg


En dekseltje dicht.
IMG_5897.jpg


Mooi op temperatuur.
IMG_5896.jpg



IMG_9160.jpg


Ik had de marinade ingekookt met een paar eetlepels honing en tijdens het draaien even lekker ingesopt
IMG_9185.jpg


IMG_9186.jpg


IMG_9187.jpg


Het gekke is dat de temperatuur van het vlees maar bleef hangen op 70 graden?C heeft buikspek ook een zone?
En het zwoerd werd ook niet krokant, daarna maar even op mn andere bbq gegooid en op 180?C nog maar geprobeerd om iets van dat zwoerd krokant te krijgen.

Dit mislukte dus TOTAAL en resulteerde in een zwarte rubberen korst die dus niet te eten was. ???
Waarschijnlijk door de marinade denk ik.

De temperatuur was inmiddels wel gestegen tot bijna 90?C dus het vlees kon eraf

Hier het resultaat, met de zwarte onderkant natuurlijk naar beneden ;-)
IMG_9209.jpg


Daarna plakken van gesneden en opgegeten.(zonder het zwoerd natuurlijk ;) )

De smaak was trouwens echt fantastisch dus het recept houd ik er zeker in.
Niet alles ging op en dat heb ik de volgende met mn collega's koud op brood gegeten.( Ook erg lekker)

Maarrrrrrrrr wat is nu de truc om dat zwoerd uitgebakken te krijgen op de bbq, of kan zoiets alleen in de oven onder de grill??






 
Zwoerd kun je gewoon knapperig krijgen maar daar is warmte voor nodig. Ik zal het recept eens nalezen. Het zwarte komt waarschijnlijk van veel suiker in je marinade. Rubberige omdat het niet lang genoeg heet was.
 
Wat je vraag over de zone betreft, lees dit er eens op na: http://www.bbq-nl.com/2012/05/de-zone.html  doordat je telkens mopt is er steeds vocht om te verdampen en zal het vlees niet doorstijgen. Door je temperatuur op te voeren of het vlees even in te pakken zal dit wel gebeuren.

Wat Chinezen vaak doen is de zwoerd overgieten met hete olie om hem knapperig te krijgen. Zoals je het nu hebt gedaan wordt het lastig, je hebt een zoete laag op de zwoerd zitten die een hoop hitte nodig heeft om knapperig te worden, doe je het boven het vuur dan verbranden de suikers.
Je zou het kunnen proberen voordat je de smoker in gaat dus dan de zwoerd op hoog vuur knapperig bakken en dan de smoker in om door te garen. Zo zou ik het althans proberen, hoewel dat nog steeds geen garantie is dat de suikers die er dan al op zitten niet zullen verbranden. Even goed de zwoerd met een stukje keukenpapier afnemen kan weleens een slok op een borrel schelen.
 
Hoi Noskos,

Ik heb het stukje gelezen op je blog over de zone, daar heb ik dus helemaal overheen gelezen.
Ben zondag blijven hangen op je yakatori recept  ;)

Maar goed, heel interessant stukje zeg!

Zou het dan ook nog mee kunnen spelen dat het vocht uit je waterpan aan het verdampen is en daardoor ook vochtig is in je WSM en daardoor het vocht op het vlees minder snel verdampt?(beetje rare zin dit maar hoop dat je het snap ;D)

Ik ga het binnekort weer proberen met de tips van je en dan zet ik alleen de onderkant in de marinade om het verbranden te voorkomen, heb ik in elk geval wat te doen en een uitdaging.

Dat met die hete olie klinkt ook wel aardig, maar zal dat maar niet dicht bij de bbq doen hahahha
 
mooi uitprobeersel, jammer dat het wat zwart en rubberachtig was, maar de smaak was gelukkig goed en daar gaat het om
 
Jammer dat het niet lukte maar geduld doet wonderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan