BasBQ
Beef en Steak

Super Cheap Ass Controller? SCAC?

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Tijdens mijn omzwervingen door het wereld wijde web kwam ik een tijdje terug dit fascinerende project tegen waar een (naar mijn mening) super goedkope oplossing wordt getoond. Nu wordt er over het algemeen gesproken over CACs waar je volgens mij uiteindelijk tussen de 50-100 euro uitkomt (goedkoop t.o.v. de commerciele producten), maar in dit geval gaat het om een controller waar je met 2 tientjes klaar zou zijn...

Maar ik was eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover, vooral aangezien ik em behalve op dat forum nog nergens anders ben tegen gekomen. Het gaat om deze mod:

http://www.thesmokering.com/forum/viewtopic.php?t=32266

Men gebruikt hier een simpele temperatuur controller van bijvoorbeeld een electrische gril (zie plaatje hieronder). Wat er normaal gezien bij de gril gebeurt is dat als de probe een te lage temperatuur meet, stuurt hij stroom naar het verhittingselement totdat de temperatuur sensor zijn bovengrens heeft bereikt. In plaats van het verhittingselement stuur je bij je Q echter een fan aan (via een 5V adapter oid) die ook weer uit gaat als de gewenste temp is bereikt.

Wat je dan krijgt is een sensor die meet, en afhankelijk van de temperatuur een fan van stroom voorziet, tot de gewenste temperatuur is bereikt. De auteur van de post geeft in ieder geval aan dat dit voor hem prima lijkt te werken.

In mijn geval zou je deze unit trouwens op de zijkant/midden van de pot van mijn mini-wsm-to-be kunnen plaatsen en dus die extra constructie die hier wordt gebruikt weg kunnen laten.

Voorbeeld van zo'n unit:
rival-electric-skillet-temperature-control-probe-power-cord-jh-001a-works-good-e9357d33342251ce86cbbbc3328ec7a7.jpg


Natuurlijk is dan de vraag of die dingen los te krijgen zijn in NL en en ik kwam em in ieder geval hier tegen voor de prijs van 11.69. LINK

Nu zal je natuurlijk niet op de waardes op de draaiknop kunnen vertrouwen, dus zal je even met wat trial en error moeten testen hoe dat uitkomt, waarbij de vraag natuurlijk wel is, kan de temp laag genoeg voor een low&slow sessie? Een andere discussie is de lengte van de probe, maar dat zou voor de mini WMS niet echt een probleem moeten zijn.

Any thoughts? Mis ik iets essentieels? Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

Dit zou namelijk wel passen in de spirit van het cre?ren van een goedkope WSM :)
 
Op het plaatje laat je een schakelende thermostaat zien die de 230V van het verwarmingselement afschakelt. Je zal dit open moeten maken om e.e.a. naar een ventilator te moeten brengen. Ik weet niet of je dat zou moeten willen in het kader van enige elektrische veiligheid.
Verstuurd vanaf mijn Windhoos telefoon met Tapatalk
 
Klopt inderdaad...de US variant(in het voorbeeld) schakelde natuurlijk 'maar' vanaf 110V.

Daar komt dan nog eens bij dat je nieuwe verbindingen ook de temps aan moeten kunnen...

Sent from Tapatalk

 
Gaaf project! Ik vrees wel een risico voor overshooten, althans dat was mijn ervaring toen ik de originele CAC (op pagina 1) maakte. 100 euro hoef je niet kwijt te zijn voor die luxe pid controller: 17 euro voor de Rex 700, 5 voor een temp meter en 5 voor een ventilatortje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
zilvermeeuw zei:
Gaaf project! Ik vrees wel een risico voor overshooten, althans dat was mijn ervaring toen ik de originele CAC (op pagina 1) maakte. 100 euro hoef je niet kwijt te zijn voor die luxe pid controller: 17 euro voor de Rex 700, 5 voor een temp meter en 5 voor een ventilatortje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
+1

Nadeel van een gewone thermostaat is dat deze altijd 100% uitstuurt, de fan zal pas stoppen met blazen als de ingestelde temperatuur bereikt is. Er is dus geen risico op overshoot, dit is een garantie...  :(
 
Ceriel +1

Plus dat deze thermostaat gemaakt is voor een grillplaat dus ik vermoed dat je slechts de standen heet, heter en heetst hebt. Niet zo geschikt voor low en slow dus.

Ook hebben mechanische thermostaten zoals deze een redelijk grote hysterese (verschil tussen aan- en uitschakel temperatuur) dus naast overshoots krijg je ook nog undershoots. PID regelaars hebben deze nadelen niet (mits goed afgeregeld) dus de slimme BBQert gebruikt een PID regelaar.
 
Kijk...allemaal nuttige input. Dank allen!

Binnenkort toch maar eens een lijstje met componenten samen gaan stellen om zo'n doosje in elkaar te knutselen

Sent from Tapatalk

 
Adrie,

Als je hulp nodig hebt, moet je het laten weten. heb al menig forumlid voorzien van foto's en onderdelenlijsten. Voor een eurotje of 30-35 ben je echt wel klaar met een CAC.

C700 Rex, ventilatortje en wat onderdeeltjes en je bent klaar.

Ik hoor het wel.

Gr. Erwin
 
Top! Bedankt voor het aanbod ga ik zeker gebruik van maken!

Sent from Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan