Beef en Steak

Stookverbod Utrecht

Grootste probleem volgens mij is de klik maatschappij waar we in terrecht komen.
Voor er een boete komt zal iemand U moeten melden.
Zie wat er tijdens de lock downs in Corona gebeurde.
Zieke maatschappij waar we in leven. Zelf iemand aanspreken durft bijna niemand meer.
Maar de politie bellen is zo makkelijk he.
Het probleem lijkt me toch de rook die van het vuur af komt, van teveel mensen tegelijk, in een dichtbevolkte stad.
De rest is eigenlijk irrelevant en misschien voor een ander forum dan deze, om het hier gezellig te houden.

🙂

Jeetje dan gebruik je 3 keer zoveel als een gemiddeld huishouden.
Nu gebruik ik dat dus niet. Zit nu op 4-5 m3 gas in een week voor sww.
Avondje vvw aan omdat de oppas komt kost me zomaar 3-4 m3.
Als elke houtstoker zich aan de "regelen der kunst zou houden" zou de uitstoot al veel minder zijn.
Droog en schoon hout, etc etc.

CV installaties zijn aan allerlei regels gebonden en worden daarop gekeurd en zijn zo in geregeld dat zij doorgaans schoon branden.
In de "allesbranders" vonden we complete plastic verpakkingen etc aan.
Slechte regelingen waardoor rookkanalen gingen aankoeken etc.
Enige regelgeving op dit punt is daarom zo gek nog niet.
Dat eerste is zeker waar.
Het tweede punt over allesbranders ook, sommige mensen denken echt dat alles er dan in kan. Kan natuurlijk ook wel, maar geeft een bende.

Ik ben niet zo van extra regelgevingen, die ook nog eens slecht te controleren zijn. Kost weer een hoop geld, levert nauwelijks iets op.

Ik ben wel voor een "level playing field" .........
Aan alle kanten professionele apparatuur beter afstellen om de uitstoot zo schoon mogelijk te krijgen en dan particulieren plastic en nat hout te laten verstoken "schuurt".
Regelgeving waarbij je de extremen eruit kan halen kan daarbij helpen. En bij een zwaar rokende schoorsteen eens een keer aanbellen helpt ook.

• Leuk
Waarderingen: BM77
Aangifte doen bij politie voor diefstal, oplichting, ... is compleet nutteloos geworden maar dit gaan ze wel proberen handhaven?

Als het hier ook zover is wens ik ze veel succes!

Geen waarde aan hechten? Aan een tuinkachel misschien niet, maar ik stook 100% op mijn houkachel in huis. Als dat niet meer mag gaat het me 10m3 gas per dag kosten. Is zomaar €2500 in een jaar.
Overigens stook ik alleen goed lucht gedroogd hout uit de directe omgeving, geen oven gedroogd hout uit het oosten, in een moderne kachel met 80% rendement.
Mijn eerste reactie was eigenlijk laat je huis isoleren en investeer in zonnepanelen, warmtepomp en cv. Maar waarschijnlijk heb je gewoon een reden dit niet te doen.

Gelukkig gaat dit stookverbod over open vuur buiten . En ik vind dit zekers een spijtig iets voor alle gebruikers die dit wel zonder overlast kunnen doen.
Voor binnen heb je tegenwoordig zulke moderne efficiënte kachels met zelfs een filter, waarbij ik hoop dat ze dit eerder verplichten dan verbieden.

In een dichtbevolkte woonwijk 100% op hout stoken is ook niet meer van deze tijd. En best een beetje aso als je het mij vraagt.

Terug
Bovenaan Onderaan