Beef en Steak

Stookverbod Utrecht

Twolde

Tondelzoeker
Bron: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/gezonde-leefomgeving/luchtkwaliteit/houtstook
1000083124.jpg

Wat een geouwehoer zeg.
Vuurtje stoken, sfeervoller en gezelliger is er niet.

Hier in huis drie houtkachels, hopelijk komt het nooit tot een daadwerkelijk stookverbod.

Wat een betutteling zeg. Die paar mensen die op een zomeravond een vuurtje stoken voor de sfeer... Ik zou zeggen lekker op houtskool bbqen en flink rookhout toevoegen.

In de winter op een windstille dag prikken je ogen tegenwoordig bijna van alle haarden die aan staan, en dat mag dan (nog) wel.

Ben blij dat ik niet mee in Utrecht woon, ben er geboren en getogen. Kom er nog voor het werk maar trek me terug op m'n compound waar het stoken van een fikkie nog gewoon kan. Het is een rare stad geworden, ook verkeerstechnisch wegen de stad in zijn of worden omgetoverd tot stadsboulevard waarbij in de spits het verkeer volledig vast staat, mensen willen toch naar huis toe he?

Het is een beetje een vreemde omschrijving, je mag geen vuurkorf of houtkachel voor de sfeer, okey... maar ik stook hem voor de verwarming, het is koud. :)

Kijk eens wat er in de gemeenteraad zit… dan snap je dit beleid wel…

Ik snap dat zo'n stookverbod op een forum als dit niet met gejuich wordt ontvangen, maar ik vind het ook weer niet zo vreselijk gek.

Ik heb een buurman met COPD en daarmee heb ik afgesproken dat we bij bepaalde omstandigheden de vuurkorf niet aansteken, bijvoorbeeld als het windstil is of bij mist. Hij heeft er anders echt heel veel last van en dat gun ik niemand. Trek die logica door naar en stad en je snapt waarom dit soort maatregelen ontstaan. Houtvuur geeft behoorlijk veel fijnstof, en in een dichtbevolkte stad, levert dat gewoon een gezondheidsrisico als op een mooie zomeravond de halve stad tegelijk een mooi vuurtje in de tuin bouwt. Dat kan je dan gooien op het feit dat Utrecht een links/progressief college van B&W heeft, maar dat is (imho) te makkelijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van vuur! Maar als het tot teveel overlast en gezondheidsschade leidt dan is het misschien gewoon niet zo handig.

Dat is het denk ik, gewoon een beetje uitkijken wat je doet en rekening houden met elkaar.
BTW bij ons in de buurt hebben ze geregeld de vuurkorf aan, en weet niet wat ze erop gooien, maar gezond kan het niet zijn.
Denk dat dit soort regels er ook komen omdat er mensen zijn die er een zooitje van maken.
Gelukkig mag houtskool en briketten nog wel gewoon.

@Frits +1 Bij ons een tijdje gehad dat mensen écht 'alles" in de Allesbrander gooiden.
Bij windstil en mistig weer was het niet te harden.
Daarbij stonden "wij van de vrijwillige brandweer" bijna elke zondag een schoorsteenbrand te blussen........

Dikke rook is gewoon overlast en moet je proberen te voorkomen en niet op tijdstippen dat er voor de buren geen ontkomen aan is.

Ook weer ruimte tot een hoop onduidelijkheid. Mogen pellets wel? Dat is hout. En rookhout? Daar stook je niet mee.
Dit is trouwens al lang bekend. Dus op 1 januari eens kijken wat er aan braai's te koop is op marktplaats 😜

Wat prijs ik me gelukkig dat we op de vlakte wonen.
Enkel buren op (leuke) afstand die allen aan houtstook doen en nergens over klagen..:)

Ook weer ruimte tot een hoop onduidelijkheid. Mogen pellets wel? Dat is hout. En rookhout? Daar stook je niet mee.
Dit is trouwens al lang bekend. Dus op 1 januari eens kijken wat er aan braai's te koop is op marktplaats 😜
Pellets is geen houtvuur en zolang je met rookhout geen open vuur creëert maar een blokje toevoegt mag het wel. Maar inderdaad wij Nederlanders willen graag de mazen van de wet opzoeken 😜.

Ik denk dat dit bij een andere raad wel eens weer snel kan verdwijnen. Echter begrijp ik het ook wel. We leven met veel mensen op een klein stukje en wanneer we geen rekening met elkaar houden krijg je dit soort regels.
Ik geniet van mijn kachel, maar wanneer mijn buren veel overlast zouden ervaren, heb ik geen moeite deze er uit te gooien.

Als dit maar geen trend gaat worden onder overijverige ambtenaren in de rest van het land.

Als je een (tuin)kachel goed stookt dan heb je trouwens nauwelijks rook.

As je een (tuin)kachel goed stookt dan heb je trouwens nauwelijks rook.
Klopt, maar veel gebruikers denken dat er echt allesbranders bestaan. En we moesten ook geen overdreven waarde aan het gebruik hiervan hechten, wanneer je buren er significant last van hebben.

Een goede buur, is meer waard dan warme voeten 😉

Terug
Bovenaan Onderaan