BasBQ
Beef en Steak

Stollend eiwit speklap

 

Graziano146

Tondelzoeker
Berichten
10
Hallo allemaal,

als beginnend Q-er ben ik mijn WGA nog aan het ontdekken. Ik begrijp dat omwille van de vorm de hitte in de wga meer geconcentreerd is.
vandaag speklapjes erop gedaan. dunne supermarkt speklapjes.
ik heb even proberen in te lezen hoe deze te bereiden:
10 minuten totaal 200 graden indirect. daarna direct voor lekker krokant korstje.
aangezien ik met de temperatuur aan het experimenteren ben, haalde ik 200 graden indirect bij lange na niet. had er 10 ecobrasa op gedaan (1/3) met hitteschild. diagonale onderste schuiven open bij de kooltjes en dekselschuif boven de kolen dicht, de ander vol open.
Op het directe gedeelte meette ik wel 200 graden, dus ik denk (nogal makkelijk) dan leg ik mn speklap toch gewoon op het directe deel?

ik kon geen korstje maken maar de speklap was te eten... alhoewel.. er droop behoorlijk veel eiwit uit

Ik ga ervan uit dat je juist wil voorkomen dat het eiwit eruit loopt of hoeft dit niet perse?
Misschien maak ik ergens een denkfout maar als 200 graden gevraagd is en ik meet 200 graden, dan maakt het toch niet uit of dit direct of indirect is?
Tenzij misschien de dome temperatuur 200 graden moet zijn.

Tips zijn van harte welkom, als ook hoe ik volgende keer de speklap zou moeten bereiden.

Bedankt!
 
Speklapje gewoon lekker direct grillen boven het vuur.
Veel draaien en niet in de vlammen laten liggen.
Hoe je hem precies wilt is een kwestie van smaak.
Sommige houden van sappig, ikzelf vind het lekker als tie uitgebakken is.

Succes!
 
Ik doe speklapjes voor mijn charsiu in mijn BGE indirect en die worden krokant aan de buitenkant. Dat lukte op mijn weber niet, daar deed ik ze ook indirect, 45 minuten op zo'n 125-150?C en dan nog heel even aanzetten boven de kooltjes.
 
Heb je het indirecte gedeelte van het kolenrooster wel afgedekt met een lekbak of folie?
Ik let eigenlijk nauwelijks op de dometemperatuur van de WGA.... Bij reverse sear meer op de kern van het vlees, als deze bijna de gewenste waarde heeft bereikt nog even boven de kolen.

Pin je niet teveel op je dometemperatuur vast;  zoals Dennis in een andere post al zei, als de Q minder warm is duurt het gewoon iets langer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan