BasBQ
Beef en Steak

Staartstuk besteld van 1300 gram.

 
 

arjandeviking

Vuurmaker
Berichten
68
Goedenavond,
Ik heb bij de slager een staartstuk besteld.
Ik zou zaterdag meerdere eters krijgen,
Maar nu heb ik 3 mensen die helaas niet kunnen komen.

Kan ik mijn staartstuk ook halveren tot 650gram en dan voor een langzame bereiding gaan en afgrillen,
Of kan ik dan toch beter compleet opdelen en direct op het rooster?

Mvg

Arjan
 
Tja opdelen ben ik niet zo'n fan van.

Kun je het niet invriezen?

Anders zou ik er denk ik dikke steaks van snijden. De rest dan ook invriezen voor de volgende keer/week
 
Opdelen kan. Afhankelijk van dikte e.d. moet je er wel rekening mee houden dat bereiden wat sneller kan gaam, vlees zal iets sneller op temperatuur zijn. Maar verder wat bereiden betreft geen probleem.

Gezien de vorm van een picanha (staartstuk) kan het misschien wel een voordeeltje hebben. Het stuk vlees loopt uit in een platter wordende punt, met gevolg wanneer het dikste deel medium rare is is de punt done/well done. Afhankelijk vam hoe je 'm in stukken snijdt het verschil tussen het dikste en dunste stuk een stukje kleiner zal zijn.
Let wel, hoe dunner het stuk vlees hoe lastiger reverse sear. Daarom sear ik soms ook eerst, en daarna langzaam op temperatuur laten komen. Alleen neemt het vlees dan wel wat minder rook smaak op als dat je bedoeling is.
 
Als je een spit hebt opdelen en lekker twee dagen van eten. Mocht je wat over hebben dun snijden bij de borrel of op brood.
 
Gewoon in zijn geheel bereiden.
Wat je overhoudt in dunne plakjes snijden, in een bokkehete skillet grillen en er een pokebowl mee knutselen :)
 
Restjes dun snijden tussen een wrap met wat pico de gallo
 
Opdelen kan. Afhankelijk van dikte e.d. moet je er wel rekening mee houden dat bereiden wat sneller kan gaam, vlees zal iets sneller op temperatuur zijn. Maar verder wat bereiden betreft geen probleem.

Gezien de vorm van een picanha (staartstuk) kan het misschien wel een voordeeltje hebben. Het stuk vlees loopt uit in een platter wordende punt, met gevolg wanneer het dikste deel medium rare is is de punt done/well done. Afhankelijk vam hoe je 'm in stukken snijdt het verschil tussen het dikste en dunste stuk een stukje kleiner zal zijn.
Let wel, hoe dunner het stuk vlees hoe lastiger reverse sear. Daarom sear ik soms ook eerst, en daarna langzaam op temperatuur laten komen. Alleen neemt het vlees dan wel wat minder rook smaak op als dat je bedoeling is.
Ik wacht even af of er nog vrienden zijn die kunnen morgen of zondag.
Anders denk ik toch maar in 2 stukken dan..
Er tegen eten vind ik best zonde.
Bedankt voor de uitleg!
 
Als ik hem helemaal klaar maak,
Zou ik die plakjes ook wel 3 dagen kunnen bewaren?
Ja hoor, geen enkel probleem.
Wij zijn ook met 2 en dan wordt je wel inventief met leftovers
 
Een picanha kun je heel goed in dikke steaks snijden. En dan loeiheet grillen, niks zonde gewoon lekker.
Dikke steaks, niet te dun 1 dikke steak van 400-500 gram kun je met z'n 2-en van eten. Is dat te weinig dan snijd je hem in dikkere plakken.
Als hij erg dik wordt dan wel intitial of end sear
 
Inmiddels is het staartstuk op.
Ik kreeg een compleet stuk van de slager, dus de achterkant opgesneden in steaks en de punt gister compleet op de kamado gelegd. 1400 gram
Was heerlijk!
Stuk van een groninger blaarkop

20230603_183156.jpg


20230603_202444.jpg
 
Mooi spul man.
Ik koop picanha doorgaans altijd voor mezelf (vegetariërs in huis😂).
Kun je perfect in 2 of 3 driehoekige stukken snijden en dan hou je nog stukken over die groot genoeg zijn voor geheel te garen op 80-100 graden en daarna afgrillen.
Wil je ze nog kleiner dan net wat Ewald zegt, opdelen in steaks. Niet te klein, dan kun je die stukken eventueel ook weer gebruiken voor aan het spit. Ook losse rare punten zijn mooi voor aan het spit/sate.

Maar als je het nu nog lekkerder wilt hebben hebben, dan kies je voor de picanha look-a-like de Tri-tip, ofwel het ezeltje. Een ongelooflijk lekker kleiner stukje vlees wat zich voor dezelfde bereidingen leent.

Iig zou ik, tenzij voor broodbeleg, het nooit op voorhand geheel garen.
Maar zo te zien red jij je wel.
 
Lekker zeg. 😋😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan