De oudste dochter had zin in een kipje vant spit. Eigenlijk kwam dat goed uit, dan kon ik ineens meedoen aan de fotowedstrijd.
Dus een mechelse koekoek van 1kg600 gekocht. Deze zowel bovenhuids als onderhuids in de rub gezet.
De buikholte opgevuld met wat citroen, ui, knoflook, thijm en rozemarijn.
Ineens van het moment gebruik gemaakt om deze chunks eens te testen.
Denk dat ik iets verkeerd heb gedaan want er kwam zoveel rook af. Dat ik bang was dat de buren de brandweer gingen bellen.
Kipje aant spit (rond de 180°).
Toch maar een lekbakje gebruikt.
Tijd om aan de krieltjes te beginnen.
De junior op 250°.
Eerst alle ingrediënten gemengd en wat water bijgevoegd tot dat het geheel niet meer aan u handen kleeft.
200gr zout
200gr bloem
200gr as uit de bbq
En was fijn gehakte thijm en rozemarijn
Daarna heb ik een gietijzeren pan genomen.
Bakpapiertje erin en dan een deel van de korst erin.
Dan mochten de krieltjes (480gram) erin op een bedje van hooi. Nog een takje rozemarijn en thijm erbij. En 2 takjes lavas. Heb nog wat zeezout over de krieltjes gestrooid.
En dan met de rest van de korst erop en mooi aandrukken. Zodat alles mooi luchtdicht is.
Dan mocht het geheel op de bbq.
Na iets meer als 45min waren ze gaar.
Nog wat groentjes opwarmen en dan konden we aan tafel.
Dus een mechelse koekoek van 1kg600 gekocht. Deze zowel bovenhuids als onderhuids in de rub gezet.
De buikholte opgevuld met wat citroen, ui, knoflook, thijm en rozemarijn.
Ineens van het moment gebruik gemaakt om deze chunks eens te testen.
Denk dat ik iets verkeerd heb gedaan want er kwam zoveel rook af. Dat ik bang was dat de buren de brandweer gingen bellen.

Kipje aant spit (rond de 180°).
Toch maar een lekbakje gebruikt.
Tijd om aan de krieltjes te beginnen.
De junior op 250°.
Eerst alle ingrediënten gemengd en wat water bijgevoegd tot dat het geheel niet meer aan u handen kleeft.
200gr zout
200gr bloem
200gr as uit de bbq
En was fijn gehakte thijm en rozemarijn
Daarna heb ik een gietijzeren pan genomen.
Bakpapiertje erin en dan een deel van de korst erin.
Dan mochten de krieltjes (480gram) erin op een bedje van hooi. Nog een takje rozemarijn en thijm erbij. En 2 takjes lavas. Heb nog wat zeezout over de krieltjes gestrooid.
En dan met de rest van de korst erop en mooi aandrukken. Zodat alles mooi luchtdicht is.
Dan mocht het geheel op de bbq.
Na iets meer als 45min waren ze gaar.
Nog wat groentjes opwarmen en dan konden we aan tafel.