BasBQ
Beef en Steak

Spicy sweet beef jerky

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.413
Ben al geruime tijd fan van beef jerky en bracht af en toe eens een zakje mee uit de supermarkt. Maar aangezien de buitensporige prijzen die gevraagd worden voor een zakje, ben ik me eens beginnen inlezen zowel op het forum als op het internet.
Dan zag ik even door het bos de bomen niet meer, andere droogtijden, temperaturen,...
Gelukkig lag de keuze voor welk recept ik zou gaan wel snel vast.
Mijn eerste keuze naar vlees toe was rosbief maar uiteindelijk gekozen voor rumpsteak (er zat een prijsverschil van €4/kilo tussen beiden)
Het vlees in huishoudfolie gewikkeld en een 2-tal uren in de vriezer geplaatst.
20220121_130544.jpg

Intussen de marinade gemaakt. Hier ging sojasaus, bruine suiker, mosterd, citroensap, honing, rijstazijn, gemalen gember, chilivlokken, gemalen zwarte peper, lookpoeder,sesamolie en nog wat water in.
Van het versnijden van het vlees heb ik geen foto maar het was best lastig om fijne plakjes van gelijke dikte te snijden.
Hier zwemt het vlees in de marinade.

20220121_153037.jpg


Dan het geheel overgeheveld naar een vacuumzak en dit proberen vacuum trekken met mijn toestelletje van Lidl.
Ligt het aan het toestel of de zakken, maar was niet echt vacuum te krijgen.
20220121_155434.jpg

Dit geheel meerdere keren omgedraaid opdat de marinade mooi overal op het vlees zou zitten.
Ook naar tijden voor marineren kwam ik veel verschillen tegen, dit geheel heeft 16u gemarineerd.
´s morgens de marinade afgegoten en het vlees laten uitlekken in een vergiet en dan de stukjes vlees verder droog gemaakt met wat keukenpapier.
20220122_080709.jpg

Er bleven genoeg chilivlokken aan het reeds heerlijk geurende vlees kleven.
Terwijl ik het vlees nog wat liet drogen, stak ik de Bastard aan. Een bodempje houtskool aangestoken met 1 wokkel, wanneer de wokkel zijn werk had gedaan ,de platesetter er in en het deksel gesloten. Met mijn Signals&Billows de roostertemperatuur ingesteld op 60⁰C.
Wanneer die temperatuur bereikt werd, heb ik een blokje hickory toegevoegd en het vlees op de rooster geplaatst. Hangend was geen optie aangezien de lappen vlees anders op de platesetter kwamen te liggen.
20220122_085746.jpg

Na enkele uren eens ff kijken.
20220122_120019.jpg

Na een 4-tal uur waren de dunste stukjes vlees klaar. De temperatuur van de Bastard bleef mooi rond de ingestelde 60⁰C.
Uiteindelijk heb ik de temperatuur toch verhoogd naar rond de 75⁰C en de overgebleven stukken vlees regelmatig gecontroleerd. Na 6-tal uren waren ook de laatste stukjes droog genoeg.
Van 1kg rumpsteak had ik na drogen nog ongeveer 500g spicy sweet beef jerky over.
20220122_165024.jpg


Wat is dit een machtig lekker product geworden, dit zal zeker vaker op de planning komen.

Ik deed er ´s avonds een mooie portie van mee toen ik op café ging. (Ik kan/mag mijn eigen snacks/bier meenemen op café, helpt wanneer iemand van je vrienden cafébaas/brouwer/beergeek is;))
Hij en zijn vriendin vonden de beef jerky trouwens zo lekker dat hij me gevraagd heeft om voor hen een lading te maken tegen betaling.
 
Ziet er goed uit! Staat hier ook nog hoog op het lijstje om te maken. Waar heb je het recept voor de marinade vandaan als ik vragen mag? Zodat ik het eventueel kan opzoeken voor de precieze verhoudingen.
 
Ziet er goed uit! Staat hier ook nog hoog op het lijstje om te maken. Waar heb je het recept voor de marinade vandaan als ik vragen mag? Zodat ik het eventueel kan opzoeken voor de precieze verhoudingen.
 
Nu ik dit zie, denk ik eraan dat ik nog maar eens een lading moet gaan maken. Maar eerst wat vleesjes zoeken.
 
Ziet er lekker uit! Zelf nooit aan begonnen maar denk er steeds meer over na toch een keer te proberen!
 
Ziet er goed uit!

Gaat ook op de lijst. 😉
 
Heel mooi gemaakt. Dit heb ik al vaker voorbij zien komen. Maar nog niet zelf gemakt. Althans van rund zo als het hoort. Ooit eens gemaakt met ganzen haasjes. Moet ik toch eens gaan doen. Ziet er verdomd smakelijk uit
 
ziet er goed uit!
En wat een groot compliment van die vriend/cafébaas!
Is inderdaad een groot compliment wanneer het van hem komt, is iemand die naar smaken toe zeer kritisch in het leven staat.
Hij gaat proeven en geeft frank en vrij zijn mening, niet zozeer om je naar beneden te halen maar wel om je laten na te denken.
Het devies van zijn brouwerij is niet voor niets: 'Leer proeven, durf genieten!'
 
Ziet er lekker uit! Zelf nooit aan begonnen maar denk er steeds meer over na toch een keer te proberen!
Moet je zeker eens doen, een mooi stukje mager vlees met zeer weinig/geen vet, repen snijden, een marinade die je lekker vindt en een beetje tijd/geduld, meer heb je niet nodig
Op deze site staan er heel wat recepten: https://www.jerkyholic.com
Daar kan je altijd wel iets vinden wat bij je smaakprofiel past
 
Moet je zeker eens doen, een mooi stukje mager vlees met zeer weinig/geen vet, repen snijden, een marinade die je lekker vindt en een beetje tijd/geduld, meer heb je niet nodig
Op deze site staan er heel wat recepten: https://www.jerkyholic.com
Daar kan je altijd wel iets vinden wat bij je smaakprofiel past

Thanks! ga het eens onderzoeken. :)
 
Ziet er goed uit! Staat ook nog op mijn lijstje.
Tip voor het snijden: leg het vlees even een (half) uurtje in de vriezer. Dan stijft het wat op en kan je gemakkelijker dunne plakjes snijden.
 
Fantastisch. Ik hou altijd van dit soort dingen, lekker bezig met de Q, en dagen lang plezier van achteraf.
 
Och man, wat zien ze er goed uit zeg

Dit Is zooooo lekker. Hier heb je echt nooit genoeg van
 
Ziet er super uit.
Dit is zo lekker ,zelf al meerdere keren gemaakt.
Nadeel zo snel op.
Tip voor het snijden ,laat het de slager doen.
Ga zeker je recept voor marinade meenemen.
 
Lijkt mij een topper, ga ik dit weekend gelijk maken..
 
Goh , lekker bezig geweest.
Top gelukt 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan