BasBQ
Beef en Steak

SPG beef sausage

meinonA

Stoker
Berichten
271
Hallo allemaal,
Ik krijg maandag een stuk beef Chuck binnen.
Daar wil ik deels worst van maken op de manier zoals je Texas Brisket zou klaarmaken: zo simpel mogelijk qua kruiden en het vlees tot zn recht laten komen.
Helaas heb ik tot nu toe recepten gevonden waar eigenlijk van alles in zit wat je in veel all purpose rubs ziet.

Kennen julie een SPG of misschien een beetje een Frans achtige recept met mosterd waar je meer het vlees als de kruiden tot zijn recht laat komen?

Alvast bedankt voor het meedenken
 
Hoe minder kruiden je toevoegd Hoe beter je het vlees zal proeven.
Is niet zo ingewikkeld.

Pak een recept dat je aanspreekt en halveer de kruiden. Of nog minder
Tis jou feestje
 
Hoe minder kruiden je toevoegd Hoe beter je het vlees zal proeven.
Is niet zo ingewikkeld.

Pak een recept dat je aanspreekt en halveer de kruiden. Of nog minder
Tis jou feestje
Ik bedoel omdat je 2 soorten zout erbij moet doen om te conserveren. Hoeveel natrium- en keukenzout moet ik gebruiken?
 
sorry, ik begrijp het niet. 2 soorten zout?
in keukenzout zit ook natrium
Je hebt daarnaast ook nog colorozo zout.

zout op zich conserveert al. Colorozo gaat nog een stapje verder vanwege het toegevoegde nitriet.
zie dit uitgebreide artikel elders op dit forum:

ik begrijp dat je worst wilt maken volgens een Texas Brisket recept?
Dan kan je toch de kruiden uit dat Texas Brisket recept hanteren om zo die smaak in je worst te krijgen?
Uiteraard wel de hoeveelheden omrekenen ivm verschil in gewicht.
Voor worst heb je over het algemeen niet zo heel veel zout nodig.

Ga je de worst drogen, is het braadworst, invriezen? De zoutkeuze wordt wel hierdoor beïnvloed.
Heb je al vaker worst gemaakt?
 
Daar was ik mee in de war inderdaad. Met brisket gebruik je meestal keuken of kosher zout. Bij braadworst vaak ook colorozo.
Vandaar mijn vraag wat de verhouding colorozo, keukenzout, peper en misschien knoflook is.
 
ik gebruik bij braadworst eigenlijk geen colorozo. Een aantal worsten gaan diezelfde avond op de bbq en de rest in de vriezer
Het voordeel van colorozo zie ik dan niet zo.

De verhoudingen kan ik je zo niet zeggen. Dat is afhankelijk van jou smaak en het recept wat je wilt volgen.
Zout moet je sowieso toevoegen voor binding en conservering. Hoeveelheid is afhankelijk van het soort worst en de kilo's die je gaat maken.
Overige smaakmakers zoals gezegd: naar smaak en/of recept.

Verder adviseer ik je als je worst wilt maken om jezelf daar goed in te verdiepen en het recept te volgen.
Het is erg leuk om te doen maar er zijn wel een aantal basisregels die je in acht moet nemen om schoon en veilig te werken.
Ik heb het idee dat je er nog niet zoveel ervaring mee hebt.
 
Voor verse worst heb je 15gr zout nodig per kg vlees, mag goedkoop zout zijn (maar geen strooizout 😁) daarnaast is de vuistregel ongeveer 2gr per kruid op een kg vlees
 
Wil je het simpel houden is zout (15 gr) en peper (2gr) voldoende.
Andere kruiden zijn smaakmakers.
Gewoon zout kan voor verse worst,maar wil je kleurbehoud kun je colorozo gebruiken. Gebruik je colorozo de worsten zeker 24 uur laten doorkleuren in de koelkast voordat je ze gaat eten.
Zout zorgt ook voor binding, dus niet te laag gaan met je zout

Alleen rund is te mager voor worst dus ongeveer 20-30% varkensvet toevoegen( kinnebak of anders buik).
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik bij braadworst eigenlijk geen colorozo.
Ik zou het toch een keer proberen, al is het maar voor de vergelijking
Colorozo doet naast kleur en anti bacterieel ook veel met smaak, het vlees smaakt verser met Colorozo
 
Ik zou het toch een keer proberen, al is het maar voor de vergelijking
Colorozo doet naast kleur en anti bacterieel ook veel met smaak, het vlees smaakt verser met Colorozo
ok, dat wist ik niet. Ik dacht echt anti bacterieel en kleur.
Dan gaan we dat eens proberen (y)
 
Begrijp ik goed 15g colorozo, en 2g peper? maakt het dan nog verschil of ik 15g colorozo gebruik of 7g keukenzout en 8g colorozo bijvoorbeeld?
hoezo is rund te mager voor worst? stel dat ik een Uruguay Angus chuck roast heb met een goeie dooradering, van het ene deel burnt ends maak en van het andere deel worst. moet ik er dan nog steeds varkensvet bij doen?
 
en dan niet nog extra keukenzout toevoegen?
Maakt dat nog uit met of zonder varkensvet als je toch voor een wat grovere worst gaat of moet je dat dan juist doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan