BasBQ
Beef en Steak

Speenvarken

 
 
 
 
 

MarBQ

Gerijpt
Berichten
3.192
Ik wil graag een speenvarkentje wassen maar heb geen draai spit.
Wel in bezit van een 57'er en een WSM.
Kan ik op deze Q's zonder draaispit een varkentje bereiden??

greetz Marco
 
ik heb een draaispit, mag je zo lenen als je wilt, ik woon net boven leiden
 
jep, dat kan, en het is zelfs al een keertje gepost!

belangrijke voorwaarde is het gewicht en de maten van het speenvarken, mijn slager wilde me een speenvarken van 12kg verkopen, uiteindelijk heb ik er bij beef en steak 1 van 6-8kg gekocht, dat past een stuk beter op je q. als hij er niet netjes liggend op zijn buik oppast, zul je het biggetje een beetje opgekruld op z'n zij moeten neerleggen, maar de smaak zal er niet minder om zijn.
 
rutatama.jpg
hyjeve5u.jpg
 
Maar dat is je Primo Mike!!
Die is ovaal!! of ook 57 cm??
 
nee, die heeft een grotere breedte, of hoe je dat ook mag zeggen. Marieken heeft hem zonder spit gemaakt op haar 57, waarvoor petje af.
Maar mijn aanbod staat, denk er maar over na en informeer gewoon overal
 
Ten eerste zeer bedankt voor je aanbod Leo, deze houden we echt in gedachten.
Volgens mij heeft Marieken  het varkentje op een Ei gemaakt!!
is er dan geen verschil tussen een keramische en een Weber (OTP) qua bereiding??
Ik weet dat jij ook geen ei hebt en heb jij dit wel eens gemaakt?? zonder spit?? :D
 
ik heb wel eens een speenvarken gemaakt op mijn 57 bbq, maar dan wel met spit.
Ik denk zelf dat als je hem op een 57 wil maken en geen spit hebt het een echte uitdaging is, en je je speenvarken regelmatig om zal moeten draaien om hem niet aan 1 kant te laten verbranden
 
Ik wacht nog even af Leo en misscchien moet ik iid maar een beroep op je doen.
Zelf een spit kopen zit er even niet in ( zijn best wel aan de prijs!!).
Nogmaals thanx
 
Leo zei:
nee, die heeft een grotere breedte, of hoe je dat ook mag zeggen. Marieken heeft hem zonder spit gemaakt op haar 57, waarvoor petje af.
Maar mijn aanbod staat, denk er maar over na en informeer gewoon overal

uh, ik heb een varkentje aan een spit gemaakt op een 1m brede boretti gasbbq, dus niet echt ervaringsdeskundige.  ;)

de link was van een post van Mac, die had m op een Big Green Egg gemaakt. en toen ik voor mijn kerstvarken naar recepten zocht, heb ik ook ervaringen gevonden van mensen die hem op een 57cm weber maakten.
 
sorry, dan heb ik jou verkeerd ge?nterpreteerd  :blush:
 
IMG-20130525-WA0010_zps3c40b7ae.jpg

deze is (niet door mij, voor iedereen denkt dat ik de heldin ben ; ) op een WSM47 klaargemaakt, zegt een nietnadertenoemenbarbecuerelateerdhollandsforum. ik was die tegengekomen toen ik tips zocht over knapperig zwoerd.
deze is ook de 6-8kg variant van beef en steak (die zijn 55-60cm lang)
 
;) :)
 
Als ruimte een probleem is kun je misschien beter voor een ham gaan.
De smaak van het vlees zal in ieder geval lekkerder zijn.
Zo'n speenvarken staat leuk, maar in verhouding heb je veel been en weinig vlees.
Bovendien is het vlees nog niet rijp (veel te jong).
 
ik vond die hoeveelheid vlees eigenlijk enorm meevallen, na al die waarschuwingen dat het zo weinig was. ik denk dat wat mensen tegenvalt het gepluk is, kleine stukjes, veel botjes, met netjes aansnijden kom je niet ver (met je handen dus, en kluiven! : )

de smaak, daar valt natuurlijk niet over te twisten. ik zeg, goddelijk. milde maar pure smaak, zacht, plakkerig en klef (gelatine?) en mede daardoor onmogelijk om te verpesten.

ik nu heb ik honger gekregen dus ik ga manlief sommeren vuur te maken  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan